Gå till innehåll
måndag 07 april 2025
nicklas_lulea

Köpråd Sea Ray

Rekommendera Poster

Hej!

Är i färd och skall köpa båt (tredje i ordningen) och har fastnat för Sea Ray 210 Monaco / 220 Overnighter.. Har några objekt som jag är intresserad av och tänkte höra om det är något speciellt man skall tänka på? Har aldrig ägt en båt med inombordare och på de båtar jag kollat är samtliga med sina orginalmotorer. Båtarna jag kollat på är ifrån 1987, undantag Overnightern som är ifrån 1991.

Har ju hört diverse skräckhistorier om bekanta som köpt båtar och i princip hunnit någon sjömil innan det hänt något... Samtliga båtar verkar vara väldigt fina och välbevarade i skick (för att inte tala om säljarna som är oerhört seriösa och tillmötesgående).

Är jätte tacksam för köptips, vad jag skall kolla på, tänka på etc... som sagt, jag har aldrig ägt en USA båt.. Någon som har erfarenheter av någon av båtarna jag nämnt?

210 Monaco

220 Overnighter

Tusen tack på förhand,

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Monacon matta i sittbrunnen? Vanligt med ruttet trä i golvet på äldre jänkebåtar.

Motorer på äldre båtar är lite som lotteri. Om det är originalmotor i så räkna med att byta när som helst. I morgon eller kanske om fem år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag skrev ett inlägg om en 220 cc i forumet, vilket gäller dessa två båtar också.

Jag har inte åkt 210, men har faktiskt kört en 220 OV från tidigt 90-tal.  Jag tyckte den var trevlig på dom flesta sätt.  Den gick faktiskt helt ok i sjön (körde på Atlanten) också för att vara en Sea Ray.  Jag tycker att den är i alla fall estetiskt trevligare än 210 Monaco, så skulle hellre titta på den först och främst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för tips. Jag står och väljer mellan en 210 monaco som endast har två ägare sedan ny och är svensksåld från början. Nuvarande ägare har den på pland, och har ägt den ifrån mitten av 90-talet. (Den finns inte på blocket). Ägaren är äldre och väldigt seriös.. Får en bra känsla och enl. honom är båten så nära nyskick man kan komma. Ägaren har haft båt i 50år och det bådar ju förhoppningsvis gott. Begärt pris 150.000:- oprutat, båten har dessvärre ingen trailer och som sagt det är en 87:a

220 OV (finns ej heller på blocket)... en 91:a som jag har massor med bilder på. Riktigt trevlig säljare och även där en bra känsla, allt känns seriöst. Han är 3:e ägaren på den och även den är i riktigt fint skick. Begär ca 155.000kr och det känns som ett bra pris med tanke på skick och att boggievagn medföljer. Finns det mesta man kan önska sig, inkl. ankarspel (nytt)..

Gemensamt för båda är att motorerna är orginal och det finns ett orosmoln där... Spelar egentligen ingen roll hur trevlig man är som säljare, har man köpt båten så står man liksom där om något händer... Vart hittar man någon som kan ställa upp på en besiktning i Övik resp. Stockholmsområdet? (Värmdö)... Tror att det kan vara värt att betala någon en peng för att bistå med någon form av besiktning... eller?

Tack för era tips och råd!

/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nicklas!

Har haft en 220 OV 89:a.

Jättebra båt går fantastiskt bra även i grov sjö. Men som några redan sagt så kolla durken kan vara lite problem med ruttet trä.

Mvh

Senast ändrad av lajban | 22 februari 2010 | 16:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...