Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Eirisch

MysBelys med diod

Rekommendera Poster

Förkopplingsmotstånd utmärkt skydd. Extra energiåtgång pga motstånden inte lika kritisk hemma med tillgång till 230V jämfört med batteridrift i båt.

 Vis av egen klantighet skadar det heller inte med skyddsdiod i backriktningen över LEDarna. Eller är det bara jag som slarvar och förväxlar och - ibland?

Lödningarna bör ges särskillt stor uppmärksamhet. Kalllödningar vid inmurning inte bra. 

Har du sen ett agg från 230V ner till passande maxspänning för diodarrangemanget kan det kompletteras med en lämplig pwm styrning för att dimma.  

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ikeas DIODER är extremt tunna, ca 3-4mm.
Överväg att mura in en glipa där du kan putta dem in och ut.

Fast jag har aldrig murat, så vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en skyddsdiod? En lysdiod klarar sig väl i backriktningen. Det lyser inget bara. Eller tänkte du på mycket höga spänningar? Då pajar väl även skyddsdioden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla databladet för respektive lysdiod du tänker använda. Lysdioder och andra dioder har en max backspänning de tål. Sätter du däremot en vanlig diod backriktad över LEDen så leder den om du kopplar på fel polaritet så spänningen i backrikningen hålls under ca 1V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en vit LED i högen av ELFAs. Den hade absolute max reverse voltage 5V.

Använder du då 12V eller mer så går den säkert hädan om oskyddad då man kopplar på fel polaritet.

Jag har även provat det av misstag och sett att så sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså är det så låg backspänning. Det var en bra varning. Jag tänkte du menade seriediod som skydd. En parallellkopplad blir ett perfekt skydd.

ack för det! Det borde man ha på fler apparater. Ska sätta en kraftig - t.ex bildiod över matningen till instrumentbrädan om jag inte redan har gjort det. Inte kul att märka att den oavsiktliga förväxlingen av poler på batteribanken förstört de instrument som inte tålde detta.

Även en kondensator kan vara bra att lägga in som skydd mot höga spänningar. T.ex åska. Kostar inget att gardera sig lite. Jag vet att ekolodet har pajat flera gånger, kanske för åskan. Det är en transistor som ger ekopulsen som ger upp. Har ett par i verktygslådan och det är enkelt att byta när man väl gjort det en gång.

Nej nu blir det lite våta jobb i källaren en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriediod funkar också bra för likriktardioder har vanligen mycket högre backspänningstålighet än LEDar. Men du tappar ca 0,7V men det gör inget med 230V matning och är ofta OK vid 12V med.

Seriediod har den fördelen att ingen ström går i backriktningen vid polvändning.

Men tänk dig för och lägg ingen parallelldiod backriktad om inte tillräckligt med motstånd ligger i serie för annars blir det ett rökmoln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara lagom avsäkrat. Med den lilla ström som lysdioderna tar blir det ingen stor säkring. Ett par hundra mA räcker långt i dessa sammanhang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en del att välja på. :-)

http://www.ledkungen.se/index.htm

Bytte själv alla 12-voltare i husbilen.

Finns i olika färger.

Han kan också ge råd - på ett begripligt sätt.

 



Senast ändrad av PatricS | 26 februari 2010 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du borra hål i glasbetongblocken?
Då är det risk för kondens eftersom fogar aldrig är 100% täta.
Blocken är ju vita på kanterna för att man inte skall se fogen innefrån blocken, men man kanske kan skrapa bort färgen om du skall ha dioderna i murbruket..?

post-832-1394236258,8719_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera, men då var det nog inte bara en single diod utan diod eller dioder i någon form av armatur.

Man ska akta sig för att går över absolute max ratings för elektronikkomponenter om man vill att dom ska hålla.

Halvledare är också känsliga för att korta stunder få för hög ström pga att materialet i dom ofta är litet och lätt överhettas.

Alla vi som då och då pangar säkringar vet att det kan ske stilla smygande, men även med en fet smäll.

I senare fallet betyder det att strömmen en kort stund vida överskridet säkringens märkström. Och värst är det för sk tröga säkringar. 

Ledningarna man har säkrat av i kretsen håller, men har man halvledare med så kan de då gå sönder pga deras absolute max rating överskrids.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om nån som skrapat bort det vita ja. Men jag vet inte om vi behöver ha ljus i blocken. Men ska kolla hur det tar sig ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en riktigt bra ide, jag har flera LED belysningar sen köksrenoveringen (sambon kunde inte bestämma sig), kanske skulle se om något kan passa.

Å du forgus jag har inte glömt bort dig, bara det att jag bröt av nyckeln till förrådet och motorn ligger där inne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova att med en orange överstrykningspenna, brukar fungera ganska bra. om inte; Färgfilter som du kan köpa hos närmsta ljud p ljus firma du skall ha ett CTO filter correct to orange finns 1/4, 1/2 samt 1/1.

Flertalet highend led produkter har filterad lins

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...