Amiga 1 Postad 18 Februari , 2010 Är det någon som kör med kina motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffeman 0 Postad 18 Februari , 2010 Jag kör med en parsun 5hk utombordare! So far so good! MVH Coffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 19 Februari , 2010 Jag har en Parsun 9,9, jag är oxå nöjd efter lite strul i början. Var inte van vid att luftskruven på tanken i helt öppet läge stängde lufttillförseln igen med plötsliga stopp. Har bytt locket till det gamla igen så nu fungerar det som det ska. En dragstark motor som jag bara har gott att säga om. Varför lägga 25-28 tusen för en motsvarande motor från Yamaha eller Mercury eller Honda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 19 Februari , 2010 Två personer på MG kör med kinamotor och är nöjda, antingen finns det bara två eller så vill/orkar inte resten komentera sina motorer. Jag funderar på att byta motor på våran Albin82 till något nytt, hoppas det finns erfarenhet på detta här på MG. Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 19 Februari , 2010 Vad för kinamotor är det du vill köpa. Inom- eller utombordare, diesel eller bensin. Ballad_kopian har installerat en dieselinombordare. Han har skrivit några riktigt fina trådar om hans installation Senast ändrad av Pheubus | 19 februari 2010 | 22:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 Februari , 2010 Parsun är en licenstillverkad Yamahamotor om jag inte fattat fel.. Så i grunden är det alltså en äldre modell av Yamaha, med vissa modifieringar och materialval. Av läsning av recensioner och folk som sagt sitt om dessa motorer kan man väl säga så här..: I grunden en bra motor men kvalitéten haltar och då speciellt produktionskvalitén, då det är fel på många utav dem. Kvalitétssäkringen från fabriken verkar alltså inte vara den bästa.. Verkstäder har problem med delar och kunder kommer i kläm. Då de inte funnits så länge är det dessutom svårt att säga hur de håller i långa loppet, andrahandsvärde osv. Så med andra ord.. har du tur får du ett exemplar som fungerar, annars kan det bli mycket strul. Sen återstår det hur länge den håller.. Några länkar..: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5594&p=49282 Handlar förvisso om ett företag men produkten är Parsun..http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=555 En annan tråd här från forumet..http://www.maringuiden.se/forum/;thread=242439 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 Februari , 2010 Det här har Balla_kopian nyligen skrivit jag skall till båten i helgen .. kan lägga upp lite bilder på hur jag gjorde på min möre. min maskin är ganska stor och klumpig och låter som en lastbils motor blandat med truck/traktor. stor kraftig sak som krävde lite mek att bygga snyggt runt den. utan att det såg allt för klumpigt ut. nästa motor blir nog en smidigare sak. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=329690 Då har han ännu ingen erfarenhet av drift och hoppas den håller för resan. Kanske klumpigheten beror på att han valt för stor motor eller så beror det på att de byggs lite kraftigare då vikten kanske inte är största fokusområdet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 20 Februari , 2010 Hej Vi har idag en diesel inombordare md17c som är ca30 år,jag tror och hoppas att den håller ett tag till, men när det är tid att byta så är det bra att veta vad andra har för erfarenheter av billiga motorer. Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 14 April , 2010 Nu är Rusta igång (igen?) och säljer billiga Parsunmotorer. Tror jag betalar några tusen extra för en Mercury istället... Kineserna kan INTE tillverka någonting alls själva med bra, jämn kvalitet. Bara om Sony, Canon eller tex. Honda från ett kvalitetsland är på plats och håller dem stenhårt i örat så kan det gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 15 April , 2010 Mycket snack från självutnämnda experter som aldrig ens sett en kina motor live. Kineserna är inte dumma och de har väl så god kvalitet på sina motorer. Man ska tänka på att Parsun etc. faktiskt säljer ganska bra med tanke på priserna och om då någon enstaka strular så heter det enligt experterna att de har kass kvalitet och dålig koll etc. Lyssna inte på tomt snack. Prisvärda motorer, låt märkesfanatikerna köpa för tredubblapriset. Ofta måste de klaga på billigare motorer för att kunna motivera sitt eget överprisköp. Och nej, jag har ingen kinamotor själv eller säljer sådana etc. Senast ändrad av k650 | 15 april 2010 | 09:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 15 April , 2010 Jag vill lägga in ett ord angående Kinas miljö samt arbetsmiljölagar som kanske inte är de bästa. http://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-storre-klimatbov-an-usa-1.559448 Artikeln är ju inte färsk men finns ju hur mycke som helst om det. Risken finns väl också att det är barn som arbetar också. 2 argument till att inte köpa Kinamotor Och ett 3:e, ju mer vi handlar av Kina desto fler fabriker kommer läggas ner i Sverige och flyttas till Kina bla annat. Mina åsikter som jag delat bara, så påstår inte att det ena är rätt och det andra fel. MVH Ted Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 15 April , 2010 Köper ditt argument om Kinas arbetsmiljö helt klart. Men ska vi då även sluta köpa amerikanska motorer? Om något land har dålig arbetsmilljö för att inte snacka om arbetsrätt så är det USA. Som arbetare där har man inga som helst rättigheter och behandlas ofta som slit och släng, lång värre än i Sverige. Så frågan kan alltid disskuteras, sedan ska vi även tänka på att våra affärer med Kina bidrar till ett ökad välstånd för många av deras arbetare som tidigare inte kunnat unna sig hälften av vad de kan idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 15 April , 2010 håller med dig också.. håller verkligen inte usa om ryggen det minsta snarare tvärt om... Storebror i väst blablabla nä sånt kan jag inte heller med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 15 April , 2010 Men det känns inte riktigt rätt... Du menar att om vi handlar med kineserna så får deras barn och arbetare det sämre. Och om vi låter bli att handla av kineserna så får barnen och arbetarna det bättre? På något sätt så tänker jag att det är just handel och kommunikation mellan folk som ökar på välstånd och som också möjliggör demokrati. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2010 Nu svarar jag direkt på trådskaparens fråga! Inte svamla en massa om arbetsmiljö och annat som han inte frågat efter! Ja jag har en Parsun 9,9 som går på femte sesongen nu utan några problem. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanfr 1 Postad 20 Maj , 2010 Anledningen till få svar kan vara att det finns så många trådar att skriva i. Ska snart starta 3:e säsongen med min 5hk Parsun. Ett par småproblem i början, men det var nog (sett i backspegeln) mer ovana vid utombordare, och otydligheter i manualen. Motorn som sådan går förmodligen lika bra som sina mer kända kusiner. Som jag nämnde någon annanstans härinne; vi var 3 stycken som köpte nya motorer, vi var alla inne på service med dem; det vara bara Yamahan och Suzukin som det faktiskt var fel på. Sett till den lilla undersökningen så är Parsun bra, och Yamaha och Suzuki dyrt skräp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffeman 0 Postad 12 April , 2011 Jag håller med om att kvalitetssäkringen blir lite ojämn i dessa länder, i grunden bra motorer men vissa lösningar (tätningar etc.) är mindre bra! Hittills är jag dock nöjd! Vad gäller reservdelar har det nu gått några år så att nu finns det verkstäder som har grejor, ialla fall i sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 12 April , 2011 Om du skriver kina motor i söktexten och söker under seglarsnack så hittar du några trådar där man har kina innombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin2011 0 Postad 11 September , 2011 Har kört med min Seaking 4 hästare inköpt på ÖoB förra året. Motorn är en exakt kopia på Yamaha som tillverkas i Malyisa. Motorn startar så gott som alltid på 1:a rycket, går tyst. Hittils inga driftstörningar(2 års garanti) Parsun, Seaking och Neptune är samma motor tillverkas på samma fabrik. Färg o dekaler skiljer. gav 5900 för min motor nästan hälften vad en Yamaha kostar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 12 September , 2011 De kinamotorer vi har fått in för rep har inte varit lätta att reparera. Dels är de ofta konstruerade så att det inte går att plocka isär i reparerbara delar, dels har det varit väldigt dålig kvalité i material. reservdelar har ofta varit svåra att få fram. Det finns säker de som har bra fungerande motorer men när de behöver repareras blir det ofta problem. De motorer jag menar är de som är no-name eller märken som är tämligen okända i Sverige. Som nämns i tråden här ovan kan motorer som är tillverkade i Kina men som har kända namn vara helt ok, ex Honda är ett sådant märke. Senast ändrad av Paliswe | 12 september 2011 | 15:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widestedt 0 Postad 11 Maj , 2012 Hej, Köpte en Neptune 5hk lång riggare på Rusta förra året. Motorn har gått som en klocka fram tills häromdagen då vi sjösatte båten.Motorn hade varit innne på konservering samt service. När jag skulle tuffa tillbaka in till hamnen så dog motorn upprepade gånger. Jag kollade stift,bränsleanslutning,filter osv till och med pumpen i motorn fick sig en syning.Alt verkade ok. Det gick att ha motor igång och i växel med chocken lite utdragen. Jag lämnade in motorn hos service verkstaden (5 mil enkel resa) där dom då konstaterade att det var saltkristaller i förgasaren. Service teknikern undrade om motorn hade varit under vatten eller liknande. Det har den självklart inte varit. Och båten den sitter på är en segelbåt. Han hade ingen anning om hur saltvattnet hade tagit sig in i förgasaren men trodde att bränslet var orsaken. Tanken har stått i båten hela vintern (full) så att det inte skulle kunna komma in kondens i den. Är det någon som har varit med om något liknande? För mig verkar detta hel orimligt att det ska kunna komma in saltvatten i förgasaren oavsett. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser