kjellebilder 0 Postad 19 Februari , 2010 Jag undrar när, ungefär går man över från att nämna en båts längd i fot till meter? Finns det någon generell regel /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 19 Februari , 2010 När plånboken består av en revisor som hela tiden går ett steg bakom dig. Ungefär vid 50 fötter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 19 Februari , 2010 Nja, snarare mellan 60 - 70 fot, i USA där man inte är så buskablyg används fot hela vägen upp mot 200 fot. Senast ändrad av xcelro | 19 februari 2010 | 19:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Februari , 2010 Något, men bara något OT. Det är ännu viktigare att hålla reda på måttenheten tum, och då speciellt för män. Längre än 12 tum? Sorry, då är den en fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 19 Februari , 2010 OK, OT it is: This guy walks into a bar, pulls out a tiny piano and stool, and a tiny little man. The tiny man sits down, and starts to play the piano. This other guy notices it. Hey, whats that?? A twelve-inch pianist. Ya see, I found this magic lamp, rubbed it, made a wish, I got a twelve inch pianist.? Can I try?? The man with the piano agrees and a minute later, a million ducks fill the room. Ducks? I didnt wish for a million ducks, I wished for a million bucks!? Ya think I really wished for a twelve inch pianist?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2010 Ja hur saktmodiga måste båtfolket vara. Det var väl snart 50 år sen vi gick över till metriska systemet. Alla yrkeskategorier - t.o.m snickarna har ingen tumstock längre. Men vi mossiga sjöbusar måste ovillkorligen ha fötter när vi mäter. Va? Pelle Pettersson försökte använda metriska systemet på sina båtar men senvar vi där igen i tumstocks och fot-träsket. Nä nu får vi modernisera oss. Jag har en Forgus 9,3:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 20 Februari , 2010 Jag håller med dig, förut hade jag en HR båt den hette HR 465 och var typ 4.65 meter lång, min Coronet är en 9,6:a /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 20 Februari , 2010 Då var konstruktören av min båt rätt ute redan -79 då? Han döpte båtmodellen till Dominant 78 och den är 7,80 lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 20 Februari , 2010 Att många konstruktörer/tillverkare använder fot i modellbeteckningen på sina båtar är en sak, men finns det någon svensk tillverkare som anger längden på båtarna i fot istället för meter? Bortsett från att man ofta använder modellnamnet för att ange vilken båt man har så upplever jag det är väldigt få som anger längden i fot. Tex tror jag det är få som skulle säga jag har en Vindö 40:a som är 31 fot lång. Senast ändrad av Fogel70 | 20 februari 2010 | 10:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 20 Februari , 2010 Sen är väl frågan om man mäter med eller utan pe... pe... peke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 20 Februari , 2010 Eller badbrygga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Februari , 2010 Har en historia om när Peter Norlin ville segla sin nykonstruerade Scampi på en jätte-tävling i USA (alla stora internationells seglare var med). Båtarna var tvugna att vara minst 30 fot långa och det är ju inte Scampin riktigt. Peter plastade helt enkelt på fören så den blev lite längre och sedan så sopade den blonda high-scool-liknande killarna banan med sin nya båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 20 Februari , 2010 Skulle vilja säga att det har till stor del med ursprungslandet att göra. Alla amerikanska tillverkare anger ju i fot allt från små 8 fotare till fetingar på över 100. Många svenska däremot anger i meter tex. min Uttern D66 som är just 6,60 och som någon nämde HR 465. Ryds däremot kör ju metriskt på utombordarprogrammet och fot på inombordarna. Lite märkligt kan tyckas men det blir ju lätt att veta vilken sorts båt man pratar om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Februari , 2010 Som sagt, både de stora engelska och italienska tillverkarna mfl uppger båtar långt över 100 fot i fot och inte meter. Det nästan bara våra nordiska småbåtstillverkare som kör med meter. fast t ex ryds kör ju både och för att man ska kunna skilja på utom och inombordarprogrammet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 20 Februari , 2010 Går man in på blocket och tittar så har de en uppdelning: segelbåtar sorteras in under fot och motorbåtar under enheten meter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 20 Februari , 2010 Man hör aldrig någon säga att båten är 10 fot bred, då är det meter som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2010 USA lär väl aldrig byta helt till metriskt... But The metric system is conquering England, inch by inch. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 23 Februari , 2010 När jag talar om vår båts längd i fot så får jag frågan vad det blir i meter. Anger jag båtens längd i meter får jag frågan vad det blir i fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser