Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
lizardking

Pensla eller spruta fernissa

Rekommendera Poster

Jag har hittills använt enkomponentsfernissa och pensel på mina trädetaljer  som ruffluckor och liknande míndre delar som enkelt går att ta bort ifrån båten.

Nu har jag funderat på om det går att få en bättre finish genom att spruta istället för att pensla. Om det blir bättre med att spruta går det att använda en färgspruta som inte är tryckluftsdriven?

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 20 februari 2010 | 22:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att sprutmåla fernissa.

Dock är det bra om man mättar trästrukturen med pensel och sedan mellanslipar innan man sprutmålar.

Viktigt är också att förtunna fernissan till en viskositet som passar den spruta man använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det går att spruta visste jag, men min fråga var mera om det blir ett bättre resultat med att spruta. Eftersom om man skall spruta måste det till en enkel sprutbox och allt annat.

Så frågan var mer är det lönt besväret att spruta.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det blir bättre finish är ganska givet, med rätt tillvägagångsätt blir det både dammfritt och fullständigt slätt och spegelblankt.

Om det är värt besväret är väl individuellt, och vad man har för förutsättningar.

Själv tycker jag det är enklare och snabbare att sprutmåla bara att slipa av med FestoExcenter'n med utsug, langa in dom i sprutboxen och när man är klar är det bara att ställa sprutan i sprutdiskmaskinenCool

Ärligt talat kanske det är väl mycket jobb om man ska bygga lackbox skaffa spruta osv.

Är man duktig med penseln blir ju det också väldigt bra.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går definitivt att få en bättre finish genom att spruta, men det förutsätter förstås att man har en bra spruta och behärskar tekniken. När det gäller val av av spruta har jag, som amatör, god erfaren av turbindrivna lågstryckssprutor, typ Wagner. Däremot har s.k. elsprutor, även kallade airless, inte gett acceptabla resultat. Kompressordrivna sprutor har jag inte provat, men de fungerar säkert. En nackdel är att de ger mycket färgdimma, dvs en betydligt mindre del av färgen hamnar där den ska.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att en modern HVLP(lågtryck) tryckluftspruta inte ger så mycket färdimma som gamla tryckluftsprutor.

Dock får man nog räkna med minst 4000:- för en vettig spruta sen ska man ju ha kompressor som räcker till också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad du ska spruta, men vi talar om en annan nivå av maskning och täckning jämfört med att pensla. Och är det utvändigt, tja - då måste du ju ändå slipa ner och göra om varje år. Orkar man med det med att spruta, eller går det att nöja sig med pensel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...