Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
cerber0s

Projekt: Segla till Västindien och äta kokosnötter

Rekommendera Poster

Det finns en bok som heter Where there is no doctor som ges ut av en välgörenhetsorganisation Hesperia. Boken är skriven främst för att användas av missionärer (finns dom fortfarande? ) i tredje världen och som inte har något sjukvårdskunnande. Den beskriver i ord och bild hur man skall agera i olika situationer. Den ger råd om hur man ställer en diagnos.

Man kan köpa den som paperback för ca 30 USD eller gratis spara ner den som i pdf format på sid PC.

http://www.hesperian.org/publications_download.php

Skeppsapotek kan man be sin läkare om hjälp med. Han skickar då en rekvisition till Skeppsapoteket i Göteborg som effektuerar det hela, du kan få det levererat till ditt hemma apotek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På barnkliniken limmade vi ofta ihop småsåren. Det blir jättefint utan ärr efter suturer. Det limmet brukade inte släppa efter några dagar.

Verktygslådelimmet är enligt min man som är instrumentmakare giftigt men det är väl sådant lim man limmar sår med så helt fel ute är du väl inte.

När det gäller den doktor som ska hjälpa till med skeppspoteket så gäller det nog att hitta någon som har fantasi nog att förstå vad som kan behövas.

Bara en sådan sak som att råka ut för ett ordentligt ryggskott till havs och ha så ont att man inte kan kissa kan vara livsfarligt. Några tappningskatetrar ska man nog ha med i alla fall. Vätskeersättning för oregelig sjösjuka eller magsjuka kan nog vara bra att ha också, mm, mm.

På JRSK och OSK finns det kompetens att rådfråga.

Får nog avstå Atlantsegling denna gång - det går nog bra ändå. Det är otroligt sällan det händer något

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag oroar mig för en massa saker, men inte just den biten. Det är inget man kan påverka själv. Man kan vara förberedd till en viss gräns, men that's it.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan påverka utfallet av sjukdom jättemycket.

En sådan enkel sak som massiva turistdiareer som kräver att man seglar till något sjukhus och får hjälp (dessutom utanför vårt fösäkringssystem) kan istället ofta motas i grin med en enkel tablett - om man bara har den ombord.

Då kan man stanna i en fin vik och käka kokkosnötter iställetSkrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Cia

Det kan bli tokigt när man läser; en hast genomläsning av ditt inlägg tycket jag till att börja med att du skrev; En sådan enkel sak som massiva turistdiareer .......................... kan istället ofta botas med gin............ taskigt för mig, tänkte jag, som är helnykterist.

Du kanske kan spåna lite om dina tankar och ideer om vad ett skeppsapotek bör innehålla.

Jag kan mycket om att lappa ihop båtar mm, men knappast något om att lappa ihop mig själv eller nån annan i närheten.

Då naturligtvis bortsett från att eltape, som man ju alltid har i fickan Flört. Det har ju stoppat det mesta blodflödet vid många tillfällen. Speciellt under ett tidspressat, planerat, strömavbrott, då man inte har tid med såna bagateller som att åka till doktorn för att sys. Det kan ju va 1000-tals kunder och däribland industrier som är utan ström. Man kan ju inte låta dem lida för att en annan är en klanttppelle - eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gin & tonic har man ju hört är en populär medicin som engelsmännen botade sig med mot bl.a malaria.

Jag har inte hört att det räckte med bara tonic men det är nog inte värt att testa. Toaen, du kan återkomma med rapport om det funkade när du kommer ner till mygen! Usch för mygg.

Vore det inte för myggen skulle jag vara fjällvandrare ist.f seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag var ung och vacker funderade jag på att segla jorden runt. Dessutom fanns  väl ett visst intresse för tjejer. Kollade inte ordentligt att blivande fru Andersson var intreserad av segling. Sen ett 20-tal år sen seglar jag själv ett par tre veckor varje sommar. Mig spelar det inte någon roll om det gunngar eller lutar eller blåser småspik mm. Samma fru Andersson som för 35 år sen kan följa med nån helg/några dar om det är garanterat fint väder. Dessutom väljer jag ofta att gå för motor för husfridens skull.

Sen har jag konsterat att den nog var tur att jag inte kom ner på värmen. Det senare tål jag nämligen inte alls. Kyla kan man skydda sig från men inte värme.

Den enda längre segling jag funderar på för tillfället är till Kirkenäs (hoppas där är myggfritt) och helst gå dit via Stockholm Obestämd

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, samma här.

Värmen kräver kylmaskin medan kyla klaras av med extra tröja och långkalsingar som alltid finns ombord. Det är rätt kul att vi använder mer vinterkläder ombord än på landbacken.

Så vi håller oss nog på våra breddgrader. Kokosnötter lockar kanske men det är långt dit och sen ska man hem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är medlemmar i Oceanseglarna (www.osk.org) så kan ni logga in och sedan leta reda på filarkivet. Där finns ett förslag på sjukvårdsutrustning för 2-3 personer i pdf-format. Har inte läst igenom det noggrant men författaren är läkare och långseglare

I deras Forum, Avseglargruppen 2010. Finns en tråd om Sjukvård och där finns fler tips om bl a litteratur.

Ytterligare en bok som kan vara bra är WHOs International Medical Guide for Ships den kan beställas från bokshopar på nätet.

Har för mig att även jrsk.org har ett förslag på sin hemsida men även där måste man vara medlem och inloggad för att komma åt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tips angående skeppsapoteket:

 

för det första- hemmagjord Bäsk på strandmalört från Västerviks skärgård botar det mesta och går INTE att vara utan! Cool

 

för det andra - köp medicinerna i England och spara 60-70% på de (sjukligt?) uppblåsta priserna på Ap-oteket.

Vet ni inte vad ni ska ha så är det bara att boka in ett läkarbesök på plats och få det fixat. Det gjorde vi och 'på köpet' ficlk  vi med oss diverse 'om-det'värsta-ändå-skulle-inträffa' pryttlar som vi aldrig fått ut här hemma.

 

det är inte bara båtrustningen i sig som blir billigare lite längre söderut...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägenheten såld! Måste flytta ut på tre veckor. Under den tiden ska vi också lyckas få båten klar att bo på...

Mindre än två månader kvar att jobba, sedan iväg! Med mindre pengar än vi hoppats, men med lite tur så räcker de tills vi kommer hem Förvånad

Möjlig alternativ rutt till Kielkanalen och Engelska kanalen är Thyborön - Skottland - Caledonian canal och ner över Irländska sjön med Scillyöarna som språngbräda över Biscaya. Vi får se...

Funderar fortfarande på batteriladdningen. Platt solpanel, om än dyr och ineffektiv, är det enda vi kan montera på ett vettigt sätt. Kanske i kombination med en släpgenerator?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS!

 

Tjoa till om ni kommer i närheten...

 

www.sailblogs.com/member/rodeorm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Nu finns det inget (om inte oförutsett) som hindrar oss Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skönt att det löste sig med lägenheten.

Försökte få kontakt med dig i Dockan för 3 helger sedan, men det var ingen som svarade när vi knackade på. Såg ut som om du höll på och lacka invändigt.

Vi ses kanske därut, vi kastar loss om 37 dagar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morgon flyttar vi ut ur lägenheten och ner i båten. Ganska mycket att göra just nu. Lägenheten är i kaos och båten likaså. Vi måste dessutom lyfta upp henne för bottenmålning och behöver bo på henne på land, inte optimalt. Skickade in avskedsansökan i går, losskastning i början av juli.

Beställde en kombinerad vind/släpgenerator, inga solpaneler. Om en månad kan vi börja slappna av :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Härligt, jag har seglat en hel del i västindien och kan meddela att det är underbart, vackra öar, fin vind och trevliga människor. Solen lyser varje dag och en kall Carib på akterdäck är svårslaget.

En varning, klimatet där nere är grymt mot alla material, solen och saltet i kombination kan få hederligt svenskt rostfritt att rosta inom dagar. (Våra Rostfria bestick såg ut som dom var gjorda i vanligt stål). varje gång då får chansen, skölj av allt salt från båten. Det sparar mycket.

några ställen du inte får missa:

Pouton de Bakoua: mitt emot Fort de France på Martinique, mysig liten marina, ett vattenhål för seglare.

Ilse de Saint: Tillhör egentligen Guadeloupe men är en fristående liten grupp av öar, underbart och pittoreskt.

Ankra utan för The Pitons (St Lucia) The Pitons är två syster berg som ser ut som en sockertop, att ligga ankrad i skuggan av dessa vackra berg, se åskan dra fram långt borta i horisonten och lysna på ljudet av havet och djungeln är magiskt.

Den lilla men underbara ön Union Island (tillhör St vincent and the Grennadins) med hamnbyn Port Elisabeth, en gammal valfångar ön där dom fortfarande en gång om året fångar val med gammal metoder.

English harbour: (Antigua) Lord Nelson's gamla orkan hål. Mycket av byggnaderna finns kvar och hela hamn området är super mysigt. Här finns mycket marin service och tillbehör, segelmakare, motorer och bageri, resturanger. 

Det finns så mycket mer men dessa är sånt ni inte får missa. Lycka till och hoppas ni får det underbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till och hoppas ni får en fantastisk resa!

Har ni någon blogg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stynd bara att bloggen är på engelska, annars skulle jag följt er.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker också att det är synd. men vet att man träffar folk från andra länder därute och har sett flera som ändrat till engelska efter en tid för at alla ska kunna läsa.

själv är jag dålig på språket så några längre inlägg på det orkar jag inte med. följer er i alla fall efter bästa förmåga

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inläggen blir nog kortare och fler. Jag orkar inte skriva så långt heller ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla din mejl! Vi har glömt vår bärbara VHF hemma och behöver få den skickad till en adress på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat och svarade i morse... Provar med ett PM också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om någon har tagit upp detta tidigare i tråden!

Men skall du verkligen segla över Atlanten i Juni?  jag skulle väntat till efter orkan säsongen. Men det är bara ett tips!  det är under Juni/Juli som orkanerna samlar kraft ute i Atlanten för att sedan gå in över norra Karibien.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är fel att segla Nordsjön Englska kanalen, Biscaya, längs portugisiska kusten, ev Madeira och vidare till Kanariöarna, med start nu under sommaren, för att gå över Atlanten med start i December. Det är ju så de stora pojkarna brukar göra.Cool

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar från Sverige i Juli, över Atlanten i December.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag missförstod helt, tänkte inte på att man skall ta sig ned också :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad avis man kan bli Skrikandes

Lycka till med resan och uppdatera ofta så man kan drömma sig bort när man sitter framför skrivbordet o jobbar.



Senast ändrad av Sueco | 21 juni 2010 | 16:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara 11 dagar försenade! Skrattande

Vi seglar om en vecka! Har vi sagt i tre veckor nu. Vi har legat på land och bottenmålat, bytt genomföringar, reparerat vantspridare, ordnat med papper, lackat, installerat ny logg, LED-lanterna och börjat installera vindrodret och SSB. Vi har fått ny rigg som tog tid och som vi fick vänta på, masterna kom på i går med nya vantskruvar, vant och stag. Vi har fått en helt ny mesan som inte ens är provhissad, vi har svarat på 1000 frågor och träffat 2000 trevliga människor som stannat och pratat.

Så fort riggen är ansatt och klar och vindrodret helt installerat så drar vi och gör resten på vägen. Torsdag verkar det bli, bara två dagar! Högst på listan efer det ligger att täta en läcka i däck, ny gasolinstallation och SSB:n i den ordningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...