Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Rolle85

SMidig stereo utan CD istället USB eller AUX

Rekommendera Poster

Hej
Jag undrar om det finns någon liten enhet som enbart spelar musik genom USB-minne eller AUX och som kan spela upp musik via 12V högtalare som drivs av båtbatteriet?
Det skulle ju kunna gå med en vanlig mp3-spelare men hemma så kopplar jag ju denna till min stereoanläggning som drivs på 220V, finns de högtalarkit för just detta ändamål med med AUX eller USB kopplat till sig för 12V högtalare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du är ute efter ett helt vanligt slutsteg (förstärkare) för bilbruk. På det har du ju en ingång med justerbar känslighet där du kan ansluta valfri musikspelare, dock går det ju inte att koppla in ett USB-minne direkt. Enheten du kopplar in bör ju också ha volymjustering, men det är förstås inget problem på en mp3-spelare. Med ett slutsteg så försvinner behovet av aktiva (12V) högtalare.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

menar du att strömmen från 12V batteriet transformeras till 220V och kan driva vilken typ av högtalare som helst då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inga högtalare som drivs av 220V, det är bara förstärkaren som gör det (på hemmastereon). På en bilstereo och ett bilslutsteg är drivspänningen 12V, däremot är de snarlika på högtalarsidan. Sålänge vi inte pratar om aktiva högtalare (med inbyggd förstärkare) så kan du i princip använda vilka högtalare du vill, oavsett om de är avsedda för hemmabruk eller bil/båtbruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en på Jula för 499:- med bara usb. Har man en dc eller liknande kan man ju inte spela skivor ändå vid körning pga att det bara hackar. Den är förövrigt på 4x40 watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar att i hemmet så drivs stereon på 220V som i sin tur transformerar ner spänningen till 12V till högtalarna?

Senast ändrad av Rolle85 | 27 februari 2010 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip all konsumentelektronik förutom tjock TV använder spänningar i området 5-24 volt.

Det första som sitter efter 230 volts ingången är en trafo eller en mostvarande elektronisk switch. Så din stereo hemma tar ner spänningen direkt till lågspänning och sedan varierar spänningen på det som går ut till högtalarna  beroende på volym och energi innehåll i musiken.

I princip så är det en växelström som går ut till högtalaren.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 27 februari 2010 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag kan tipsa om T-amp. En liten digital förstärkare som drar väldigt lite ström. Man kan koppla in sin MP3-spelare, telefon eller vilken musikkälla som helst på RCA ingången.

Jag köpte en T-amp och ett par bilstereohögtalare. Fördelen som jag ser det är att man kan ta med T-ampen hem (eventuellt flera användningsområden) och minska stöldrisk jämfört med bilstereo. Den går på både 220V, 12v (via cigarettuttag) och batterier. 8 AA batterier räcket till ca 15-18 timmars spelande.

Du kanske har införskaffat bilstereo redan men T-amp är ett tips som är värt att titta närmare på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=231707

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du behöver är antingen ett par klassiska pc-högtalare som går på 12v. Detta har jag testat själv, men kopplade fel och brände skiten. Creative T10 är billiga och har förvånansvärt bra ljud. Mina kan du få för en hundring om du vill laga dem.

Alternativet tycker jag annars är en IPOD-dockningsstation eller liknande, även den förståss tänkt för 12v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...