Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
--A--

Takras på båthallar

Rekommendera Poster

Jag blir bara litet fundersam över Tim S:s brinnande engagemang i den här frågan. Han har inte bekräftat min fundering om det är så att han har sin båt i den drabbade hallen, vilket i så fall hade gjort hans upprördhet fullt förståelig. Är det fråga om ett fall av den så sällsynta sanna altruismen? Att denne riddare rycker ut och försvarar de stackars hjälplösa och oförstående båtägarna mot den stora stygga vargen, som Wallhamns Marina plötsligt verkar ha förvandlats till i hans ögon? Eller ser Wallhamns Marina plötsligt ut som en stor väderkvarn kanske...? Eller är han bara besjälad av missionen att hjälpa de drabbade båtägarna genom att tala om för dem att de kommer att bli utan ersättning om alla hans antaganden visar sig vara sanna? Eller är han bara en vanlig tråkig besserwisser av den typ som ofta dyker upp i sådana här sammanhang och oombedd frikostigt delar med sig av sin stora och djupa visdom?

Eller finns det någon dold agenda som förklarar hans stora iver att hävda att Wallhamns Marina står inför konkurs efter det inträffade.

Ja jag vet inte. Men jag undrar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhh ....Jaha?

Vad det allt?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här står det på Wallhamn Marinas hemsida nu i alla fall..

Arbetsgång och tågordning beträffande skador och ersättningar etc. är att båtägaren skall kontakta sitt försäkringsbolag som formulerar ett anspråk gentemot Wallhamn Marina och vårt försäkringsbolag. Vi går sen vidare till Wallhamnbolagen med vårt anspråk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sakliga argument och fakta, tycker du, jonas, signaturen 5756.

Det var väl inte den här passusen från Tim S du avsåg hoppas jag:

I allra värsta fallet vill de ge sig själva tid att krafsa undan alla av Wallhamn Marinas tillgångar från bolaget, oåtkomligt  för båtägarnas krav.

Knappast ett inlägg präglat av sakliga argument och fakta, tycker jag...

Däremot ett oerhört förolämpande påhopp på folk som just nu sliter som djur med att rädda vad som räddas kan i den uppkomna situationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Argumenten är väl i sig sakliga... Klart de som har båtar i hallen ska känna sig oroliga. Fakta däremot kan jag hålla med om är lite fattiga.. till exempel:

VAD är det som Wallhamn tagit bort från sin sida..? Vilken text alltså? Och varför ifrågasätts inte denna sanning(?). Har någon annan än Tim sett denna text? Om inte, vad säger att detta är mer sant än vad man kan läsa på Wallhamns hemsida?

Vems felet är kommer säkerligen att uppdagas men innan dess tycker jag det är lite tidigt att komma med anklagelser om än det ena och än det andra. Någon sa till exempel att detta ska ha hänt förr medan Wallhamn hävdar motsatsen. Vem som har rätt eller fel i just den frågan kan ju inte vara särskilt svårt att ta reda på....?

Alldeles oavsett orsaken till det som hänt tycker jag nog att Wallhamn ska ha lite cred för att dom faktiskt utnyttjar sin website för att informera på ett -enligt mig som inte alls är mer insatt i saken än vad som stått att läsa- föredömligt sätt. Innan ersättningsfrågan behandlats tycker jag iaf inte att man ska kasta skit på ett företag som -för allt vad vi vet- gör sitt bästa i en omöjlig situation. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att veta vad TimS har för båt. Och jag hoppas att hans båt e oskadad.

Den enda känslan jag har fått e att han inte ens e från västkusten, eller ens har båten på Wallhamns marina.

Så vad han vill förmedla med sitt skitsnack fattar jag faktiskt inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var det inte,utan mot Tofsen....

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle föreslå ett möte mellan drabbade båtägare att bilda en förening då alla med sönderslagna båtar har samma intresse. Det kan vara så att försäkringsbolagen vill krypa ur ansvaret med katastofklausul. Det kan då bli en segsliten tvist och onödigt att alla ska föra egen talan. Enade vi stå osv.

Då kan ett juridiskt ombud vara med och ge råd, kanske redan från början innan det går till tvist. Vid tvist är det bl.a storleken som har betydelse. En ensam stackare utan juridiskt ombud är lätt att köra över. Däremot 50 båtägare rustade till tänderna med några Silberskytyper kan göra att motståndaren drar sig för att gå in i en tvist om han inte är säker på att ha rätt.

Ett företag kan inte ensam ta alltför stora smällar. Det kan ju bli många miljoner om det är mycket sönderslaget.

Jag fick min propeller böjd vid upptagningen (aktre slinget låg under propellern)  och tyckte inte jag hade nån skuld till detta. Det fanns dock en klausul i avtalet att hamnen bara betalar den lägsta självrisken. Jag hade tyvärr en hög självrisk och fick betala den minus mitt försäkringsbolags lägsta självrisk.

Så trots försäkring blev det en dryg kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt vanligt att båtägare har full tillit till sitt försäkringsbolag, och i de flesta fall sker ersättningar på ett sätt som motsvarar försäkringsvillkoren.

Det är också rätt vanligt att båtägare inte är tillräckligt bevandrade i skaderegleringsfrågor av lite mer komplicerad typ, där flera parter och flera färsäkringar står mot varandra med olika villkor.

I  fallet skador på grund av snö finns det bevisligen skrivna undantag både i många båtförsäkringar och i fastighetsförsäkringar. Detta kan i detta fall vara en fördel för båtägaren, eftersom båtförsäkringen har relativt höga självrisker. Kan i stället hans anspråk riktas på någon annan så har han ingen självrisk, han är en drabbad tredje part.

Som sagts tidigare så är det viktigt att de drabbade båtägarna går samman och får en duktig jurist som ledsagar dem. Som nämnts är tidsfaktorn viktig.

Det är ganska tidstypiskt att om man inte har egoistiska motiv för att informera och försöka bidraga så skall man bli misstänkliggjord. Etiken och moralen hos dem som ifrågasätter altruism talar väl mest för sig själv.

Föreningen Försäkringsskadekunniga utan gränser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att båtplatser i Wallhamns Marina fungerar som insatslägenheter? Tofsen talar kanske i egen sak för att han vill sälja sin plats. Då kan naturligtvis dålig reklam drabba honom rent personligen eftersom ett prisras kan vara att vänta. Det är nog därför han försöker blåsa lite luft under vingarna på dem... Jag tror att platserna var dyrare från början än vad en insats kostar nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm jag pratade med en herre igår som sade samma sak.....

isåfall förklarar det en del med Tofsens kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Wallhamn Marinas hemsida är sommarplatsen av typen bostadsrätt. Det framgår inte av hemsidan om vinterplatsen hanteras på samma sätt. Är det någon som VET om vinterplatsen också är bostadsrätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soliga hälsningar från Marmaris med 17 plusgrader och ingen snö på taken. Jonas. Läs det du skrivit eftersom du tydligen glömt det. Sakliga argument och fakta, påstår du att TimS sprider. Du skriver oxå att jag inget sakligt tillför. Det var inte min mening egentligen, att föra någon dialog här ang. Wallhamn Marina. De klarar allt så bra själva utan mig. Men när folk ljuger och spekulerar i det dom inte vet något om, rann bägaren över. Att vältra sig i andras olycka, kändes otroligt osmakligt. Bara ett exempel i raden av falska påståenden. Svenska Sjö tar inga skador som blivit pga snö påstår experten TimS, i ett inlägg. Jag citerar Svenska sjös text på Wallhamn Marinas hallrasblogg.

/Med anledning av inlägg i denna blogg vill vi meddela att Svenska Sjö ersätter båtägare som är försäkrade i Svenska Sjö och som fått sina båtar skadade vid denna händelse vilket vi redan meddelat de kunder som hört av sig till oss. Jacob Enestad/Svenska Sjö AB.

Kommentarer blir fort överflödiga ibland.......

TimS, Jonas, Pripps m.fl. som spekulerar o far med felaktigheter och osanningar i fallet. Sov lugnt. Wallhamn Marina fixar detta. Själv ska jag inte sälja men däremot köpa en båtplats till där ute nästa sommar. Men först, ska vi segla några veckor i Medelhavet. Förväntar mig sen en ursäkt av i första hand TimS, till Wallhamn Marina, för grovt övertramp, men det lär väl dröja.

Mvh. Den nöjde båtägarn (som nu seglar ut på varmare breddgrader).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var erbjuden plats (inomhus) där i höstas. Inte ett ord om någon insats utan bara hyra rakt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det blev en sådan misstolkning så är jag den förste att be om ursäkt!

Självklart är det osmakligt att andra vältrar sig i andras olycka...

Det jag menade var att du gick på Tims utan att förklara! att komma med gamla ordspråk funkar ju liksom inte....Men är du nöjd med ditt liv så är jag inte den som skall gnälla på det.

Sen så jag INTE spekulerat i något eller farit med osanningar i detta fallet.

Men visst ha det gott på havet!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar!

Klipp från Svenska Sjö:s hemsida

Glöm inte att ta bort snö från din båts vintertäckning.

Mycket snö i vinter - se över din båts täckning

Det har ju under lång tid snöat ovanligt mycket. Du bör därför titta till din båts vintertäckning så att det inte ligger för mycket snö på den. Om det ligger för mycket snö på din båts täckning är det stor risk att den kan gå sönder och falla ner på och skada båten.

Detta är extra viktigt då försäkringen inte omfattar skador som orsakats av snö vilket ju är fallet när en täckställning /skjul  går sönder pga. Snötyngden.

Ligger du med båten inomhus i hall där du hyrt plats så gäller din båtförsäkring för skador på båten om t.ex taket skulle rasa in men det slutgiltiga ansvaret kan komma att falla på fastighetsägaren som ju är ansvarig för att snöröja taket.
Du som fått din båt skadad vid t.ex. takraset hos Wallhamns Marina och andra liknade händelser för båtförvaring i hyrda lokaler där du inte kunnat påverka snöröjning kommer att få ersättning för eventuella skador på båten.

Kan inte bli bättre för båtägarna. Härligt!

Skottade just av taket på huset. Snön är tung nu. Den var kram och taket lutar precis lagom att rulla snöbollar på. Rullade iväg själva med ett avslutande poff nere vid marken. Vissa bollar blev 1m och vägde nog hundra kilo. Kanske farligt för taket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt av dig Jonas! Att bli vilseledd av en besservisser är fort gjort. Du är tyvärr inte ensam. När vi kommer iland nästa gång, kanske även TimS har insett sitt allvarliga misstag och visat om han är en bad loser eller inte. Hans ursäkt till alla berörda förväntas nu komma både här o på Wallhamn Marinas bloggsida som han använt för att sprida sina otroligt dåliga spekulationer. Ha bra dagar alla. Snart kommer bättre tider. // Båtägarn

Senast ändrad av Tofsen | 26 februari 2010 | 16:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du skriver att Du inte tänkt Dig att föra en dialog! Då borde Du kanske tänkt på det innan och låtit bli att skriva alls. Om man följer tråden i sin helhet så ser man att Tim har hållit en öppen dialog utifrån dom förutsättningar han har och dessutom backat upp dom med fakta. Du däremot skriver flummiga inlägg med på gränsen till personangrepp (besservisser, bad loser mm) utan att backa upp det på något mer än att att Wallmans är kloka mm. Varför skall vi utanför tro mer på Dig än Tim? I och med att Du svarar ett flertal gånger på inlägg så är Du med i debatten antingen Du vill eller inte och då bör Du kunna komma med fakta och inte löljiga påhopp och osakliga kommentarer

Nej sluta skriv överhuvudtaget så slipper Du dra mer åtlöje över Dig själv än Du redan gjort.

Detta skrivet utan att ta höjd för vad som sker med själva takrasproblemet. Jag fokuserar helt på sättet Du för debatt!!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I fallet Svenska Sjö har de (glädjande nog) gjort ett uttalande att de kommer att ersätta sina försäkringstagare och har därför ändrat texten på sin hemsida från den text de hade innan hallraset, och som stod där då jag länkade dit tidigare. De säger där även att de kommer att vidareföra kraven till hallens ansvariga. Vi får nu hoppas att Svenska Sjös ersättningar inte villkoras till att de i sin tur får ut något därifrån. Förhoppningsvis kan detta ställningstagande även påverka resten av försäkringsbolagen att besluta om liknande agerande.

http://www.svenskasjo.se/newsDetails.asp?newsID=35

Detta är glädjande, och förhoppningsvis har de farhågor jag framfört påverkat saken i för båtägarna positiv riktning inom rimlig tid. Vilket naturligtvis varit skälet hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en vecka på Medelhavet gäller bunkring i Alanya. Får rapport från Wallhamn att arbetet fortskrider enl. planerna.  Lider med de som fått sina båtar skadade men påminner om Haiti.  Hör av andra att ni gör ett perfekt jobb, grabbar. Lycka till med fortsättningen men var försiktiga med det riskfyllda arbetet. Ser dessutom att TimS misstänker att det var hans skriverier som räddade situationen. Noterar många sakfel men, tro´ t den som vill. 

Seglarhälsningar från den nöjde båtägarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...