PeterSWE 0 Postad 22 Februari , 2010 Jag har lossat gas vajern (teleflex) både vid gas reglaget och vid motorn (”frikopplad”) och konstaterat att den går trögt (inga hårda bockar på vägen). Som jag fattar det så är vajer änden vid motorn ”nitad” så det går inte att dela och dra ut vajern och smörja upp det hela, kan det stämma att vajern är ”engångs” så att det inte går att dra ut vajern ur höljet så man är tvungen att byta det hela? Går det att slipa ett hål eller två utmed höljet för att smörja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tule 0 Postad 22 Februari , 2010 Hej, Ta en tjock plastpåse eller klipp sönder en innerslang till cykel och trä den över ena änden, säkra med buntband eller slangklämma, häng upp vajern och fyll på med tunn olja, låt hänga tills det kommer ut genom nedre änden. Lycka till!! //Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Februari , 2010 Det kan vara så att vajern har slitit på plaströret, överdrivet så ser hålet ut som ett nyckehål och vajern kärvar pga. att det är trångt. Ett knep är att vrida höljet ett ½ varv. Rekomenderar byte av vajern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 22 Februari , 2010 Köp en wiresmörjare hos närmaste mc handlare eller på Biltema. typ: Biltema artikel Vajersmörjare (82-218) sök under mc och verkstadstillbehör. eller samma hos mc handlaren men lite dyrare http://www.mcweb.se/default.aspx?main=/vajersmorjare-p-1167-c-1117.aspx Sen gör du så här: Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterSWE 0 Postad 22 Februari , 2010 Jag har ingen synlig vajer så att det går att använda en vajersmörjare, vid gas reglaget är det ett ”rör” i änden på vajern, och vid motorn är det som en plasthylsa vid vajer änden som går över/rörig över änden på vajer höljet. Får se om det går med något av dom andra alternativen. Det finns kanske fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 22 Februari , 2010 Tules metod är det jag rekommenderar, improvisera dit en oljebehållare av valfritt slag runt ena vajeränden, fyll med lagom tunn olja (jag skulle ta ATF eller något liknande, rinner lätt utan att vara så tunn att den inte smörjer bra) och låt rinna ner genom vajern tills det kommer ut i andra änden. Så länge det inte finns fysiska skador på vajern brukar detta kunna göra underverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 23 Februari , 2010 Det är inte värt besväret att krångla med att försöka smörja for problemet kommer snart tebaks enl min erfarenhet.Köp en ny. Jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 24 Februari , 2010 Jag har smort många mc vajrar med en sån och kan aldrig tänka mig att den skulle kunna fungera på en vajer med så tjockt ytterhölje som på en båt. Omöjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Februari , 2010 Så kan det nog vara, jag vet inte exakt hur tjocka wirar den tar. Jag letade egentligen efter en bild på en annan modell som jag har liggande i gömmorna. En liten pump man klämmer om höljet och där man har skurit av en liten bit av plasten på höljet. Den fanns att köpa förr i tiden och den fungerade kanon på alla wirar eftersom man pressade in oljan med tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 24 Februari , 2010 Hade en tryckluftsdriven oljepump vilken jag satte fast i ena änden på wiren och pumpade olja rakt igenom höljet tills det flödade olja på andra sidan.Slutade med att jag köpte ny wire pga.att det vart bra en liten stund sedan var problemet tillbaks.Köp ny är mitt råd. Jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 Februari , 2010 Jag kapade av en 1-litersplastflaska och använde toppen som en tratt. Fick den att täta kring vajerhöljet genom att linda eltejp till det jag kunde trä fast tratten på den. Sedan fyllde jag på med 5-56 och drog fram och tillbaka i vajern. Det tog inte lång tid innan det kom ut på andra sidan. Det blev en markant förbättring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Februari , 2010 Bra, men du har missat en tämligen viktig detalj: 5-56 är okej på grejer man vill smörja tillfälligt, en kärvande skruv som ska lossas exempelvis, men i det långa loppet har den inte bra smörjförmåga. Det var därför jag föreslog ATF, riktiga oljor avsedda för motorer/växellådor har mycket bättre smörjförmåga - dom är avsedda just för att ge en oljefilm, medan sprayoljorna är extremt lättflytande för att tränga in lätt på bekostnad av smörjförmågan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Februari , 2010 Råkade ut för liknande problem, smorde vajern, hjälpte inte. Köpte ny vajer (7 meter). Hjälpte inte. Visade sig vara vissen konstruktion på lagringen av gasreglaget på motorn, gjorde en lagring i ytterligare en punkt. Problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 26 Februari , 2010 Det var som vanligt brådis och semestertider, men det var ett par år sedan och peppar peppar, det har funkat bra. Nu tvingas jag köpa en ny vajer eftersom jag byter Cobra på VP SX så det lär dröja några år innan jag behöver smörja igen :-) Tack för tipset om ATF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser