Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
JoakimC

Bäst överlåtelse vid köp av segelbåt ?

Rekommendera Poster

Hej!

Har läst de trådar jag hittat här om lämplig process vid köp av båt. Besiktning Kontrakt Handpenning Åtgärdanden Överlåtelse är den process jag förstått är gängse.

Men vad är bäst tillfälle för överlåtelse så här på vintern? Ska jag köpa segelbåten på sina bockar eller skall jag köpa den sjösatt? Båda tillfällena har sina för- och nackdelar. Fördelen med sjösatt båt är jag kan sluttesta att allt funkar innan jag tar över båten. Nackdelen är att båten vårrustas av en säljare som kanske inte vill lägga ned det arbetet och slarvar med t ex bottenmålning.

Vad är brukligt? Synpunkter?

Mvh, Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp du båten nu under vintern men betala bara en handpening. Resterande köpeskilling erlägger du efter sjösättning och du kollat så allt fungerar. Vårrustningen kan du ju vara med på så ser du att det inte fuskas och det är ett ypperligt tillfälle att besiktiga hela båten. Det är då du ser småsakerna.

Skriv in en klausul om att handpenningen återbetalas om det visar sig finnas allvarliga fel på båten och efter denna vinter kommer det att krylla av sönderfrusna motorer.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...