Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Mark77

Mercruiser sjövattenkylning??

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa en båt med en Inombordare, Mercruiser 3,0, 135hk. Har alltid haft utombordare, så jag är helt okunnig om inombordare.

Läste nånstans att motorn förstörs snabbt om den inte har slutet kylsystem. Den jag kollar på har det inte. Utombordare har jag aldrig spolat ur efter varje användning, dom använder ju också havs/sjövatten till kylningen. Inga problem efter åratal i bruk. På hösten spolar jag visserligen igenom dom.

Fräts en inombordare snabbare sönder? eller töms den inte på vatten, efter användning?

Båten kommer att ligga i östersjön, så inte så salt vatten som på Västkusten t.ex..

Nån med erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Den här är inte helt enkel. Du skriver inte hur gammal motorn är och du vet kanske inte hur den skötts tidigare. Det som händer med åren på en sjövattenkyld motor är att mettallens förening förändras så att det är mer kol kvar i metallen och motorn kan bli skör och spricka. Minns bara inte vad det ämne hette som försvinner/lakas ur. Men man kan nog säga att normalt så håller motorn många år, hade själv en V8 en gång i tiden som var mer än 10 år gammal och den var helt OK. Efter renovering så investerade jag i ett slutet kylsystem. Fördelarna med slutet system är enklare vinterkonservering men framförallt att motorn har en högre arbetstemperatur vilket gör att motor och bränsleekonomi oftast mår bättre. Lycka till med ditt båtköp.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tackar för svaret. Motorn är ny liksom båten, en Bayliner 185 2010. Vad kostar en sån konvertering? Hur kommer det sig att utombordare klarar att kylas med salt vatten men inte inombordare, är dom olika känsliga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar aldeles utmärkt att kyla en inombordare med sjövatten. 9 utav 10 jänkar båtar/motorer kyls på detta viset. Detta handlar om en prisfråga och en mentalite som skiljer sig något från vårat tänk.

Det er billigare att erbjuda en motor utan intern kylslinga, och skillnaden i livslängd är minimal,om motorn sköts väl. Har själv haft en sådan motor med sjövattenkylning och det enda är att ha koll på limpa och bokhornet så dessa inte rostar. Vanligast att det bildas rost vid packnigen och du får då vatten in i motorn, vikket oftast är förödande för motorn.

Räkna med byte av limpa/bokhorn var 3-5 år för att vara på säkra sidan. Skulle du förstöra motorn efter 10-12 år pga dårligt underhåll så kostar ett nytt block ca 12.000SEK att plocka hem från us.

Jänkarna reparerar inte i så stor utsträckning då det oftast är billigae att byta hela motorn (i us) altså slit o släng mentalite over there

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för det svaret. Det är ju inte gratis att bygga dit externt kylsystem heller, så kanske det inte lönar sig trots allt.

Nästa dumma fråga, är ju ny på inombordare. Var sitter limpa och bokhorn och hur ser dom ut? Kollade på nätet och fick en uppfatttning, men inte helt säker.

Har tänkt föra båten till verkstad varje höst för service, något jag bör göra själv under säsongen? Kan man spola eller tömma ur motorn i vattnet på ngt sätt? Har ju en trägårdsslang..

Kommer nog att fråga mera, då jag är nyfiken men än så länge okunnig på inombordare..

Tack

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett litet tillägg till ovanstående erfarenheter och synpunkter. Amerikanska marinmotorer (konverterade bilmotorer) är tjocka i godset och relativt tåliga mot rostangrepp. I synnerhet i söt och bräckt vatten. Som det sades ovan så har ju våra grannar over there en annorlunda syn på en hel del saker. Man kör några år sen skickar man iväg båten/bilen och handlar nytt.

Att  montera eller inte montera slutet kylsystem, sötvatten kylning, handlar ibland om utrymmet i motorrummet. Värmeväxlaren är ganska skrymmande.

Det som inte nämnts är att motorn aldrig uppnår rätt arbetstemperatur när den endast är sjövattenkyld. Hurvida det spelar in på livslängden vet jag inte, men jag skulle gissa att det spelar en viss roll. Även på bensinförbrukningen.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! Byta limpor och bockhorn efter 3-5 ???? Ja har man för mycket pengar och hr dessa byten som hobby tycker jag att man skall göra det men bockhorn: kanske 15-20 år. Limpor: 10 - 15 år. Och i många många fall betydligt längre. Vi har båtar här vid marinan från mitten av 80 talet med orginallimpor och bockhorn i sjövattenkylda motorer. Säljer du limpor och bockhorn??? Att man åker på att byta bockhornet är ytterst ovanligt. Knäna däremot brukar man byta vid limpbytet ungefär efter 10-15 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kan räkna med att den håller ihop 10 säsonger utan större bekymmer med årlig auktoriserad service är jag nöjd, har bara hört så många olika åsikter i frågan att man blir en aning fundersam.

Har i bräckt vatten hittills aldrig haft problem med rost eller korrosion på utombordare, äldsta vi haft är ca 10år.. Yamaha från 86 och den sköljdes aldrig med sötvatten..

Sea Ray 230, var ligger den marinan? Är det bräckt, sött eller salt vatten där? Låter ju bra om dom håller såpas länge..

Tacksam för alla erfarenheter i frågan..

 






Senast ändrad av Mark77 | 23 februari 2010 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt som du skriver att bokhornet (på v6 v8) motorer byts inte särskilt ofta. knäet på en fyra påminner om et bokhorn, därav mistaget sry for det:)

Däremot tycker jag att limpor bör bytes var 5-6 år och knäet var 3-4 år OM man vill va på säkra sidan. Detta är tidsintervaller rekkomenderad från dom fleste tillvärkare, sköts grejorna nogrant med utsköljning efter varje båt-tur så håller dom troligen mycket längre. Tiden baseras på åkning i salt-vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite och slänger in en fråga.

Hur vet man när det börjar bli dags att byta limpan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  När er det dags att byta impeller. jo när motorn kokar blir jo det felaktiga svaret. det er själva meningen  att byta delar i förebyggande syfte. så också med limpor man vill inte hamna i det läget att dessa vitala delar falerar. er du osäker så byt omgående. .   Oftast så börjar det läcka vatten mellan limpa och knän. har du tur så läcker det ut och inte in i motorn. Vill man skruva isär grejorna med jämna mellanrum så kan du titta på godset på ytorna mot packningen. Är godset skadat så är det dags för byte.



Senast ändrad av BerraS | 23 februari 2010 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick höra av en Mercruiser ÅF att det kostar mellan 2000-3000 euro att sätta dit sötvattenkylning och att efter 5år så börjar det finnas tecken på korrosion i motorn om man inte gör det, och den körs i bräckt vatten..

Låter knappast värt pengarna enligt mig. Iaf inte om det främst är relativt enkla saker att byta som ger upp först? vad exakt han menade sa han inte ..

 



Senast ändrad av Mark77 | 24 februari 2010 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...