Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
maxiracer

Segelnummer!?

Rekommendera Poster

Vi ha köpt en Maxi Racer.
Då de förra ägarna inte tävlade,
Så det är oklart vilket segelnummer båten har.

Vi har tänkt vara med på några tävlingar, och skall nu köpa nya segel!
Så vi undrar hur vi nu skall göra för att få ett segelnummer?


Har varit i kontakt med Svenska Seglarförbundet.

Som sa att vi skulle kontaka Maxiracerförbundet!
Men det går inte att nå någon på Maxiracerförbundet!

Har försökt nå följande personer på Maxiracerförbundet:
via E-mail.

Tekniskt ansvarige:
Ordförande:
Sekreterare:

Ingen av dessa går att nå!
Även Maxiracerförbundets hemsida är borta!!

Då jag informerar Svenska Seglarförbundet, att ingen på Maxiracerförbundet går att nå!

Får då följande svar...
Tyvärr Henry, jag har inget förslag... ;-(

Obs! detta är inget påhopp Svenska Seglarförbundet!
bara en fråga på vart skall vi vända oss för att få ett segelnummer??

Mvh

Henry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henry

Vad heter båten?
Har du provat att slå i SXK:s matrikel för att se om det finns någon uppgift där?
Jag kan kolla i förra årets matrikel om du berättar båtnamnet.

Eller kanske om du söker på båtnamnet på nätet, båten kan ju ha haft namnet länge och någon tidigare ägare kanske kappseglat (även om inte den senaste ägaren gjort det).

Hälsningar
/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten gammal nog för att ha funnits i båtregistret? Isf kan du nog spåra segelnumret den vägen, det har jag lyckats med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste ha ett speciellt nummer för tävling? Det har vi aldrig behövt utan det är båtens tillverkningsnummer som står i seglet. Vår nuvarande båt är den 21:a som tillverkas och fåt följdaktligen nr 21 i seglen. Det ska finnas en platta med uppgift med bla båtens tillverkningsnummer någonstans i den. Står verkligen inte nummret på de nuvarande seglen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om typen på segelnr inte spelar nån roll kan du kontkta kryssarklubben och få etv SXK nr. Det är ett personligt nr som du kan ha på alla dina båtar. Det följer dig - inte båten.

Jag hittade inget nummer på min båt, så jag ringde och fick ett nr. Det lägsta de hade ledigt var 112.

Jag började segla med min scoutkårs gamla bohsjulle. Den läckte en hel del. Kårchefen sa ibland att det var en typisk sån båt som man måste va tre man för att kunna segla. En som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp.

Näer det gäller min senaste båt kan jag konstatera att kryssa någorlunda kan jag. Tycker att jag alltid har motvind, så det har blivit en hel del kryssande under mna 45 seglingsår.

Det effektivaste sättet att länsa en båt är en rädd man med en spann.Förvånad Spänner har vi ombord.

Nu har vi även stödför den som skall ropa på hjälp - segelnummret. Cool

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kontrollerat båten jag ska köpa med Larmtjänst, för att se att den inte är stulen m.m.

De svarar alltid med en massa extrainformation om båten, tex vad den hette tidigare, registreringsnummer från båtregister årsmodell, osv.....

Kolla med dem om du inte hittar informationen

Prova tex direkt med Göran Juninger, han hjälper nog gärna till, han har även ägt Maxi själv

goran.juninger@larmtjanst.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ciaraud att båtens tillverkningsnummer o segelnummer är samma sak o att det borde finnas en id-skylt någon stans i båten. Förutom tillverkningsnummret har man i ditt fall Maxi Racer loggan i seglet för att på det sättet skilja ut båten från andra båtar av andra märken med det tillverkningsnummret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens tillverkningsnr är:78
Båten har troligtvis haft namnet tidigare: Nightflajdt, märklig stavning....
(så står iallafall intristat i masttoppen.) Förra ägaren trodde att båten hade haft segelnr S-20. tidigare, eller om det var ett tillfälling nr dom hade fått vid ett tävlingstillfälle.

Om man nu läser i klassreglerna!
Jag ceterar urdrag från dessa,
 
Myndighet
Svenska Seglarförbundet,

A.4 Myndighet och ansvar
A.4.1 Nationell myndighet för klassen är SSF som ska samarbeta med NKF i alla frågor som rör de här klassreglerna.
A.5 Klassens administration
A.5.1 SSF:s funktioner i enlighet med de här klassreglerna kan delegeras till NKF. I Sverige har funktionerna enligt A.11 delegerats till NKF.
 
A.11 Segelnummer
A.11.1 Identifieringsnummer som visas på segel ska utfärdas av NKF.
 
 
Då är min fråga nu?
Eftersom NKF inte går att nå! Så måste väl det vara SSF som tidigare delegerat denna uppgift. att tilldela segelnummer nu?
 
ELLER?

Det hade ju varigt roligt om någon känner till båtens historia och kanske tillomed vet va båten hade för nummet i seglet!?

Hoppas på tips/svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten tillverkningsnummer 78 ska det nummret med MaxiRacer symbolen stå i seglet. Det duger alldeles utmärkt för att identifiera din båt på seglingar ( kanske är det annat vid stora internationella tävlingar utomlands).

Det finns ett annat sätt att numrera båtar, ffa oneoff-byggen som kan få ett sk SWE-nummer.

Har man däremot en entypsbåt finns ingen anledning att krångla till det. Ingen annan MaxiRacer är den 78 tillverkade så det här är ett vattentätt sätta att identitetsmärka båtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det 78 så är det nog 78. Eftersom det florerar ganska mycket begagnade segel för maxi racer så kan det förklara varför förra ägaren är osäker. Gå på det som står på plattan, och vill du vara ännu säkrare kan du ju ringa runt till de olika maxi racer-klubbarna och fråga om det finns en 78 registrerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Kolla med TK (tekniska kommitten).
Fick följande svar:

Om Maxi-Racerförbundet inte har betalt årsavgiften till SSF, finns det inte längre något klassförbund.
Eftersom det inte finns något klassförbund som är huvudman för klassreglerna, finns det heller inga klassregler.

TK har redan hunnit diskutera frågan om segelnumret. bekräftade att segelnummer och tillverkningsnummer är samma för Maxi Racerbåtarna.

Så därför kan du (vi) väl välja segelbeteckningen SWE 78 på dina nya segel. Kolla i KSR om även genuan behöver ha segelnummer.

Hälsningar!
SSF/Tk.

Frågan löst.  Så nu är det bara att vänta på dom nya segel och vårenCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...