Dannemannen1 0 Postad 20 Februari , 2010 Hej alla kunniga, Har blivit lite orolig för att min utombordare ska frysa sönder. Självklart har jag haft i glykol. Men bortse från det. Vad kan man göra för att lindra sin oro. Kan man sätta igång någon värmare eller dylikt? Finns det någonting man kan göra nu? Bilden är akterifrån. Tacksam för svar. // En som längtar efter våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Februari , 2010 Hej och välkommen till MG! Har inte din motor redan frusit sönder under denna vinter, så kommer den inte att göra det under den tiden som är kvar av vintern heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Februari , 2010 Förlåt en okunnig mans fråga. Står det verkligen vatten kvar i en utombordare - eller? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannemannen1 0 Postad 20 Februari , 2010 Tackar! Är en flitig läsare av MG, men det är första gången jag skriver ett inlägg. När ser man som först om det skett skador? Är det när man ska starta? Eller kan man tidigare se sprickor eller dylikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 20 Februari , 2010 Har du bara motorn nerfälld så ska vattnet rinna ut ur den. Du skulle däremot smörjt cylindrarna samt bytt drevoljan. Men även om du har missat detta så behöver ingenting gå sönder. Vart har du haft glykol i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannemannen1 0 Postad 20 Februari , 2010 Blandade i vattnet när jag sötvattensgenomkörde den. Rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Februari , 2010 Det står att du är från Södermanland. Oavsett var du har båten är det ju i stort sett sötvatten. Även om du skulle ha den i Östersjön, så är det ju mer dyblandat än salt, men det kan väl aldrig va fel att köra genom glykolblandat vatten, när man kört genom riktigt sötvatten. Blandning 50/50 ger väl det bästa frysskyddet. Skulle det till äventyrs stå kvar några droppar vatten i motorn så fryser det ju inte i första taget. Har du inget värre att oroa dig för är du nog bara att gratulera. Snart är det sommar och sol och koskit i hagen. Dessutom har ni ju en fin skärgård mellan Trosa och Oxelösund och en massa insjöar att kajka runt i. tommy . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 Februari , 2010 Kan bara hålla med Terrafobica i tidigare inlägg... har det inte hänt något hittills så kommer det inte hända något med motorn resten av vintern. Det som brukar hända är väl om man glömmer byta drevolja som kan vara vatten i, att växelhuset fryser sönder och spricker. Övrigt vatten i riggen försvinner om den står rakt neråt (i nerfällt läge).. Sen är det bra om man smörjt cylindrarna också för att förhindra rostbildning.. finns speciell spray att köpa. Vad det gäller att köra igenom med glykol är väl mest till inombordare..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannemannen1 0 Postad 20 Februari , 2010 Jajamen, boendes i Södermanland och Nyköping. Har haft båt i Nyköping samt Oxelösund de senaste åren. Kan verkligen rekommendera Stendörren mellan Nyk-Trosa. Det var sjutton, det är alltså bara i inombordare som det finns risk för sprängning. Man lär sig... Drevoljan byttes i höstas samt konservering och motorn står upprätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Februari , 2010 Då kan du lugnt luta dig tillbaka och invänta våren och kommande rekordfina sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Februari , 2010 Det var därför jag la in den bilden. Här ifrån andra hållet. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannemannen1 0 Postad 20 Februari , 2010 Härligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Februari , 2010 Denna bildet tog jag också vid Västra Stendörren, fast det kanske inte är helt lätt att förstå. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dannemannen1 0 Postad 23 Februari , 2010 Ha ha! Nej den var svårare. Inte ens om tittar noggrant knäcker man den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2010 Fast visst är måsar vackra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser