Bav30 0 Postad 21 Februari , 2010 har en yamarin 59dc med en yamaha 115 -07. ska byta batteri och funderar på tudor freeline 80A eller om man behöver gå upp till 115A? frågan är bara om man behöver 115 när man inte direkt har något annat kopplat på batteriet, kanske sätter jag in stereo i framtiden. det är ju trots allt 10 kg skillnad på batterierna. ett annat alternativ kan ju vara att ha två batterier ett för start samt ett för förbrukning men det blir ju mer vikt i båten. någon som har några råd? daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 Februari , 2010 Kolla vad motorn behöver för kallstartsström, vissa exempelvis Optimax kräver väldigt höga kallstartsströmmar så då kan man inte köpa vanliga billiga batterier. Det är inte bara Ah som styr.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Februari , 2010 sätt i ett batteri som liknar det som satt i från början tex ett 75-80 fritidsbatteri. Ska du ha en vanlig stereo räcker det gott. Yamaha behöver inge superbatterier dom startar lätt endå till skillnad från vissa andra märken tydligen. Ska du ha mera kräm till tex kylbox jätte stereo TV mm eller om du ofta bor i båten så rekomenderar jag dig att sätta i ett batteri till och en batteriavskiljare som skiljer förbrukningsbatteriet från startbatteriet så fort motorn är avstängd. När jag hade en 59DC hade jag ett extra batteri under nedersta trappsteget från fördäcket ner i sittbrunnen. det finns plats för ett batteri där. Bara att sätta en inspektionslucka inifrån ruffen. Jag har bilder på den installationen nånstans om du vill kan jag leta fram dom. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bav30 0 Postad 22 Februari , 2010 kan jag få ta del av de bilderna så vore det kanon! daniel Senast ändrad av Bav30 | 22 februari 2010 | 21:11 Senast ändrad av Bav30 | 22 februari 2010 | 21:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Februari , 2010 kallstart 850CCA bör det vara enl servicemanuell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 Februari , 2010 Å det är det inte alla fritidsbatterier som fixar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Februari , 2010 du ska inte använda ett fritidsbatteri till start Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 23 Februari , 2010 Hejsan! jag undrar bara om man behöver något relä mellan generatorn och batteriet ?. Var kan jag få tag i en generator till en Mercury 40 HK Tror det är en 89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Februari , 2010 Du behöver en likriktare o en stator till mercuryn motornr ? 2cyl 3cyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 23 Februari , 2010 2 cylindrig jag vet inte motornr men var kan jag få tag i likriktare stator och generatorn någonstans ? Mvh Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Februari , 2010 generatorn är = statorn ,är det nya prylar du är ute efter så kan jag ficksa de, men då måste jag få motornr eller best delar på marinshopen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 23 Februari , 2010 Jag funderar på nya ! men jag hittar ju inte motornr men ska ta reda på det ngn dag så återkommerjag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Februari , 2010 En liten tanke om utombordare. En så stor motor och ändå ingen generator! Hur kan kunderna acceptera det? Har man inte mer tanke än hög fart i huvudet när man köper en utombordare? Det finns väl nästan lika stort strömbehov med utombordare på båten som med inombordare.En generator på 50A skulle passa många med fartbåtar. De brukar kunna ha rätt kraftiga högtalare som drar batteri. En dator med trådlöst. TV, ja det går lätt att pressa ner i den minsta båt=stort behov av laddning. Inte ens en lysspole inmonterad vid leveransen. Det hade till och med den lilla 6-hästarn vi hade på 70-talet. Även om den inte gav mer än 1,8 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Februari , 2010 Jojo det finns en laddspole inbyggd i statorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Februari , 2010 fast den spolen räcker ej till för laddning är bara till för belysning utag,mont man en startmotor så finns det en kraftigare spolehttp://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0010025&path=MM~~C0010025&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=543&docName=MERCURY | 1989 | 40 | 40 HP30 JET - 10404129D&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Februari , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0010025&path=MM~~C0010025&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=543&docName=MERCURY | 1989 | 40 | 40 HP30 JET - 10404129C&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 24 Februari , 2010 På min mercury 40HK kan det finnas ngn inbygg generator på den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 25 Februari , 2010 bäst av allt är nog att ha två batterier. ett startbatteri som tål att ta ut mycket amp en kort stund för start och ett batteri som tål djupa urladdningar till förbrukning. men sätt du ett liknande batteri som satt i båten när den var ny. det borde räcka gott. Här kommer bilder på installationen /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Februari , 2010 Min Johnson 20 och Tohatsu 30 har också sk belysningsspolar. De ger växelström och kan kopplas direkt till lampor om inget batteri finns. Men jag har batteri och då behövs en likriktare också. Då laddar motorerna max 4A om ingen annan ellast är på. Närmar sig batteriet sin maxspänning minskar laddandet och någon laddningsregulator behövs inte anser jag. Det blir i alla fall inte för mycket. 4 A är ju bara 1/20del av 80Ah som batteriet är på. Likriktaren kan köpas billigt på ELFA om man inte har turen att hitta lämpliga dioder i nån skrotlåda. Jag har också kompletterat med säkringar både på lik och växelströmssidan för att undvika elda upp belysningsspolarna vid yttre fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Februari , 2010 Ja just så är det om du bara ska ha till lanternor eller liknande,men ska du ha startmotor så blir det lite tungt på en större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Februari , 2010 Ja just så är det om du bara ska ha till lanternor eller liknande,men ska du ha startmotor så blir det lite tungt på en större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Februari , 2010 Visst är det så, men man har den motor man har och ger den bara 4A så är det i alla fall bättre än ingen laddning. Med ingen laddning från motorn måste det lösas med laddning från 230V vanligen, vilket kan innebära att man får bära hem batteriet vilket är slitsamt. Och då blir det ofta så att man drar på laddandet och batteriet laddas ur för mycket och tar skada. Själv klarar jag mig för det mesta med 4A. Men kör jag för mycket med elsnurran som drar 38 A på max så måste jag bära hem batteriet och ladda extra med 230V. Då jag slarvat och tömt batterier för mycket har de också fort blivit kassa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 28 Februari , 2010 Nu tror jag att jag har hittat motornr till min Mercury 40 Hk : 9311152 är det någon som kan kolla upp om det går att köpa en generator till den? och om det passar ? Tack på förhand! / Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Februari , 2010 Ta kontakt med startmotor.se eller frej bildelar, garanterat att du får napp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser