Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Terrafobica

Hörrni MG!

Rekommendera Poster

Det är är mitt inlägg nummer 3000.  Men inte fasen kan man stiga i graderna längre, hedersmedlem har jag varit sedan länge.  Är det inte dags att utöka graderna?  Medlem utan liv vore kanske något för mig?  Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en väldans massa liv i dig.

Det var en kille på Sailguide som la av efter 6000 inlägg, Han lyckades  hålla sig borta i flera månader. Så du har långt kvar dit.

Snart är det sommar och sol, även om man inte kan tro det just idag.

När jag skulle gå ut och hämta tidningen i morse stor snön mer än en meter upp på dörren. Jag fick upp den så mycket att jag fick tag på en smal skyffel (såna vi anväder på elverket för att handgräva kabelgravar med) och lyckades innifrån hallen gräva ur ett hål som jag kunde stå i efter att jag med stor möda trängt mig ut mellan dörren och karmen. Tur att man har mycket mage att dra in.Glad

Sen lyckades jag skotta bort snön framför dörren. Den bortskottade snön fick jag lägga ovanpå den snö som låg över motorhuven på bilen. När jag fått rent så jag hade nån stans att stå var det ett styvt arbete att skotta upp en gång mellan bilen och muren, så att det gick att komma ut till vägen.

När frugan skulle gå till jobbet var det 50 cm snö på utsidan dörren igen och jag fick göra om processen.

Hade tänkt gå ner i båten och göra det sista plastjobbet med integraltanken, men jag får aldrig skottat bort så mycket snö att jag kan få ut bilen. Jag har skottat 5 eller 6 gånger sen i morse. Så mycket snö tror jag inte att jag upplevt under min livstid (61 år). I regel har vi ju varken snö eller nån is att tala om här på västkusten nu för tiden.

Det var en liten bisats, men det hjärtat är fullt av det talar munnen sägs det.

Skall MG sätta in fler titlar, så tycker jag Medlem utan liv inte är nåt bra förslag.

För en sån som mig kunde man kanske tänka titeln SitpratareFlört För er andra som har nåt vettigt att säga var det nog bättre med Guldmedlem eller Diamantmedlem eller nåt annat hedersvärt.

Vi får väl höra med MG på mässan om inte förr. Har ni Stockholmare riktigt otur dyker jag upp där. Missade ju mässan i Göteborg pga att jag var i Stockholm hela tiden Göteborgsmässan pågick. Det blir nog en eller ett par vardagar i början av veckan för min del

tommy

med bara 2205 inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hehe, det kanske vore bättre om man gjorde tvärtom, att man började på 3000 möjliga inlägg som räknade ner till noll, när man är på 0 så kan man inte logga in längre. Flört

Får säkert en del att börja tänka på vad dom skriver och spara på sina inlägg. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker absolut att du har något vettigt att komma med Tommy, i allra högsta grad!  Förutom all din kunskap så är dina anekdoter mycket läsvärda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag absolut med om. Såna små berättelser är sånt jag gillar att både läsa och höra, över en öl eller 3 ;)

Känner igen mig i Tommys förra inlägg. imorse hade det snöat på bra och jag var tvungen att skotta mig av bryggan. Ville inte pulsa i 3 dm snö i lågskor o jobbkläder (Vaddå? Byta kläder? Nääää DET kan man väl inte göra?) Nåväl, skottade mig iland, valde bort bilen pga av att det skulle ta längre tid att ta sig till jobbet om jag skulle skotta fram bilen, borsta av snön o skrapa rutorna än om jag gick dom 500 meterna. Kommer sen hem på eftermiddagen och finner att snöandet tilltagit under dagen, och vinden närmade sig 10 m/s. Jo, ni kan säkert gissa hur det såg ut...? min fina gång genom bortemot en meter snö var som bortblåst(!) av drivsnön. Det var tillomed MER snö där gången en gång varit än det var bredvid. Som om det sen inte var nog så hade ju givetvis plogen varit framme, inte bara en utan 2 vändor vilket ju givetvis fått till följd att jag hade en bred jvl driva på att ta mig igenom för att ens nå bryggan och därmed skyffeln. Drivan nådde mig till bröstet :( FY FN för vinter!!

Nåja nu har jag med dragit mitt strå till stacken för att öka på avdelningen Meningslösa inlägg i vintertider. Kanske förslaget med att börja på 3000 inlägg o gå ner till 0 skulle besparat er mödan att läsa detta inlägg haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spade vem ja??? Hehe på Televerket har vi nått lite längre i utvecklingen, ja har 1,5 tons Hanix att skotta av gårdsplan och gräva gropar med. Men så har vi ju alltid varit lite vekareFlört..

Terra eftersom ja ej har uppnått hedersmedelm är det inte mer än rättvist att ni andra väntar på mej så ja hinner ikappFlört...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte något meningslöst inlägg alls!

En underbar tråd att ta upp igen i sommar när vi sitter där och svär över att det är så förbannat varmt och myggigt   Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tommy! se till att komma dit första helgen då.. vi har visserligen setts tidigare men kan vara trevligt med lite vettigt folk när man är på baksidan ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni har varit vekare på det kungliga verket vet jag inte. Ni har eller i varje fall Kjellstorp som jagat Björn i Canada. Min lagkompis jagade bara älg på Näsinge och nån stans i Bullarn (Liveröd?), sen hade ni ju bröderna Palm och de gick ju inte av för hackor.

Sen vet jag inte. Skarva ihop 4 st 240 mm2 aluminiumtrådar är väl ganska enkelt. Tänk när grävskopan med sin snabel råkat få tag på en blypapperskabel med flera hundra par. Visserligen är trådarna klena, men det fodrar ju lite hjärna för att få ihop rätt trådar  och så på två ställen.

Det var skoj på den tiden när vi var två man från det komunala verket och två man från det statliga verket. Därtill en grävmaskinist och en lastbilschaufför. Var då dessutom den ene televerkarn Törner från Bohus Malmön som lät den lilla rödspottemunnen gå då kunde man tala om anekdoter. Nu för tiden är det inte fullt så roligt, men det är mycket dyrare. Länge leve all avregleringar där den som redan har kan roffa åt sig hur mycket som helst.Guld

Det är nog tur att jag inte hade en 1,5 tons Hanix ståendes på utsidan dörren. Hur katten skulle jag fått in den genom en dörrspringa på 20 cm, eller kan du fjärrstyra den?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag kommer så åker jag nog upp på Söndag och går på mässan Måndag, Tisdag och/eller Onsdag. Jag gillar egentligen inte mässor. Det är oftast alldeles för mycket både grejer och folk, och jag ör ju lite fölkskygg Skrikandes men det är lite prylar jag skulle vilja kolla på. Å så har ja ju barn och barnbarn i Stockholm.

Din båt låg fint. Jag såg den i förrgår när jag åkte över bron på väg till Fiskarföreningen Norden. Skulle egentligen åkt dit idag också, men jag fick aldrig skottat fram min bil helt. Däremot har jag varit och skottat fram min frus chefs bil, som hon inte kunde få loss. Man kan ju hoppas på lite ersättning ur lagret för besväret - en tub Zonsalva e.dyl. Dock inte Voltaren Gel - mdn den historien kan jag ta en annan gång. Varför behandla hela kroppen när man vet var man har ont

Sen det där att det inte skulle finnas vettigt folk i Stockholm har du nog fått om bakfoten. Visserligen uppfattas infödda Stockholmares dialekt som om den vore Göran Person - dvs, fet och dryg. Hör bara på Mona Salin. Hade hon bara kunat lagt sig till med den trevliga dialekten som talas i Göteborg så hade hon brännsäkert vunnit valet.

Under mina Stockholmska båt-år träffade jag en hel del både trevliga och vettiga Stockholmare. Å andra sidan fanns det ju såna på min brygga som inte såg mindre djur än elefanter.

Problemet ligger faktiskt oftast i språket. Har man inte samma koder och refferensramar, tex när man skämtar,  så är det lätt att missförstå varandra. Det märks ju ofta tex här på MG trots smileys.Oskyldig

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Har ni hört den om de två gubbarna som stod och grävde upp gatan? så kommer en äldre herre (pensionär) förbi och frågade varför den ena gräver upp och den andre fyller igen?

Nja säger den ene, vi brukar vara en tredje som lägger kabeln men han e sjuk idag.SkrattandeFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var tyderligen inte tillräckligt stark för att peta upp dörren ens en millimeter då d låg en bra stor driva utanför.. Kröp ut genom ett fönster och livade igång grävis, med den tog ja dom värsta drivorna och resten med skyffeln..

Ja någon avgrävd 600 pars och 9a har d väl blivigt men dessa är sällsynta som reparationobjekt. Just pga att dom är få och några delvis ersatta av opto.. Vill man se 1200 eller 1800 pars får man bege sig till större städer där några av dom fortfarande är i trafik..

D tyngsta vi har i luften är dom gamla blydaggarna. Dessa är ungefär lika tungspakade som en 1kV aluskabel om man ska jämföra med elverkets grejer. Tack o lov är dessa blydaggar nästan helt borta nästan hela mellanortsnätet är utbytt mot fiber eller länk..

Så numer används bettyspelet och alla dess länkar mer som en räddare i nöden när man kört fast än som arbetsredskap. Torkrännan som användes flitigt förr till att torka upp kabelskarvar används nu som korvgrill.. Och då vart ja ändå inte med på den tiden dessa verktyg användes i stor skala och nästan varje dag.. Idag ska allt gå så fort d blir mindre och mindre folk kvar några slutar och inga ersättare kommer till.. Tråkigt tycker ja som har många år kvar om ja nu väljer att fortsätta... Vart ju några år sedan nu man hittade den verkliga lyckan i livet. Det går ut på att sitta i en holk och sleva kubikvis och alltid lika roligta att gräva av andras prylarFlört..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om 3000 inlägg ger titeln Ärkemedlem, vilken titel får man då vid 4 500.

tommy

som har långt dit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är på fel forum för att stiga i graderna !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...