rudde 0 Postad 18 Februari , 2010 Hej. Jag köpte en ny segelbåt Bavaria 30c och den blev sjösatt och leveransbesiktad 06-05-11. Så jag har använt båten 4 somrar från maj till början av september och det blir totalt en brukstid av 20 månader. I juni så såg vi 2st svarta sträck på fördäck som jag trodde var märken efter sulorna på skorna, men när vi skulle tvätta däcket så gick inte dessa bort. När jag går ner på knä för att titta närmare på den så upptäcker jag att det är en större spricka som det har kommit smuts i men ser då också fler sprickbildningar som inte syns när man står upprätt på däcket. Alla sprickor finns endast i halkmönstret och där halkmönstret slutar så slutar också sprickorna. Om dessa har uppkommit i somras eller tidigare eller kanske redan när jag fick båten vet jag inte. Jag har vart i kontakt med säljaren på Maxibryggan och han tycker inte att det borde vara så på en så pass ny båt, men han får inte göra eller ta några beslut (inte ens kontakta varvet) i ärendet, för det får endast Bernt Lindquist på Bavaria Yacht AB i Stockholm göra. Vet ej vad varvet anser i denna fråga. Enligt konsumentverket så har det gått en månad över tiden för reklamation men de tycker att Bert agerar lite väl sniket och vill att jag anmäler det till ARN. Här kommer hans svar till mig: Jag har tagit del av bilderna du sänt på din båt. Det är svårt att uttala sig om vad som orsakat sprickorna. Kan ha varit utsatt för en stor trycklast utan din vetskap. Vad jag förstår är det helt ytliga sprickor vilket betyder att de inte är något strukturellt fel på laminatet. De kommer heller inte att påverka laminatet framöver. Det betyder att det är ett rent skönhetsproblem. Det som gör att sprickorna syns är att det kommer smuts i dem. Håller man dom rena bör det vara ytterst svårt att se dem. Gelcoat sprickor är mycket vanligt i laminat, går att hitta mer eller mindre i alla seglande båtar, och brukar därför friskrivas i garantier. I ditt fall är båten så gammal, levererad 06-05-11, och seglad 4 säsonger så den är utanför garantitider och konsumentlagsskydd. Vi kan därför ej ta på oss detta som något garantiärende. Nu till min fråga. Är det ”vanligt” med sprickor i en så pass ny båt? Är det här Bavariakvalitet som varvet står för eller är det bara Bernts åsikt? Har någon några synpunkter på vad jag kan göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 18 Februari , 2010 Bernt har helt rätt. Sprickor kommer på alla båtar. Det kom på min Hurley också. När båten hade trettioåtta års seglingar bakom sig .... mvh, Leif, Gbg oceanplurra . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 18 Februari , 2010 Tråkigt med sprickor på såpass ny båt, tyvärr har ju B rätt, ang ersättning. Om det nog inte skulle vara något vanligt fel som går på goodwill. Tyvärr är ju inte Bavaria kända för sin kvalitet. Kanske kan du fylla sprickorna med gelcoat ? Mvh /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Februari , 2010 Så länge du är säker på att det inte är strukturellt och går djupare så ska du inte vara orolig. Att du har sprickor i gelcoaten behöver inte betyda att det är dålig kvalitet på vare sig din båt, eller Bavaria i allmänhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 380 Postad 19 Februari , 2010 Hårfina sprickor i gelcoaten syns inte förrän efter ett tag, då smuts kunnat samla sig i dem. Om du är bombsäker på att ditt fördäck inte utsatts för ovanliga punktpåfrestningar som t.ex. en 100-kilosman som hoppar ner på däck från en högre strand osv, så har nog sprickorna funnits från båten var ny, och kan t.ex. uppstått då man bräckt loss däcket från formen. Den seriöse nybåtsköparen bör alltså badda in båten med s.k. indikatorvätska när båten är fabriksny som suger in i ev. tillverkningssprickor så att de syns. Likaledes kan den seriöse nybåtsköparen svepa över alla kanter på däck och sittbrunn med en varmluftspistol och en termovisionskamera för att hitta alla eventuella luftbubblor som gärna vill hamna mellan gelcoatlagret och laminatet. Såna brukar visa sig efterhand när slumpen gör att de krossas av nånting - långt efter garantin gått ut även om de funnits där hela tiden. Men egentligen finns det numera ingen anledning att tro att Bavaria har sämre kvalitet på sina båtar än andra masstillverkade av liknande typ. Däremot har det hörts en del klagomål på hur de hanterar skador och garantier, och att de flera gånger har hotat olika parter med stämningar när de publicerat skador på båtarna. Slutsatsen blir egentligen att det i vissa avseenden kan vara tryggare att besiktiga och köpa en begagnad båt än en ny, för det är bara då man får möjlighet att inspektera det faktiska exemplar man kommer att äga om det blir affär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 380 Postad 19 Februari , 2010 Hårfina sprickor i gelcoaten syns inte förrän efter ett tag, då smuts kunnat samla sig i dem. Om du är bombsäker på att ditt fördäck inte utsatts för ovanliga punktpåfrestningar som t.ex. en 100-kilosman som hoppar ner på däck från en högre strand osv, så har nog sprickorna funnits från båten var ny, och kan t.ex. uppstått då man bräckt loss däcket från formen. Den seriöse nybåtsköparen bör alltså badda in båten med s.k. indikatorvätska när båten är fabriksny som suger in i ev. tillverkningssprickor så att de syns. Likaledes kan den seriöse nybåtsköparen svepa över alla kanter på däck och sittbrunn med en varmluftspistol och en termovisionskamera för att hitta alla eventuella luftbubblor som gärna vill hamna mellan gelcoatlagret och laminatet. Såna brukar visa sig efterhand när slumpen gör att de krossas av nånting - långt efter garantin gått ut även om de funnits där hela tiden. Men egentligen finns det numera ingen anledning att tro att Bavaria har sämre kvalitet på sina båtar än andra masstillverkade av liknande typ. Däremot har det hörts en del klagomål på hur de hanterar skador och garantier, och att de flera gånger har hotat olika parter med stämningar när de publicerat skador på båtarna. Slutsatsen blir egentligen att det i vissa avseenden kan vara tryggare att besiktiga och köpa en begagnad båt än en ny, för det är bara då man får möjlighet att inspektera det faktiska exemplar man kommer att äga om det blir affär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 19 Februari , 2010 Sprickor i halkmönstret ska absolut inte uppträda på en båt som seglats i fyra säsonger. Det är inte normalt. Däremot kan sprickor förekomma på ställa som utsätts, och förväntas utsättas, för yttre krafter, speciellt runt mantågens infästning, badstegens infästning etc. Jag fick själv problem med min båt men frågan om garanti eller ej togs aldrig upp. Ansvarigt försäljningskontor tog hela arbetet och vidarebefordrade kostnaderna till varvet. Båten är en Dufour 365 och försäljningskontoret är Becker Båt. Anmäl till ARN, omedelbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 19 Februari , 2010 Jag har vart i kontakt med säljaren på Maxibryggan och han tycker inte att det borde vara så på en så pass ny båt, men han får inte göra eller ta några beslut (inte ens kontakta varvet) i ärendet, för det får endast Bernt Lindquist på Bavaria Yacht AB i Stockholm göra. Vet ej vad varvet anser i denna fråga. ---------------- Tänkte bara påpeka att Bernt Allmighty inte kan förbjuda dig att själv kontakta varvet. Du kan i alla fall berätta din historia och se vad som händer. Kanske kan det vara bra med lite påtryckningar uppifrån? För övrigt verkar denna hästhandlare ha tveksam syn på det där med kvalitet och garanti. Läser man historierna kring Campus-båtarna förstår man att man skla fundera både en och två gånger innan man ger sig i kast med detta företag. Speciellt när det gäller så mycket pengar. Bra att du delar med dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlonn 0 Postad 19 Februari , 2010 Hej! Ta dit en oberoende besiktningsman och få ett utlåtande! Gå sedan vidare med fallet, sprickor i gelcoaten på en så pass ny båt är sällan ytliga! Utan beror troligen på för tjockt lager gelcoat och för tunnt laminat, troligtvis också laminerat med för mycket härdare med överdriven värmeutveckling vid härdning som följd, vilket gör plasten spröd. Mvh Mårten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Februari , 2010 Köpte en ny Bavaria på Mässan 2008 och har haft några reklamationer, dock ej på själva båten utan på motor, ankarspel och andra tillbehör utan några som helst problem med denne Bernt från Bavia. Ankarspelstrasslandet höll på under två säsonger med ideliga besök i hemmahamnen av personal från dem innan en bra lösning hittades, nu fungerar allt perfekt och jag bugar inför bra service. Lite som alvedonreklamen, är man störst måste man vara snäll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 20 Februari , 2010 små sprickor i gelcoaten kan det bli på båtar det är vanligt och oftast inget att oroa sig för. Bavaria är segelbåtarnas Bayliner. billiga prisvärda och rätt ok i kvalite men långt från bra kvalite speciellt detaljarbetena tex teak och sånt kan vara rent bedrövligt på dessa båtar. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rudde 0 Postad 20 Februari , 2010 Nu är det inga små sprickor jag har. Sprickorna är förstärkta med blyertspenna för att synas bättre på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Februari , 2010 jag gissar på att det är för tunnt laminat runt sprickorna. på min finnmaster hade jag några betydligt mindre sprickor runt trappstegen ner i sittbrunnen. detta fel ihopp med ett annat gjorde att dom valde att byta ut hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlonn 0 Postad 21 Februari , 2010 Detta är inga ytliga sprickor i gelcoaten, skulle du slipa på dem så skulle du se sprickorna i laminatet. Detta gäller nästan alla sprickor i gelcoatytor, oavsett vad handlare eller tillverkare påstår! Sprickor i gelcoat beror alltid på ett underliggande problem! Vid en fullgod konstruktion så skall sprickor inte uppstå. Beror antingen på för tunnt laminat, och/eller på för snabb härdning när däcket laminerades. Gå vidare med detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rudde 0 Postad 22 Februari , 2010 Det finns en till som har hört av sig och han har också sprickor på fördäck även den är byggd -05. En slump eller... jag tror inte det. Man kanske skulle ta kontakt med alla som har en 30c från -05 och hör om dom har sett några sprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 23 Februari , 2010 Har du tagit upp det tex. i Bavariaklubbens forum? Där brukar alla möjliga problem diskuteras ganska öppet har jag för mig. Om fler 05:or drabbats, borde du kunna få napp där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rudde 0 Postad 23 Februari , 2010 Jodå det var där han dök upp plus en till -05 med sprickor, fast på andra ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 23 Februari , 2010 Stå på dig Rudde. Det vore konstigt om Bavaria skiljer sig från andra när det gäller garanti. Nästan alla har 5 år eller längre garanti på just skroven. Har du kollat vad dom skriver i sina brochyrer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser