kennan423 0 Postad 21 Februari , 2010 Såg att wikingmarin hade bra erbjudande på HDS 5an nu , 7000:- Har försökt ringa dom men dom hänvisar till mailen, någon som handlat därifrån? ringde runt oliga affärer som hade lowrance och ingen av dom pratade så bra om wikingmarin när jag nämde deras pris, men dom sa också att det e import grejjer dom har och att blir det fel på varan så måste man skicka den till england eller till usa, så efter dom sålt varan så har dom tydligen inget att göra med kunden sedan, kan detta stämma? man vill ju ha så man kan åka med varan till lowrance som ligger i gbg och bara byta ut den. eller stämmer inte detta som handlarna sagt, kanske dom bara sagt det för att dom e lacka på att wiking har så låga priser. Tacksam för all info kring detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Februari , 2010 Jag köpte mitt lowrance ekolod samt vhf av dom, Fick engelsk manual men annars var allt som det skulle. Kvitto och garanti på grejorna, Vhf krånglade så jag skickade tillbaka den, fick den åter efter några dagar eftersom det var mitt handhavande det var fel på. Åkte och hämtade det själv och det är en gubbe som bor på Björkö i GBG skärgård. Tro tusan dom andra handlarna pratar illa om honom när han dumpar priser. Nåväl när jag handlade så var allt väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 21 Februari , 2010 Priserna på Lowrance-prylar i Sverige genom de vanliga kanalerna är rätt häftiga just nu jämfört med USA-priserna f.n. (Letar själv!) Men se upp lite med vad du får, lite grötigt med olika modeller med och utan ekolodsgivare, ekolod vs plotter vs combo, liksom vilka sjökort som är medskickade. Är det USA-kort vill man ju inte betala för något alltför detaljerat sjö eller kustkort över vatten långt bort. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Februari , 2010 Köper du en paralell importerat lowranceplotter kan du glömma hjälp från svenska agenter. Däremot kan du säkerligen få bra hjälp där du köpt varan. Även svänska agenter är bra på att hänvisa till internet dör nedladdning av uppdateringar m.m. Köpte själv en HDS 5 hos www.tecopt.com (6.400:-) fick lov att ladda ner ny programvara för att klara navionics korten (något som svenska generalagenten normalt gör) men jag fick bra support via telefon och sedan dess funkade allt. Om jagskicka till GBG elle USA för eventuell service spelar inte så stor roll. oftast går det både snabbare och bli billigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Februari , 2010 Om man inte kan prata med Wiking på telefon, utan bara blir hänvisad t mail skulle iaf jag be dom stoppa mailservern i r-ven och handla nån annanstans. Om dom inte ens vill prata FÖRE köpet så hur blir det då efteråt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 22 Februari , 2010 Jag köpte ett ekolod där och allt har funkat helt perfekt. Jag föredrar at kommunicera via e-mail då denna kommunikation kan sparas, samt kan ske typ kl 2 på natten. Jag tycker att ställen som sänker priserna skall uppmuntas !! Senast ändrad av jan_af_lisoe | 22 februari 2010 | 08:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Februari , 2010 maila honom så får du säkert ett nr, det fick jag iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 22 Februari , 2010 Har bara gott att säga. Köpte en VHF för fast installation därifrån och den var felprogrammerad så den sände bara med 1W på vissa kanaler, bl.a L1 och L2.. Mailade om detta och fick en ny med posten direkt utan att ens ha returnerat den felaktiga (vilket alltså gjordes efteråt). Köpte även en Navman/Northstar gps samtidigt. Snabba svar på mail osv. sånt som uppskatas när det är nåt man vill veta. Så för min del kändes inte telefonkontakt speciellt viktigt, funkade kanon ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 1 April , 2010 Parallellimport är tillåtet inom EU och konsumentköplagen gäller alltid. Det betyder att den svenske agenten är inte skyldig att hantera reklamationer av parallellimporterade varor. Den du köpt av (i Sverige) är ALLTID skyldig att hantera reklamationen. Om denne i sintur reklamerar vidare till svensk eller utländsk agent ska inte vara ditt problem. I praktiken ser det annorlunda ut. Många näringsidkare, särskilt sådana som parallellimporterar som hobbysyssla är nog inte medvetna om sina skyldigheter. I slutändan kan man bli tvungen att köra det hela till ARN om man inte lyckas övertyga säljaren, men då har man ju redan råkat illa ut. Slutsats: Man tar olika sorters (kalkylerade) risker när man importerar själv eller köper parallellimporterat. Uppsidan är ett lägre pris. Kollar man noga ser man att parallellimportören gör ett påslag på någon hundralapp jämfört med vad man själv får betala för styckvis privatimport. Se det som en försäkringpremie för att veta vilken lagstiftning som gäller. För det mesta funkar allt fint, men när det hackar finns ingen garanti att få rätt. Det är denna garanti man får genom att gå via ordinarie helsvenska kanall. Det är upp till var och en att sätta sin prislapp på dennna trygghet och sedan köpa där man ser att att man får mest värde för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser