Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
id96lola

Felaktig stöttning i vagga

Rekommendera Poster

Hej,

I går när jag var och inspekterade min båt efter allt snöoväder så upptäcker jag till min fasa att stöttningen i aktern på styrbordssida trycker hårt mot båten, så hårt att jag ser tydligt att skrovet är deformerat/tillplattat runt själva stöd plattan.  Är detta ett akut problem som jag måste åtgärda omgående, eller är det redan försent, eller är det till och med ”normalt”?

Min segelbåt (Becker 27) står i en Press & Sons lilla-vagga. Stöttans justering är nerjusterad så långt det går. Så jag kan inte på ett lätt sätt släppa på trycket mot skrovet. Så om jag ska klara av att justera ner stöttan så måste stöttans vinkel mot båten ställas om och det innebär ju att hela stöttan måste släppas. Just nu är det ca ½ meter snö runt hela båten och att få med sig både pallnigsutrustning och folk ut till båten för att bygga om pallning kommer inte bli det lättaste. Dessutom är jag ju rädd för att hela båten vrider sig i vaggan om jag börjar skruva för mycket på den.

Så är det någon kunnig som kan ge mig råd i detta fall.

 

Mvh L-O Larsson


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger båten i en båtklubb?  Då kanske du kan låna ett par seaquip-stöttor och räta upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en grov träregel och ett par träkilar bör det gå att avlasta stöttan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att släppa stöttningen på babordsidan?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra, båten skall normalt stå med det mesta av sin tyngd på kölen. Sidostöttningen skall inte bära tyngden. Becker 27:an kanske är extra aktertung så att en lodrät akterstötta strax framför rodret krävs? Finns nämligen en bild på en sådan stöttning här (Klicka ev båtfakta, skriv becker 27 sökrutan)...http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=229

Går det att justera ner höjden på de främre sidostöttorna eller är alla fyra helt i bottenläge? Att pressa in en lodrät stötta strax framför rodret, riskerar ju annars att båten blir hängande på denna plus de främre istället för att mesta tyngden hamnar på kölstöttningen.

Är alla sidostöttor max nerjusterade och ändå uppbär stor tyngd är blir det knepigare. Kölen måste pallas under mer i så fall, vad jag begriper. Försiktighet krävs naturligtvis, men segelbåtar har väldigt låg tyngdpunkt. De välter inte i sidled riktigt så lätt som det kan se ut med andra ord.

Tag gärna hjälp eller råd av varvs/sjösättnings-gubbarna - de kan väl såna här saker nästan ryggmärgs-mässigt. Det är nog inte alls bråttom, men något bör nog ändå göras, tycker jag !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svaren.

Jag var nere i går kväll och kollade en gång till för att göra min själ något lugnare. Det hela kanske inte är så illa jag trodde först men bra är det ju inte.

Jag har nu tillfälligt löst det hela med att sätta en extra stötta i form av en träregel och simpel kil just framför roderskäddan.(den borde avlasta något) Till helgen när jag kan jobba i dagsjus kommer jag att med hjälp av sequip stöttor staga upp styrbordsidan, och efter det sänka vaggans stötta ett pinnhål så att jag får mer spel att finjustera med hjälp av skruven. Jag tror det ska gå bra. Måst bara skotta undan vind packad snö i mängder....Övriga stöttor har ett par centimeter på varje skruv som går att både höja och sänka. Alla stöttor har kvar justeringsmån både uppåt och neråt med hjälp av de fasta stegen som går att ställa in. Så det kommer att gå att justera det hela. Men det är ju alltid lite nervöst särkilt som jag är nybörjare när det gäller båtar.

 

Med den deformation man tydligt kan se på bilden, tror ni att jag har fått bestående skador/försvagning av skrovet? Blixten från kameran förstärker ju skuggan i deformationen men skrovet är ju tydligt intryckt. Även på babord finns deformation, men något mindre. Den kommer jag förmodligen även den kunna justera bort när jag väl kan sänka styrbordstötta.

 

Mvh L-O Larsson


post-22907-1394236250,5367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går säkert bra med stötte-justeringen!
Står pressennings-ställningen uppe på däck, eller har den markkontakt för- och akterut?

(Min egen står på båten, har inte riktigt tänkt på ändskeppenas snötyngd förrän nu. Har iofs långkölat men ska nog kolla stöttorna ändå. Det blir tydligen regnblandat till helgen här i GBG, så tyngden ökar på ev snötäcke som inte glidit av.)

Kan inte svara ang bucklorna, men kanske poppar de bara ut igen när trycket släpper, som du skriver? Den fiberarmerade plasten är otroligt stark. Inte alls särskilt svår att reparera/förstärka heller. Det är väl enkellaminat utan distansmaterial?

Edit: Hittade den här gamla tråden om att justera stöttor. Spänner emellan inga problem till lurigt, kan vrida sig o välta, men kanske ger den ändå nån vägledning?...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=317467 



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 februari 2010 | 13:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som har sin båt uppställd, särskilt om man själv är ansvarig för uppställningen, bör kanske kolla en extra gång så att inte tjälskador förändrat stödens viktfördelning alltför mycket.

Känna om sidostöttornas ev träkilar är möjliga att rubba, etc? Finns tydligen flera varianter av tjälskador...

post-10006646-1394236275,9193_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...