Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst Stefan

Funderingar kring B20-B23 och drev

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Hej Jag har tittat en del på DC-båtar, 19-21 fot marshfart 20-25 knop med VP-motorer. Jag värdesätter, ekonomi, rymlighet (7 personer) och kvalitet framför fart, fräcket. Och har nu en del funderingar och 7 stycken frågor kring just VP-motoror som kanske någon kan vidareutveckla för mig: Jag är tacksam för alla goda råd: FRÅGA 1 B23 /290-drev har jag hört är en bra och stabil kombination för motor och drev på en typ 19-20 fots båt, stämmer det ? Eller finns andra bra kombinationer ? FRÅGA 2 Vad skall man se upp med och kika på när det är så pass gamla grejer som 15-20 år. FRÅGA 3 Om båt och motor legat på land i nästan 3 år, vad är faran med detta ?; kan motor ihopkärva/rosta och kan packningar och slangar torka ut ? FRÅGA 4 I marschfart 20-25 knop med 4 vuxna så varvar B23-motorn 4200 varv !!, är inte det väldigt mycket?? Om jag skulle varva min Volvo 940-bil på femte växeln så når jag en hastighet av ca 170 km/h. Kanske jag är naiv när jag gör denna ämförelsen, jag tycker det låter som att motor får arbeta mycket hårt kanske någon kan förklara för mig och rätta mig om jag har fel. FRÅGA 5 Om man köper en VP och är osäker på motor och drevets kondition och historik saknas som det gör i detta fallet, kanske det är en bra ide att kosta på en total genomgång av både motor och drev; Vad skall i så fall göras och bytas i motor och drev och vad kan det kosta ungefär ?, FRÅGA 6 Kan någon rekommendera en bra verkstad för detta i Göteborgs-området? FRÅGA 7 Om man själv vill börja meka och underhålla sin B23 /290-drev, vad är rådet för att komma igång och vad kan man göra själv och vad bör man lämna bort till verkstad. Jag är mycket tacksam för alla råd och kommentarer om detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja, där har du rätt, att VP 4cyl. motorer är bra val för en ca 20 fots båt, både gällande ekonomi, vikt och storlek. Dock skall vi komma ihåg, att B23 och B230 är olika motorblock, och har helt olika detaljer monterade på sig. Enda B23 baserade motorn man fått med 290 drev är AQ145B 1984 års modell. Enda B23 baserade motorerna är: AQ145A: 138hk, 2,3L, 8ventiler, 280/280T drev AQ145B: 138hk, 2,3L, 8ventiler, 290 drev B230 motorer finns sedan i följande utföranden: AQ131/SP230: 120hk, 2,3L, 8ventiler, 275/290/SP drev AQ151/SP250: 146hk, 2,5L, 8ventiler 290/SP drev AQ171/SP251: 167hk, 2,5L, 16ventiler, 290/SP drev 2. De som man skall kolla alltid är: Avgaslimpan, den kan t.om rosta utvändigt, så gjorde det på min AQ171A motor, för limpan hade 2 sprickor (antagligen p.ga. förra ägarens slarvighet med vinterkonservering). Kamremmen och spänrullen bör bytas minst var 10:e år, och var 500:e användningstimme. Kolla oljestickan, om oljan INTE är nybytt, coh körd en säsong, bör den inte vara kolsvart, bara ljusbrun, då är motorn högst antagligen OK innifrån. Drevet skall du kolla att bälgen är bytt var 3:e år, annors finns risk för drivknutsskada. Zinkanoderna bör också bytas, drevets var 3:e år, sköldens brukar hålla 5-6år. Och kolla att drevet inte ljuder, och att konan inte slirar då du gasar upp (under provkörning förstås). Drevets yttre kondition lönar det sig också att kolla, och oljorna med. 3. Om motorn och drevet legat 3 år RÄTT konserverade, d.vs med konserveringsolja eller kylarvätska i SJÖVATTENSYSTEMET, bör allt vara ok, om saken inte är så, alltså motorn är bara inkastad i ett lager, för 3 år, så är avgaslimpan nog 95% säkert färdig. 4.En 4cyl båtmotor brukar under marchfart varva 3400-4200rpm, inga problem. Enda som man skall se till är att den inte varvar mer än 5500rpm med rätt propeller. Själv har jag en 19' Jurmo Trimaran HT båt som väger ca 1000kg, med en VP AQ171A motor och 290 drev. Den går runt 38kn med 5400rpm, och marschfart håller jag på 26-28kn med runt 3600rpm. Ja, motorn får arbeta nog ganska bra i en båt, ska vi säga, att på marschfart kör vi på 50-70% av totaleffekten. Mots. i bil är runt 20% vid landsvägskörning. 5.Om man är osäker på motorn och drevets kondition, lönar det nog sig med en bra renovering. Det gjorde jag åt min AQ171A på våren då ja köpte den. Då lönar det sig att byta i motorn avgaslimpa (om man misstänker den), oljor, filter, packningar och tänddelar. I drevet lönar det sig att byta packningar, måla upp det, och byta oljor. Åt mig blev detta att kosta runt 800€, då tog jag allt utom motorblocket i delar, d.vs. topplocket sörvade jag, böt ALLA packningar, slitagedelar i drev och motor. Avgaslimpan smällde ju sen åt mig för 2 veckor sen, fast den var OK i mars då jag provtryckte den. Den kostade 1500€ till min AQ171A, för den är 16v motor. 8v motorerna kostar den bara runt 600-800€. 7. Detta beror precis på dina kunskaper. Om man är erfaren, kan man göra allt utom topplocksplaningen (det var jag tvungen att göra på en verkstad) själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...