tedlarsson 0 Postad 21 Februari , 2010 Hej! Sökte på frågan men hitta inte så bra svar! Köpte en båt i höstas som var bottenmålad.. Jag kommer trailra båten varje gång och då ska det ju vara onödigt med bottenfärg. Min fråga är då, efter jag tagit bort färgen måste jag måla om skrovet då eller är det bara att polera det blankt? För antar att det är slipat innan den behandlats med botterfärg. Båten är av 2003 års modell så skrovet lär ju inte va jättedåligt under.. Eller jag vet att det inte är det.. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 21 Februari , 2010 När jag målade min båt i botten första gången så ruggade jag upp ytan med sandpapapper så primern skulle fästa sedan målade jag med primer för att få gelcoaten riktigt tät och målade sedan med bottenfärg på det. Misstänker att det är så på din med, svårt att veta. Om det är så och du vill ha en blank och fin yta igen får du om det går slipa med fint papper och ta finare och finare papper tills du får den blank med våtslips papper, eller måla med gelcoat på den för att få en blank och fin yta. Är inte expert på detta men jag misstänker att det är så. Tror det kan vara ett riktigt skit jobb att slipa den slät och fin om den är ruggad tidigare. på ett litet ställe går ju, men hela botten låter svettigt. Senast ändrad av christopheri | 21 februari 2010 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 23 Februari , 2010 Varför ska du ta bort bottenfärgen? För att få den vit eller för att det är en självpolerande (färg som kladdar/färgar av sig)? Verkar som mycket jobb om det bara är estetiskt. Är det en självpolerande så ta bort den, prima och måla med en vit bottenfärg. / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 24 Februari , 2010 Hej hej. Tänkte låna tråden lite. Jag har kört med självpolerande färg tidigare, men tänkte byta till en annan hård färg. Hur noga måste jag vara när jag ska ta bort resterna av min nuvarande färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 24 Februari , 2010 Ja hur hårt tycker du att din självpolerande färg sitter? Om du bara målar på den så lär ju den nya färgen försvinna samtidigt som den självpolerande... Bara en teori... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 24 Februari , 2010 iÍbland borde man tänka till innan man skriver tack för den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Februari , 2010 Ibland behöver man faktiskt inte tänka så jävla mycket, om du vet vad din båt är målad för med färg så ta kontakt med en färghandlare som säljer detta märke och tala om att du vill ha en primer för att täta den polerande färgen så kan du måla med en hård över sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 25 Februari , 2010 Det låter som ett bra altenativ. Då jag kämpade med att skrapa och slipa x antal timmar förra gången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser