Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
cerber0s

Projekt: Segla till Västindien och äta kokosnötter

Rekommendera Poster

I slutet av November 2009 bestämde vi oss för att segla till Västindien, nu i Juni 2010. Ganska kort förberedelsetid. Vi fick också den lysande idén att ha båten i vattnet här i Lomma, bara 45 sekunders gångväg hemifrån. Eftersom det antagligen skulle bli en mild vinter som vanligt så tänkte vi att vi skulle få en hel del gjort på båten. Det gick ju bra...

Nu är altså tiden ännu kortare och det finns mycket att göra. Budgeten är dessutom tight men vi försöker intala oss själva att det inte hade varit kul om vi inte behövt kämpa för det Flört

Jag tänkte mig den här tråden som ett ställe där jag kan skriva om alla problem och allt som oroar oss och ni skriver att allt kommer att ordna sig Oskyldig

Eller så blir det en tråd där jag skriver fortlöpande om projektet och ställer frågor och ni som har tips, idéer och förslag svarar. Med lite tur så blir det i slutändan en tråd där andra med liknande planer kan hitta många svar utan att behöva leta sig blodiga eller uppfinna hjulet på nytt.

Vi börjar med saker som ska göras på båten, ett levande dokument inte i prioritetsordning:

  • Stående rigg ska bytas. Jag hittade fem stycken spruckna ändterminaler.
  • Kutterstag ska installeras om pengarna räcker
  • Mesanmasten ska lackas om
  • Nytt mesansegel ska beställas från Hongkong
  • Bottenventiler ska ses över och bytas vid behov
  • Båten ska städas för att vara fräsch
  • Utvändigt trä ska lackas, jobbigt men ett kärt jobb
  • Motorn ska ses över
  • Vi ska vaccineras
  • LED-lanterna ska installeras i masttoppen, en kombilanterna med ankarlanterna
  • Vindrodret ska skruvas fast
  • Några rostfria beslag ska svetsas
  • Vederbörliga papper till båten ska skaffas
  • Dieseltankarna ska rengöras
  • Offeranoder ska bytas
  • Båten ska bottenmålas
  • Skylighten ska tätas
  • Kablarna från batterierna till elpanelen är underdimensionerade och ska bytas
  • Gummibåten ska lagas
  • Seglen ska in på översyn
  • Bättre revsystem ska tillverkas
  • Nya (15 år gammal) autopiloten ska installeras
  • Plottern och kompassen ska byta plats
  • Instrumentpanel ska byggas om
  • Ekolod ska installeras
  • Solpaneler ska installeras

Vi sprang runt göteborgsmässan med en inköpslista från England i handen för att jämföra priser. Trots mässpriser var inget billigare på mässan. Inköpslistan är också levande och vissa saker kommer vi nog av ekonomiska skäl prioritera bort. Inköpslista:

  • EPIRB
  • SPOT, för att ge folk härhemma lite sinnesro
  • Livflotte
  • Ekolod eventuellt
  • Mesansegel
  • En miljon småpryttlar
  • LED-lanterna
  • Reservdelar till motorn, svårt att ligga på en rimlig nivå, man kan inte ha med allt
  • Större utombordare till gummibåten
  • Ny ankarkätting
  • Nytt ankare
  • Ankarlina
  • Drivankare
  • Lås till durkluckor

Säkert en massa saker till... En del kan vi göra på vägen och en del kan vi köpa när vi passerar England, men det är mycket att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mycket jobb för att käka kokosnötter.Obestämd

Tycker det låter som ett härligt projekt. Sen måste väl inte allt va klart när ni sticker.

Om ni avgår på den bestämda dagen kan ni ju alltid gå till Limhamn eller Höllviken och lägga er och göra klart. men det är väl nästan klassiskt. För ni går väl via Kielkanalen. Det brukar ju alla andra göra, och jag har alltid frågat mig varför. Om ni i stället väöljer att gå norr över vet jag ett väldigt bra ställe att ligga på. Då menar jag inte Råå ell Hallandsväderö, utan Kungshamn. Där tycker jag det är toppen att ligga om det är något man skall göra. Flört Finns det mesta och nära till allt man behöver.

Efter som ni bad om det; Jag är helt övertygad om att allt kommer att ordna sig och ni behöver inte alls känna nån oro. Oskyldig

 

Sen skall jag med stort intresse följa er tråd. Man vet ju aldrig - när vissas drömmar själv och man kan få sig till till livs en och annan insikt.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade faktiskt tänkt ta Västkusten och Bohuslän först. Jag har seglat där väldigt mycket innan, men nu är det ett par år sedan. Jag tycker att det är olidligt i Juli, så vi ska försöka få till det i Juni och greja lite på vägen :)

 



Senast ändrad av cerber0s | 21 februari 2010 | 19:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Kungshamn då.

Jag har det mesta, om jag bara hittar det.

Ja snickerimaskiner och såna stora prylar buka ju synas genom röran, men just det verktyget som jag inte använder så ofta men som jag behöver för tillfället brukar va ett evigt letande efter. Jag håller på att städa - fast det har jag sagt i flera år.

Men välkommen ändå.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd. Det ska bli kul att följa den och så får jag väl kolla hur det går i verkligehten då jag också ligger i Lomma :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var en lång lista. Troligen skulle det gå att fixa lite av detta under färden. Något ska man ha för sig även då. Varje hamn har sina möjligheter även om inte grejer finns att köpa överallt.

Speciellt bra är det kanske att vänta med dyrare grejer. På nätet kan man se var man ska köpa det ena eller det andra när man passerar som ni tänkt.

Kommer ni häråt som planerat kan vi se om det passar att vi drar iväg samtidigt uppåt kusten.

Vi bjuder på förmiddagskaffet så får Toaen sätta på kvällskaffet lagom till vi kommer. Kul att börja på vår kust. Bra att segla in sig några dagar så sjöbena kommer lite småningom. Att direkt gå ut på stora vågor brukar alltid ge offer till Neptun.

Ska bli kul att ses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att se att flera få ligga i för att bli färdiga i juni.

Ni kommer säkert klara det galant, för oss är det betydligt osäkrare beroende på samma orsak som gör att er tid blivit knapp  - det är vackert ute men varför ska det bli vinter just i år??!

Kommer följa er med spänning - hoppas ni skriver resebrev också när ni kommit iväg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer till din lista:

  • Stående rigg ska bytas. Jag hittade fem stycken spruckna ändterminaler.
    Viktigt!
  • Kutterstag ska installeras om pengarna räcker
    Viktigt
  • Mesanmasten ska lackas om
    ???. Känns litet onödigt. Skall du iväg detta decennium måste du nog prioritera...
  • Nytt mesansegel ska beställas från Hongkong
    Tveksamt. Om det inte är jättekass, varför inte se över det bara?
  • Bottenventiler ska ses över och bytas vid behov
    Självklart
  • Båten ska städas för att vara fräsch
  • Utvändigt trä ska lackas, jobbigt men ett kärt jobb
    Olja är inget alternativ?
  • Motorn ska ses över
  • Vi ska vaccineras
  • LED-lanterna ska installeras i masttoppen, en kombilanterna med ankarlanterna
    Ankarlanternan skall vara i däckshöjd tycker jag
  • Vindrodret ska skruvas fast
  • Några rostfria beslag ska svetsas
  • Vederbörliga papper till båten ska skaffas
  • Dieseltankarna ska rengöras
    Viktigt. Finns möjlighet att tömma bottensatsen?
  • Offeranoder ska bytas
  • Båten ska bottenmålas
  • Skylighten ska tätas
  • Kablarna från batterierna till elpanelen är underdimensionerade och ska bytas
  • Gummibåten ska lagas
  • Seglen ska in på översyn
    Viktigt. Se till att få med några reservtravare, några duklappar och nål/tråd
  • Bättre revsystem ska tillverkas
    Räkna in kutterstaget här. Du bör ha en stormfock på hakar oberoende av ev. rullgenua. Ha ett rikigt djupt rev på storen.
  • Nya (15 år gammal) autopiloten ska installeras
  • Plottern och kompassen ska byta plats
  • Instrumentpanel ska byggas om
  • Ekolod ska installeras
  • Solpaneler ska installeras

Vi sprang runt göteborgsmässan med en inköpslista från England i handen för att jämföra priser. Trots mässpriser var inget billigare på mässan. Inköpslistan är också levande och vissa saker kommer vi nog av ekonomiska skäl prioritera bort. Inköpslista:

  • EPIRB
    Ja!
  • SPOT, för att ge folk härhemma lite sinnesro
  • Livflotte
    Ja
  • Ekolod eventuellt
    Bör du absolut ha
  • Mesansegel
    Se ovan
  • En miljon småpryttlar
    Multiplicera med två. Du är optimíst
  • LED-lanterna
  • Reservdelar till motorn, svårt att ligga på en rimlig nivå, man kan inte ha med allt
    Vikigt är massar av filter (bränsle och olja) och impellrar samt alla anoder i massor. Helst för hela resan med god marginal. Sånt tar tid att hitta och beställa. Köp en verkstadshandbok och ha med. Beroende på motorns ålder skulle jag överväga en genomgång av startmotorn.
  • Större utombordare till gummibåten
    Ordenliga lås och möjlighet att enkelt hissa ombord ekipaget nattetid
  • Ny ankarkätting
    Varför?
  • Nytt ankare
    Välj ett bra och gå upp minst, helst två hack från ekommenderad vikt. Ha ett bra reserv också.
  • Ankarlina
  • Drivankare
    Skulle inte anstränga mig nämnvärt
  • Lås till durkluckor
    Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för värdefulla synpunkter Eilean!

Jag svarar igen med blå text och ett par frågor :)

Några kommentarer till din lista:

  • Mesanmasten ska lackas om
    ???. Känns litet onödigt. Skall du iväg detta decennium måste du nog prioritera...

Vill inte att den ska ruttna. Stormasten lackade vi i fjol. Tror att det blir enklare och billigare här hemma. Masterna ska ändå ner för att få ny stående rigg.

  • Nytt mesansegel ska beställas från Hongkong
    Tveksamt. Om det inte är jättekass, varför inte se över det bara?

Det är i två delar, skörat från akterlik till mastlik. Vi skörade det utanför Vlieland i somras, fick det lagat i groningen och sköraded et en andra gång på väg från Kiel... Det har gjort sitt :)

  • Bottenventiler ska ses över och bytas vid behov
    Självklart

Jag vill ha brons. Jag misstänker att de som sitter där är brons, men hur ser man skilnad på brons och mässing utan att gäre kemiska tester? Går det? Har ni mässing? I så fall, hur upplever du att de klarade det saltare vattnet under längre tid?

  • Utvändigt trä ska lackas, jobbigt men ett kärt jobb
    Olja är inget alternativ?

Kanske, men det är lackat nu och ska vi olja så måste vi skrapa bort all den gamla lacken först. Nu klarar vi oss nog med att slipa så jag tror det blir mindre jobb. Möjligen att vi skulle köra på Le Tonkinoise, det har varit väldigt förlåtande där vi provat innan. Synpunkter? Lackandet är något vi kan göra under vägen. Allt är teak så det är mest kosmetiskt.

  • LED-lanterna ska installeras i masttoppen, en kombilanterna med ankarlanterna
    Ankarlanternan skall vara i däckshöjd tycker jag

Bra synpunkt. Kanske vanlig trikolor i toppen och separat ankarlanterna i däckshöjd?

  • Dieseltankarna ska rengöras
    Viktigt. Finns möjlighet att tömma bottensatsen?

Inspektionsluckor i tankarna så att man får suga upp bottensatsen. Ett skitjobb, men jag har gjort det förr...

  • Seglen ska in på översyn
    Viktigt. Se till att få med några reservtravare, några duklappar och nål/tråd

Bra synpunkt! Reservtravare har vi gott om från det skörade mesanseglet. Även nål och tråd.

  • Bättre revsystem ska tillverkas
    Räkna in kutterstaget här. Du bör ha en stormfock på hakar oberoende av ev. rullgenua. Ha ett rikigt djupt rev på storen.

Förutom rullgenuan finns ett förstag som är parallellt med profilen. Till den finns en genua 3, en stor tunn lättvindsgenua, en självslående kryssfock och en stormfock. Jag funderar på om kutterstaget ska vara löstagbart för att inte sabba för den självslående kryssfocken, seldén har ett system. Synpunkter? Jag funderar också på att beställa ett extra rev i mesanen och helt enkelt låta storen vara om det blåser så pass mycket. Synpunkter?

Nya vantskruvar ska vi också kosta på. Rostfritt eller brons?

  • EPIRB
    Ja!
  • Livflotte
    Ja
  • Ekolod eventuellt
    Bör du absolut ha

Ja. Jag börjar mer och mer se det som att det är något vi inte vill vara utan. Särskilt om vi lyckas ta oss upp till Bahamas, vilket vi vill.

  • Mesansegel
    Se ovan
  • En miljon småpryttlar
    Multiplicera med två. Du är optimíst

Något ska man ju vara :)

  • Reservdelar till motorn, svårt att ligga på en rimlig nivå, man kan inte ha med allt
    Vikigt är massar av filter (bränsle och olja) och impellrar samt alla anoder i massor. Helst för hela resan med god marginal. Sånt tar tid att hitta och beställa. Köp en verkstadshandbok och ha med. Beroende på motorns ålder skulle jag överväga en genomgång av startmotorn.

Verkstadshandbok finns och servicedelarna är spikade. Förutom de, vad hade ni med er? Visst är det en Perkins ni har?

  • Större utombordare till gummibåten
    Ordenliga lås och möjlighet att enkelt hissa ombord ekipaget nattetid

Bra synpunkter. Dävertar finns. Lås både till båt och motor?

  • Ny ankarkätting
    Varför?

Sista halvan av kättingen är bara hälften så tjock som när den var ny...

  • Nytt ankare
    Välj ett bra och gå upp minst, helst två hack från ekommenderad vikt. Ha ett bra reserv också.

Tänker beställa 25 kg Rocna. reserv är vårat gamla CQR. Förutom 80m kätting kommer vi ha 100 meter lina.

  • Drivankare
    Skulle inte anstränga mig nämnvärt

Det är inte vansinnigt dyrt... Strunta i det helt och hållet eller köpa i mån av $$?

  • Lås till durkluckor
    Ja

Hur är era låsta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte att den ska ruttna. Stormasten lackade vi i fjol. Tror att det blir enklare och billigare här hemma. Masterna ska ändå ner för att få ny stående rigg.

  • Läste slarvigt, utgick från aluminiummaster!

Det är i två delar, skörat från akterlik till mastlik. Vi skörade det utanför Vlieland i somras, fick det lagat i groningen och sköraded et en andra gång på väg från Kiel... Det har gjort sitt :)

  • Inte mycket att argumentera emot!

Jag vill ha brons. Jag misstänker att de som sitter där är brons, men hur ser man skilnad på brons och mässing utan att gäre kemiska tester? Går det? Har ni mässing? I så fall, hur upplever du att de klarade det saltare vattnet under längre tid?

  • Mässing och mässing.... Vi har blandat brons och s.k gulmetall avsedd för jobbet. Kan inte se någon skillnad.

Kanske, men det är lackat nu och ska vi olja så måste vi skrapa bort all den gamla lacken först. Nu klarar vi oss nog med att slipa så jag tror det blir mindre jobb. Möjligen att vi skulle köra på Le Tonkinoise, det har varit väldigt förlåtande där vi provat innan. Synpunkter? Lackandet är något vi kan göra under vägen. Allt är teak så det är mest kosmetiskt.

  • Jag tänker mest på att lack sitter dåligt  heta klimat.

Till den finns en genua 3, en stor tunn lättvindsgenua, en självslående kryssfock och en stormfock. Jag funderar på om kutterstaget ska vara löstagbart för att inte sabba för den självslående kryssfocken, seldén har ett system. Synpunkter? Jag funderar också på att beställa ett extra rev i mesanen och helt enkelt låta storen vara om det blåser så pass mycket. Synpunkter?

Njae, mesan och lämpligt försegel funkar bra upp till en viss gräns. Men när det blåser riktigt mycket vill jag nog ha en bottenrevad (jättedjupt alltså) stor/stormstor och liten stormfock.
Ett kutterstag med en stormfock är ett måste på en långfärdsbåt tycker jag.  Gärna löstagbart.

Nya vantskruvar ska vi också kosta på. Rostfritt eller brons?

Brons skall ju vara bättre, de skär inte. Men jag har å andra sidan aldrig råkat ut för en skuren RF vantskruv. Så jag skulle gå på prislappen....

Ja. Jag börjar mer och mer se det som att det är något vi inte vill vara utan. Särskilt om vi lyckas ta oss upp till Bahamas, vilket vi vill.

Det är svårt att ankra utan ekolod. Men å andra sidan kan man gott nöja sig med det billigaste och enklaste. Det finns liksom inga finesser på ett ekolod värda att betala ett öre extra för.

Verkstadshandbok finns och servicedelarna är spikade. Förutom de, vad hade ni med er? Visst är det en Perkins ni har?

Japp. 4.236. Vi har reservgenerator, reservpropeller (vi har ju en flöjlande som är litet känsligare än en fast), insprutare, ett par insprutningsrör, bränslepump. Ärligt talat vet jag inte om det är så mycket vits att släpa på massa delar. Idag kan man ju beställa och skicka relativt enkelt överallt. Har man vissa grejor kan man ge sig katten på att det är andra delar man behöver...
Förbrukningsgrejor som i mitt tidigare inlägg är en annan sak, de kommer du ju att behöva och är besvärliga att leta efter när de behövs. 

Bra synpunkter. Dävertar finns. Lås både till båt och motor?

Japp. Lås motorn till jollen och jollen till något annat. Du måste ju kunna lämna den obevakad när du är i land.

Sista halvan av kättingen är bara hälften så tjock som när den var ny...

Det argumentet köper jag!

Tänker beställa 25 kg Rocna. reserv är vårat gamla CQR. Förutom 80m kätting kommer vi ha 100 meter lina.

Rocna har jag inga invändningar emot. Men 25 kg??? Är inte det i knappaste laget? Din båt har ett försvarligt vindmotstånd, långt större än dagens båtar med samma löa. Så rekommendationstabellerna blir litet missvisande.

  • Drivankare
    Skulle inte anstränga mig nämnvärt

Det är inte vansinnigt dyrt... Strunta i det helt och hållet eller köpa i mån av $$?

Personligen skulle jag skippa det. Men jag har inga tunga argument mer än att folks erfarenheter har varit blandade, milt sagt.

  • Lås till durkluckor
    Ja

Hur är era låsta?

Nu blev det pinsamt. Alla som normalt inte öppnas är skruvade.  Och de stora, på gångjärn, över motor och stuvutrymmen är utrustade med gravitationslås...
Skam och sägandes har jag inte funnit någon bra lösning. Skruvar gillar jag inte - det kan vara bråttom att komma åt skrovet om det vill sig illa. Så jag vill hitta någon ersättare för de skruvade och någon snygg lösning för motorrumsluckorna vilket jag inte lyckats med ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratade lite med Rocnas representanter på båtmässan i GBG. Tabellen över storlekar är konservativ, man ska inte behöva gå upp i storlek utöver vad som anges i tabellen. Båt upp till 15 ton (vi tror att det är precis vad hon väger, inte mer i alla fall) ska klara sig med 25 kg. Jämför med Delta där ett 25 kg ankare, enligt tabellen, ska hålla en båt på 25 ton. Dessutom är det så illa att nästa storlek (33 kg) inte får plats utan att vi börjar bygga om båten...

Ang. Durkluckor och lås. Jag hade tänkt mig de här: http://www.toplicht.de/ProductPage,popupZoomImage.direct?sp=l2254

De är ganslka dyra så jag tänkte sätta i de luckor (2 st) som vi öppnar ofta. På de övriga tänkte jag sätta skjutreglar på undersidan. Jag kan komma åt reglarna genom att lyfta de första två luckorna först.

Till motorrumsluckorna, tre stycken som är vertikalt monterade, använder vi redan lås som liknar de här: http://www.toplicht.de/ProductPage,popupZoomImage.direct?sp=l3632

Kanske kan vara något?

Tackar igen för synpunkterna.

EDIT: Tänkte beställa ett 25 kg Rocna i dag. Det skulle kosta 9000:- så jag gick hem och kollade nätet, hittade en återförsäljare i England och mejlade en fråga om de kunda skicka till Sverige. En minut senare fick jag svaret att det inte var några problem och ankaret inklusive frakt kommer kosta 6125:-

De svenska handlarna måste inse att de konkurerar på den europeiska marknaden, inte bara i den svenska ankdammen, då menar jag handlarnas egen lilla damm. Jag tror att konsumenterna börjar få upp ögonen för andra alternativ.



Senast ändrad av cerber0s | 22 februari 2010 | 20:39



Senast ändrad av cerber0s | 22 februari 2010 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i fredags kom ankaret från england. Tog bara tre dagar och blev 3000:- billigare. Det passar betydligt bättre än väntat under peket, men inte helt perfekt. Vi måste svetsa en ny stävrulle som sitter lite längre ut. Dessutom behöver vi förlänga den rostfria skyddsplåten under peket. Funderar på att kränga det gamla CQR-ankaret och köpa ett Delta som reserv i stället. Får se...

meterologerna, de små glädjedödarna, har lovat 14 cm snö till helgen. Vi som tänkt masta av. Börjar bli stressad för riggens skull.

Monterade upp två ny brandsläckare i helgen. hittade för 99:- styck på Lidl av alla ställen. Både rattmärkta och med DNV-godkännande dessutom! Monterade in den nya bilstereon också. Vi gillar att lyssna på både musik och ljudböcker, så det blir extra högtalare i sittbrunnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg funderingarna om stormfock.

Har någon av er provat, eller hört erfarenheter av en såndär stormfock som man sätter med en 'sleeve' runt rullgenuan? Tacksam för synpunkter i så fall.

Ja, också; ta det lugnt, allt kommer att ordna sig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad köpte du för ankare och varför just det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ett 25 kg Rocna, www.rocna.com eftersom det står på deras hemsida att det är världens bästa ankare Foten

Jag har letat ankare ganska länge, flera år och provat några olika. Jag fastnade för Rocna av flera anledningar. Mest för erfarenheter jag läst från andra användare (googla) men också för demonstrationsvideon på deras hemsida. Tänk bara på att videon inte är oberoende...

Att deras dimensioneringstabell är utformad som den är känns annorlunda och seriöst. Som jämförelse kan man ta Delta där 25 kg ankare, enligt tabellen, är för båtar upp till 25 ton, medans Rocnas tabell säger 15 ton med 25 kg ankare. Man ska altså inte behöva ta till i storlek när man köper ett Rocna, utan kan gå efter tabellen. Den är förresten skriven med både längd och deplacement medtagna i beräkningen och finns även för flerskrovsbåtar.

Men Googla och läs vad folk säger.

EDIT: Jag har altså själv inga praktiska erfarenheter av Rocna (utom att ha burit ner det till båten) utan gjorde valet utifrån vad jag sett, läst och hört.



Senast ändrad av cerber0s | 10 mars 2010 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar tacksamt emot dina erfarenheter. Det ser ju ut att gräva ner sig fint i sand vilket du väl kommer träffa på en del i kokkosnötsland.

Problemet för oss är att vi ankrar på alla möjliga bottnar, sten, lera, sand.

Vi skippar Breezen och beställer ett 16kg Delta och så har vi ett 17 kg CQR några till.

Skulle gärna gå upp ett steg till i vikt (20 kg), båten väger 6,5 ton. Men gubben har diskbråck så vi avvaktar med storankare tills vi hittat på en bra ankaranordning/winch.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varken Delta eller CQR är ju bättre än Rocna när det gäller sten, förmodligen inte sämre heller. På alla andra bottnar ska Rocna, enligt tester och erfarenheter från andra, spöa de båda andra. Rocna är inte ett ankare som bara är gjort för sand. Det fungerar på alla mjuka bottnar.

Problemet med sten är ju att det inte finns något som egentligen fungerar riktigt bra.

EDIT: 15 kg Rocna skulle vara lämpligt till eran båt enligt tabellen.

 



Senast ändrad av cerber0s | 11 mars 2010 | 09:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får knacka på nån gång :) Ligger du i ån eller i hamnen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer Roccna är kanon. Den stora fördelen är att det gräver ner sig igen om det mot förmodan skulle lossna.

Har använt vårat i 3 år nu utan några som helst problem.

Vi har ett 40 kg till en 19-20 tons båt, lite överdimensionerat men då vi har elektriskt ankarspel behövde vi inte begränsa ankarvikten av den anledningen.

Men som någon klok person sagt. Ankare är en smaksak och det finns lika många åsikter om ankare och ankring som det finns båtägare.



Senast ändrad av LadyAnnila | 16 mars 2010 | 15:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det fungerar bra för er!

40 kilo... Hade blivit lite mycket för mina stackars spaghettiarmar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska jag det. Kommer ligga ute i bassängen. Förhoppningen är att den ligger i plurret redan till påskveckan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus kätting.

Jag hade inte heller velat dra upp det för hand. Himla tur båten var utrustad med en elektrisk ankarwinsch   Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi har också spel, men ett manuellt. Gissa vem som får agera motor!? Vill iväg nu! Det räcker med jobb och svensk vinter. Behöver inte komma så långt. Till Ven och vila en månad kanske. Fint att ankra utanför Kyrkviken.

Men... Båtrackarn måste upp och bottenmålas först och hon måste få ny rigg så att vi inte gör drivankare av masterna...

Just nu sitter jag och funderar på om vi ska beställa lite grejor från England eller vänta tills vi seglar förbi och se om vi fortfarande tycker att vi behöver det vi behöver då... Eller hur det nu var. Risken är ju att punden går upp. Beslut beslut beslut...

 



Senast ändrad av cerber0s | 17 mars 2010 | 23:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar en sak i din lista:

Komplettering för att få ett färskt och välfyllt skeppsapotek.

Per



Senast ändrad av oceanis | 18 mars 2010 | 02:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett välfyllt skeppspotek kan underlätta livet betydligt för både er och era båtgrannar.

Kolla med något proffs - man måste tex ha med sig olika sorters antibiotika mot olika agens. Morfin låter förskräckligt men det bör man definitivt ha med. Adrenalinspruta och kortison är något annat som man inte behöver tänka på i vanliga fall. Gå en kurs i hur man suturerar större sår och ta med lokalbedövning och sutureringmaterial. Kirurgtape kan lösa mindre saker.

Inte bara penicillin och alvedon alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cerber0s, om du ber Ciaraud att följa med så kanske det är det bästa :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att du skämtar men det är en seriös aspekt som inte skall förringas.

Det glöms lätt bort i ivern att komma iväg och att fixa ett bra skeppsapotek tar lite tid eftersom ganska mycket måste tas ut på recept. Vissa saker/sjukdomar som är enkla i land kan helt plötsligt bli förödande när land ligger flera dagar eller veckor bort. Att ha de mest basala grejorna för att sy mindre sår är inget konstigt heller.

Det är ju så att även om man själv inte kan allt så finns det ju ofta hjälp att få via radio eller via andra utbildade i närheten men för den skull är det inget som säger att de har medicin eller sjukvårdsgrejor i sina båtar. Jag litar bara på mig själv i det hänseendet och har grejorna med mig.

För mig är det lika viktigt som ett ankare.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tips om att sår kan limmas ihop med cyanoakrylat-lim och testat det med gott resultat. Det lär vara amerikanska försvaret som utveclade limmer för att laga sår på soldater.

En tub snabblim har alla redan i verktygslådan.

Jag har hittills bara testat på ett nästan torrt sår en sån där förarglig spricka på fingertoppen som gärna blir djupare när man stöter mot något istället för att läka. Med Cyanolitlim binds det samman och efter ett par limningar har det läkt, Limmet går upp efter ett par dagar så man får komplettera med en sträng till.

Håller man samman en såryta med ena handen så kan man stryka på med den andra eller gillra upp tuben om det är ena handen som fått en skada. Eller be om hjälp. När man limmat ihop såret kan man linda eller tejpa för att det inte ska gå upp så lätt.

Cia kanske vet om det är giftigt? Det låter ju inte så harmlöst när namnet börjar på cyan som i cyanid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bortglömt i listan men faktiskt inte på riktigt. Vi ska ha en konsultation med en läkare för att få veta vad vi bör ha med och få lite recept.

Jag har läst sex veckor akutsjukvård i andra sammanhang och sticker gärna nålar i folk Cool Hoppas det aldrig behövs. Det dumma är att det alltid är jag själv som brukar skada mig...

Radio Medical är bra, men fungerar dåligt utan radio Skrikandes Väl på Atlanten har vi bara envägskommunikation i form av EPIRB och Spot.

Cia kanske vill följa med ändå? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...