alfken 0 Postad 23 Februari , 2010 hej undrar om någon vet nåt om maxi 999 är en bra båt? har läst att den är vek ? hur är det med järnköl? är den är den tung eller lätt på rodret ? maxi 999 royal med ratt är inte så ofta man ser på annons, kanske för att den är bättre? tacksam för svar/tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 24 Februari , 2010 Vi har haft en Maxi 999 TC (twin cabin) i familjen i många år. TC är ovanlig men väldigt praktiskt. Att vara utan kartbord och istället få dubbla akterkabiner såg vi som mycket positivt och uppskattat. Vår båt hade ratt och uppfattades väldigt balanserad på rodret. Vi kappseglade med båten under många år och trots segel som inte var de bästa gick det bra i bla Tjörn Runt. Vi uppskattade verkligen båtens selingsegenskaper. Den seglar bra upp till sitt lys. Lättdriven. Båten seglar också utmärkt bara med den självslående focken, att det var rullfock gjorde det än mer smidigt. De tidigare båtarna har en mast som är enklare att trimma eftersom masten är tunnare i toppen (dock inte för vek) Järnkölen är inget problem, gäller bara att hålla rosten borta. (Hade innan Maxin en en Contrast 33 med blyköl). Maxi 999 är ju samma båt (läs skrov)som Maxi 33 förutom att riggen är kortare och kölen grundare på 33:an vilket gör att 33:an seglar sämre. Jag skulle absolut välja en Maxi 999:a med ratt, framförallt för att jag gillar att segla med ratt, du når den även fint sittandes på sargen, men även för att skotskenan sitter i sittbrunnen och då inte uppfattas som lika mkt i vägen med ratt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 26 Februari , 2010 Det är en bra båt! Nu är jag förståss lite partisk men jag letade länge för att hitta ett bra ex av just 999. Vek....tja jo det lutar rätt bra när det brallar i, men den är definitivt slutstyv. Delar av vår familj klagar när det närmar sig 12 men jag tror inte det beror på lutningen, snarare på sjösjukan efter en tid. Att segla en 999 är som allra bäst kring 7-8 vilken båt! Som gammal jolleseglare är det känslan att kunna segla en 33 fotare på nästan samma sätt som en jolle - du förstår att jag valt bort ratten. Grym känsla att finlira med rorkulten tycker jag. MEN när det drar i över tio så är det emmelanåt kämpigt att hålla i när man inte klarar trimmet. Nu händer det ju att vi inte seglar men ändå är i båten och då måste jag bara lägga in några för funktion, utrymmer, ståhöjd och annat men det har du ju inte frågat om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 27 Februari , 2010 Vid en båttest när båten kom ut skrevs det att den inte var styv. Detta uttalande har sen hängt med oavsett verkligheten. På den tiden hade mastheadriggar varit dominerande länge, och testseglaren hade antagligen inte praktiserat att dra i häckstaget för att plana ut toppen på storen, vilket ju är standardprocedur för 7/8-riggar. Hur som helst har Maxi 999 ett rätande moment (uppmätt) vid 30graders krängning som är c:a 20 % större än för en Ballad. Om man revar storen får man ungefär samma segelyta som en Ballad. Här en bild där vi kör på med full stor och full Vertech-fock i omkring 15 m/s... Det är däremot så att de standardlager som lagrar hjärtstocken är inte bra utan går trögt då det är stora roderkrafter. På min båt är de bytta till rullager från JEFA. Nu funkar det som i en dröm.... Det finns även vissa andra saker att pillra med, men så är det med de flesta båtar. Senast ändrad av Seawolf | 27 februari 2010 | 08:25 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 27 Februari , 2010 Wow vilken bild! I den vinden har vi troligen två rev på storen. Låter instressant med lagren är den egen ide eller finns det något koncept? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 27 Februari , 2010 http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/roder/julia/juliaroder.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser