Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
zippit

Ruten durk

Rekommendera Poster

Önskar bli av med en hemska odören. Någon som har något tips på detta? Misstänler som sagt att det kommer ifrån kölsvinet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instängt gammalt vatten kan lukta nåt vedervärdigt. Hade en spricka i ett roder för några år sedna och kunde inte låta bli att såg isär och titta på eländet.

Instängt vatten hade blött ned divinycellen och legat där i några tiotals år. Det luktade förfärligt illa.

Hur man ska lösa en sån historia har jag ingen aning om. Inte låter det enkelt. Troligen blir det att öppna från insidan och riva ut det som luktar illa. Divinycellen är bra så länge den inte sugit åt sig vatten. Då ligger det där och surnar.

En flytkropp ska inte vara skumfylld utan gå att dränera, t.ex varje höst. Då får man in friskt vatten nästa sommar och det hinner aldrig få nån avancerad lukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha kvalificerad hjälp så är det bra om du skriver vad du har för båt.. enklare så, eftersom du inte har någon båt i din sjöbod. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger mycket i det Forgus 31 skriver.

Har alltid själv haft gamla båtar. Vid ett par tillfällen har jag råkat ut för att inplatad plywood ruttnat och luktat förfärligt illa. Eftrer att ha tagit bort den ruttna plyfan eller i något fall jorden har jag plastat upp nytt. plastar man in plyfa är det viktigt att vattnet inte kommer åt. Den torkar aldrig och ruttnar ganska snart.

Håller på med ett projekt i min motorseglare. En från varvet fuskbyggd vattentank. Det hade inte uppstått nån märkbar lukt från tanken, men ovansidan, som utgör del av kojbotten i förpiken brakade ihop när jag satte mig på den. Jag väger visserligen knappt en åttondels ton, men en sån ringa belastning måste ju en sån konstruktion hålla.

För att få lite inspiration eller bli avskräckt kan du gå in på min blogg och läsa om reparationen. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vattentanken.html och http://thallatha.blogspot.com/2010/02/ny-integraltank.html

Jag använder epoxy av två anledningar. Dels är epoxyn vattentät, vilket inte polyesterplast är. Dels är epoxyn lösningsmedelsfr. Skulle man köra med polyesterplast är man tvungen att använda friskluftsmask för att kunna utföra jobbet i ett stängt utrymme.

Jag kör med biltemas epoxy. Den har 57 kr lägre kilopris än MN´ s epoxy om man köper stora förpackningar. Biltemas epoxy ca 222 kr/kg. Som jämförelse; Polyesterplast hos Byggplast ca 50 kr/kg i 20 kg spann (billigare än hos biltema)

Man använder en glasfiberväv till lamineringen med epoxy. Vanlig matta går inte pga bindemedlet.

Biltemas väv som säljs i 1 m2 i plastpåse är billigare än deras rulle på 10 m2 perkvadratmeter. Styvt 50 kr/10m2, och är lättare att hantera.

Jag är, som många har förstått, lite tokig Obestämd, men jag tycker det är roligt med sådana jobb Förvånad. Det är naturligtvis ett riktigt skitjobb med mycket slipning av glasfiber och så kladdandet med plast. För kliet efter glasfiberslipning anbefalles en skållhet duch.

Om det är ett större jobb för din del och du tänker ge dig på det, ta reda på var problemet ligger. Förbered dig. Avsluta båtsommaren tidigt och kör igång med jobbet i början av hösten. Det tar alltid mer tid äm man kan tänka. och det tillstöter alltid en massa extra arbete som man inte räknat med.

 

tommy

 

post-945-1394236247,0974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vet jag men trodde väl at min Bayliner -00 Var stöpt i form och inte ihop snickrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är skrov och överbyggnad och kanske innerline tillverkad i formar, men det är en hel del inredningspyssel innan man får till en färdig båt. Det är många smådetaljer som man löser på mer eller mindre bra sätt.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker att det låter konstigt att den inplastade plywooden skulle ha ruttnat efter bara 10 år. Har åkt många bayliner både nyare och äldre och har alldrig sett någon som durken ruttnat på! Har båten vart med om något extremt typ sjunkt någon gång? för mig känns det troligare att det ligger en död råtta eller nått i kölsvinet och luktar, som har tagit sig in under vinterförvaring. Bara en tanke!

Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker att den har legat med t.ex regnvatten över durken någon tid.Många båtar får lite dålig ompyssling när t.ex ägaren har långt till båten eller hågen står för nåt annat. Presenningen har blåst av och regnet stått som spön rakt ner i båten så är risken stor att det kryper in vatten i slutna utrymmen som då ska ha en propp som kan släppa ut vattnet.

Pga kostnader och att spara vikt gör man gärna uppstyvningar med fyllnadsmaterial. Kryssfanér, trä, divinycell, fogskum i värsta fall, allt detta blir blött. Det är bara en tidsfråga. Kommer det inte utifrån så kommer det inifrån.

I hus har man lärt sig att inte innesluta organiskt material i fuktkänsliga konstruktionr som fuktiga källare och våtutrymmen. Att inte ha organiskt material i båtar under vattenlinjen kommer säkert också så småningom. Liksom att inte ha material med slutna celler. När väl vattnet kommit in tar det sig svårligen ut igen med följd att vattnet som innehåller en hel del nyttigheter ruttnar och luktar skunk.

På sjön går det alltså inte med o-organiskt material heller så länge den kan suga vatten.

Hade jag båt med dubbelskrov med divinycell under vattenlinjen skulle jag epoxibehandla båten från både ut och insidan och sedan ha den snustorr i kölsvinet. Däcket och skrov över vattenlinjen klarar sig betydligt bättre utan vatteninträngning av naturliga skäl. Men se upp med skruvar i däcket. Vid tveksamhet, skruva ur och täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med i det du säger men känns ändå konstigt! Jag menar båten är ju bara 10 år. Och durken är ju framme i salongen, ingen divinycell bara inplastat balksystem på dessa båtar. Men som sagt det måste ju röra sig om ganska stora mängder slagvatten för att det ska ruttna! Jag menar hur många båtar med liknande konstruktion har inte stått med lite slagvatten i sig i säkert 20år utan att börja ruttna. Jag tror och hoppas för ägarens skull att det bara är en död råtta även om jag så klart kan ha fel!

Låna en fuktmätare och mät durken!

Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en fuktmätning är ett sätt.

Man kan också ta upp några hål på misstänkta lägre ställen och se om det kommer ut vatten.Det är inte svårt att täta ett sånt hål eller ännu bättre sätta en dyvika där för kommande inspektioner. Låt stå öppen varje vinter och kolla under sommaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blir så hos oss i vårt land med en tät lådkonstruktion som stabiliserar skrovet är inte så konstigt eftersom vi har betydligt värre kondensförhållanden än i USA. Har själv bytt golv på en 8 år gamal Bayliner där mycket av plyfan var lika starkt som ett mariekex och det luktade f-n. Det låg även rätt mycket vatten i vissa av lådorna (kondensvatten) Arbetet gjordes åt kund så allt ruttet byttes ut och jag ordnade med dränering från lådorna ner till kölsvinet och bak till länspumpen. Detta finns inte orginal utan fukten stängs in. Plyfaskivorna i en Bayliner sitter dessutom bara ihop med lite sikaflex och ETT lager matta med plast. Det håller inte och spricker så att lukten kommer fram.

Tyvärr så måste man riva ur hela golvet för att komma åt alla lådor. Om jag inte minns fel så kostade det kunden runt 50.000:- och det var för ca 7 år sedan.

Är det sedan så att båten är en importare så har den säkert åkt ett par varv i en orkan och då är det inte konstigt att lukten kommer. Har sett allt för många penselrenoverade importare som man inte sett att dom varit sjunkna förens man börjat riva i dessa.

 



Senast ändrad av sea-ray_230 | 25 februari 2010 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...