--A-- 3 Postad 21 Februari , 2010 Kanske är tur att man har båten ute... http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.316806-takras-pa-bathallar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Februari , 2010 NEJ! fan, (nu blir jag väl censurerad) men det gör i så fall inget. Mina tankar går ändå odelat till alla dom jag känner som har sina båtar i Wallhamn, Beklagar nyheten/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 Februari , 2010 Hade lite planer i höstas på att förvara båten där, var väl tur att jag inte förverkligade dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 21 Februari , 2010 Det är tråkigt när fastighetsägare inte tar sitt ansvar och håller rent på taken. Men det är väl kanske lätt att glömma när det går över 20 år mellan de hårda vintrarna? Hoppas att båtarna har klarat sig bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 21 Februari , 2010 Rätt märkligt att dom inte lär sig, va 2 år sen tror jag som en hall rasade in där, min kompis båt låg där då och fick lite tråkiga skador i fören, just pga snötyngderna. Kostar ju inte så många kronor att skrapa av taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 21 Februari , 2010 Borde vara så att fastighetsägare som hyr ut får ta en större del i ansvaret på försäkringssidan när skador sker så kanske de lär sig vems felet är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 21 Februari , 2010 Är det inte kommunen som är fastighetsägaren i detta fallet? Frågan är om ansvaret isåfall inte faller på förvaltaren istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Februari , 2010 Försäkringsbolagen brukar ställa fastighetsägaren tills vars i dessa fall (enligt moderna försäkringar) så även i fall där båtklubbar utför båtlyft på båtägarens ansvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimS 2 Postad 23 Februari , 2010 Denna text fanns införd på Wallhamns Marinas sida http://hallkollaps.wallhamnmarina.se/ som beskriver förloppet för skadorna. Nån timme efter införandet har Wallhamns Marina tagit bort texten för att mörka hur saken egentligen förhåller sig juridiskt: Det är faktiskt så att den som hyrt ut lokalen till båtägarna är den som ansvarar mot dem. Alla skadersättningsanspråk skall riktas till uthyraren, dvs till den dit båtägarna betalar via sitt avtal. Det finns inget direkt avtal mellan fastighetsägaren och båtägarna, så därför kan ingen talan föras direkt mot denne. Konsekvensen blir troligen en rättstvist mellan uthyraren och fastighetsägaren, där trätan gäller om vem som är skyldig att bevaka hur mycket snö som finns på taket. Det är värt att påpeka att i många företagsförsäkringar finns det undantag för takras som beror på att snölasterna har överskridits. Uthyraren kommer naturligtvis att sprida bilden att anspråk skall riktas mot fastighetsägaren. Men så är det inte, såvida inte avtalen har speciella skrivningar om sådant. Men det har de troligen inte. Och börja inte i den änden, ni spiller bara tid och advokatpengar i onödan i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofsen 0 Postad 23 Februari , 2010 En tråkig historia för alla inblandade, verkligen. Men du Tim. Mycke skitsnack vare här. Den som inget vet, bör inte uttala sig i viktiga frågor. Grabbarna i Wallhamn fixar alltid allt till det bästa. Säkert även den här gången. Lycka till grabbar. Var försiktiga, ni är ändå bäst. Å du Tim. Vad ligger i ditt stora intresse av att sprida oro i lägret, kan man ju undra. // Varma vinterhälsningar från en båtägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 23 Februari , 2010 Nja jag anser nog att Tims inlägg var nyktert och väl skrivet utan några överdrifter.. Däremot så är ju ditt inlägg lite skumt! För det första anonymt, det första efter att registrerats idag (23 feb) och dessutom inte lika trevligt skrivet rent språkligt. Och något skitsnack kan inte jag se i alla fall. Kan det vara så att Du representerar eller har intressen i Wallhamn ?!' Om det borde vara oro i lägret låter jag vara osagt men hade jag själv haft båt i den hallen så hade jag varit oroligt efter Ditt inlägg..... Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofsen 0 Postad 23 Februari , 2010 Ohoj Peter. På hedersord. Jag lovar dig. Har inget intresse annat än en båt i Wallhamn. Men, när Tim länkar sitt oriktiga inlägg här från deras infosida, kändes det lite fel. Tror du skulle förstått om du sett det. F.ö. har någon hall aldrig tidigare rasat för Wallhamn Marina tidigare och kommer sannolikt aldrig mer att göra det. Det kommer dom att fixa. Det är dom grabbarna. Helt klart. Nu hoppas vi på bättre väder för oss alla. Ha bra dagar. // Båtägarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaBone 0 Postad 23 Februari , 2010 Hedern verkar ligga på topp ner på Wallhamn. Då Marinan tar bort text för att mörka hur det förhåller sig juridiskt, menar jag. Som Tim skrev i sitt inlägg: Denna text fanns införd på Wallhamns Marinas sida hallkollaps.wallhamnmarina.se/ som beskriver förloppet för skadorna. Nån timme efter införandet har Wallhamns Marina tagit bort texten för att mörka hur saken egentligen förhåller sig juridiskt: Det är hedervärt! Så om du nu jobbar där eller inte, så vet jag inte om jag kan ta ditt hedersord på allvar. Gissar dock på att jag inte kan det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimS 2 Postad 23 Februari , 2010 Min bedömning av det juridiska läget uppger inte annat än rimliga bedömningar. Texten avser att hjälpa drabbade båtägare att fatta kloka beslut som snabbt och effektivt leder till minimala bekymmer för dem. Ingenstans i beskrivningen antyds huruvida Wallhamns Marina är bra grabbar eller ej. Klandret mot Wallhamns Marina är för en enda sak, nämligen att genom att ta bort denna beskrivning från hemsidan rörande takraset, så försvårar de för båtägarna att få prövat sina rättigheter utan omvägar. Man kan hoppas att Wallhamns Marina inte har påverkats av den gängse förekommande Tjörn-andan, vilken innebär att allt handlade som kostar pengar är så smärtsamt att det egentligen bara kan utföras efter intagande av stora doser smärtstillande medel. Det är ju inte för inte som många Tjörbors favorittalesätt är: Ôm en sätter e smålänning på en kal kleppa i sköön så överlever han, men ôm en sätter dit e Tjörbo så blir han rig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 24 Februari , 2010 Jag håller på dig Tim! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 24 Februari , 2010 Det tragiska är ju alla båtägare som sliter för att kunna ha sina båtar. Alla dessa får skador på sina båtar, försenade sjösättningar, kanske ingen sjäsättning, dyra kostnader på grund av: Rättslig mumbo jumbo. Eftersom det i denna typ av ärenden troligtvis går att bolla ansvaret fram och åter.. Ett inte helt ovanligt scenario. Jag hoppas innerligen att de två som är ansvariga löser detta till kundernas bästa. Dvs Fastighetsägaren och uthyraren. Kan ju tipsa eventuella båtägare om dom inte får sina skador reparerade och bekostade snarast att gå ihop och anlita en stor och duktig juristbyrå för ett gemensamt case. Då kan det bli fart.. Vill inte på något sätt tjafsa med något, hets en folk grupp eller på något annat sätt jävlas - rätt skall vara rätt.. Har själv min båt inne i en stor hall, dock på östkusten. Hade blivit vansinnig om detta hade hänt mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofsen 0 Postad 24 Februari , 2010 Illvilliga människor pratar ofta strunt om det dom inte vet. Tur är att de flesta ser skillnaden på dessa och de konstruktiva som får saker o ting att hända. Är övertygad om att Wallhamn Marina som vanligt gör ett bra jobb med att lösa alla frågetecken som blivit. Lycka till på vägen mot sommaren. // Nöjd båtägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Februari , 2010 Jag har blicken högt när jag går in i en köplada numera. Jag har märkt att fler har höjt blicken och man talar takbjälkar som man pratar väder. Det är ingen vacker syn. De platta taken stöds av synbarligen veka plåtbalkar med en fackverkskonstruktion som inte ser särskilt stabil ut. Håller kankse för att gå på men inte om det är så mycket snö på. Hur ska man våga skotta? Det blir väl med livet som insats det. Vilken säkerhetsmarginal har man kostat på sig? Enfaldig som få trodde jag det fanns tvingande regler för säkerhetsmarginal på 2-3 ggr när det är fara för liv. Jag hörde nån som nämnde 30% över max snötyngd. Det är ju ingenting. Snön är lätt just nu! Vad händer med de tak som inte skottats när det blir lite varmare och snön blir tyngre då den suger fukt? De värsta skadorna på båtarna finns väl där takbalkarna landat på båtar. Men det kan ju vara lika tätt som det står båtar uppställda så det kanske är mycket sönderslaget. Det lär väl visa sig snart. Jag har en granne med en fin 35-fots segelbåt i hallen som brakat ihop och han var lite orolig för sommaren. Men han tröstar sig med att det finns gott om beg båtar som är snabbt inhandlad och utrustad för en förhoppningsvis fin sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimS 2 Postad 24 Februari , 2010 Svenska Sjö har inte täckning för skador pga. tak som rasar av snötyngd. http://www.svenskasjo.se/newsDetails.asp?newsID=35 Antagligen är det likadant för många andra försäkringsbolag. Detta betyder att Wallhamns Marina kommer att bli ensamt ansvariga mot båtägarna, och får sen föra denna talan vidare mot Wallhamnsbolagen. Det finns anledning att förmoda att snölasterna för hallarna har överskridits. Det är också troligt att hyresavtalet säger att Wallhamns Marina skall utföra snöskottning på taken vid behov, vilket antyds i Wallhamns Marinas skriverier på sin takrashemsida, där de påpekar att de skulle dit och skotta tak då de upptäckte raset. I så fall är inte Wallhmnsbolagen ersättningsskyldiga, utan kan eventuellt kräva skadeersättning av Wallhamns Marina i stället. Enda chansen för Wallhamns Marina skulle vara om de kan bevisa att hallens dimensionering inte uppfyller byggnadsnormen för trakten vad gäller att tåla snölast. Återstår då frågan om Wallhamns Marinas egen försäkring täcker konsekvenserna av försummad snöröjning, och om den har en sådan totalbeloppsgräns att den täcker alla båtarna. I så fall blir Wallhamn Marina ersättningsskyldiga och kommer att gå i konkurs. Det är alltså en mycket klar risk att båtägarna kommer att helt eller delvis stå helt utan ersättning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 24 Februari , 2010 Är det så som du skriver Tim S, är det ju allvarligt, men varför inte ta reda på fakta istället för att skriva att det är troligt att hyresavtalet mellan Wallhamnsbolagen och Wallhamns Marina stipulerar att skottning skall utföras av Wallhamns Marina och att det finns risk för att marinan går i konkurs? Det här en allvarlig situation och djupt tragisk för alla inblandade. Ingen gagnas av att spekulationer och ryktesspridning skapar oro. Min förhoppning är att de som har en uppgift att lösa får arbetsro att utföra den och att de drabbas så snart som möjligt kommer att få alla för dem relevanta fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimS 2 Postad 24 Februari , 2010 Den här diskussionen borde egentligen finnas hos Wallhamns Marinas Takras-sida, men eftersom de flesta inlägg jag gör där raderas eller censureras så får det ju tas här i stället. Avsikten med mina kommentarer är att hjälpa de drabbade båtägarna att kunna vidtaga de mest relevanta åtgärderna så fort som möjligt. I detta ingår t.ex. att kontrollera sådana antaganden som jag gör, och som är öppet deklarerade att vara antaganden. Segelbo (som skriver ordagrant samma kommentarer som Marinans sagesman på deras hemsida) har naturligtvis all möjlighet att klarlägga om och vilka av mina antaganden som faktiskt är felaktiga. Det är Wallhamns Marina som lätt kan ta reda på fakta och klarlägga dem för de oroliga båtägarna. Mina möjligheter att se och tolka t.ex. deras avtal är av uppenbara skäl inte möjligt. Svenska Sjö deklarerar klart att deras försäkring inte täcker snö/takskadorna. För exempelvis Länsförsäkringar står följande i deras villkor, vilket antyder att de kan intaga samma ståndpunkt: E 2 Uppläggnings- och transportskada Försäkringen gäller för skada direkt uppkommen genom plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse • vid sjösättning, torrsättning, av- och påriggning, lyft med kran eller annan liknande lyftanordning, • vid förflyttning eller transport, • då båten befinner sig på land. Försäkringen gäller också för skada på rutor och rutramar. Observera att vissa skador gäller med en extra självrisk, se C 3. Försäkringen gäller inte för skada • orsakad av snö, frost, is, vatten, fukt, mögel eller djur Eftersom Wallhamns marina inte vill att mina synpunkter skall synas, finns det anledning att fundera på varför? I allra värsta fallet vill de ge sig själva tid att krafsa undan alla av Wallhamn Marinas tillgångar från bolaget, oåtkomligt för båtägarnas krav. Tidsfaktorn kan alltså vara viktig för båtägarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 24 Februari , 2010 Jag har inte svarat ordagrant likadant som Wallhamns Marina. Jag har bara gett uttryck för att jag anser det vara onödigt med ryktesspridning och oroskapande i onödan. Av ditt stora engagemang, Tim S, i denna fråga utgår jag från att du har en båt i den drabbade hallen. Jag är den förste att beklaga det du har utsatts för och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för dig. Jag har full förståelse för din stora oro och att du behöver dryfta detta. Jag har själv båtplats i Wallhamn, och hade jag inte bestämt mig för att ha båten i sjön för andra vintern i rad, hade jag själv antagligen haft min båt i hallen, vilket jag tidigare har haft. Men jag anser fortfarande inte att det gagnar någon att sprida oro genom att spekulera och anta saker. Ian och Lars Olof är bra människor och de kommer att göra allt för att lösa detta på bästa sätt. Det sista du skriver i ditt senaste inlägg, tangerar det anständigas gräns och gränsar till förtal enligt min mening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofsen 0 Postad 24 Februari , 2010 Än en gång har du TimS, visat att du bara är ute efter att sprida oro bland drabbade båtägare. Dina synpunkter är fullständigt överflödiga. Det minsta Wallhamn Marina och deras kunder behöver just nu är såna som dig, men glädjande nog förstår alla kloka inblandade detta. Efter regn kommer solsken. Så även i detta fall. Ha en bra vår. Den närmar sig. // Båtägarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 24 Februari , 2010 Tofsen, du tillför ju absolut inget till diskussionen. Kom med argument till varför inte TimS resonemang håller. Det är snälla grabbar där på Marinan - det funkar liksom lika lite som att efter regn kommer solsken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimS 2 Postad 24 Februari , 2010 Ja, jag är absolut ute efter att sprida berättigad oro bland båtägarna! Detta för att de inte passivt skall sitta och låta tiden gå medan deras försäkringsbolag avvaktar och följer hur andra försäkringsbolag för hall-ägaren och marinan ställer sig, och slutligen bestämmer sig för att följa sina egna villkor och utesluta ersättning. Om vi gör antagandet att inga försäkringar gäller och att marinan blir helt ersättningsskydig så menar jag att den inte har täckning för detta totalbelopp och tvingas i konkurs, fullkomligt oavsett om deras ansvariga personer är hur bra personer som helst. Det kanske finns en möjlighet för båtägarna och de andra försäkringstagarna att hävda att den uppkomna situationen var en plötsligt uppstående, utifrån kommande händelse som försäkringen skall täcka, eftersom plötsligheten omintetgjorde snöröjning på taket. Men oro är enligt min mening väldigt relevant att sprida.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 24 Februari , 2010 Vadå skapar oro..... TimS kommer ju med sakliga argument och fakta! Så vad du menar med dina kommentarer Tofsens förstår jag inte alls,kom med sakliga ord vad det du menar isället för efter regn kommer solsken.... Efter sol kommer ju ofta regn igen eller? jag menar vad har det med saken att göra? /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 24 Februari , 2010 Kan bara hålla med TimS att det finns en klar anledning till oro bland dom som är drabbade. I såna här fall brukar det vara väldigt svårt att få fram någon som vill stå för skadorna alla har en tendens att skylla på varandra och inte helt sällan slutar det med att motparten har gått i kånken....då duger inget att det är goa grabbar på Wallhamns marina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 24 Februari , 2010 Jo enligt Tofsen.... För dom ställer ju alltid upp.... /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofsen 0 Postad 25 Februari , 2010 Joo, verkligen skönt att veta att man har båten hos duktigt folk när man åker till Marmaris o seglar nåra veckor. Sköt er snyggt grabbar på denna sida, trots att ni verkar ha stora problem. // Den nöjde båtägarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Februari , 2010 Seriöst Tofsen.. Har du verkligen inga bra argument att komma med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser