Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
stortriss_hej

Öresund, inre fart?

Rekommendera Poster

Hej! Sitter och kollar på sjöfartsverkets hemsida och även transportstyrelsen.

Jag läser och läser och läser men kan ändå inte förstå om Öresund räknas som inre fart eller inte, (dvs fartområde E)??? Har lästa allt som kan läsas men förstår helt enkel inte vad jag läser. Vill bara ha ett enkelt svar. Lite kluven om man kan bedriva yrkestrafik mellan sverige och danmark med fartygsbefäl klass 8 i öresund, eller hur funkar. Eller måste man hålla sig inom den svenska gränsen för att få köra med fb 8.

Tacksam för enkla och snabba svar!

/stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklast att ta kontakt med Sjöfartsverket alt. Transportstyrelsen? De borde ju kunna upplysa på ett begripligt sätt vad som gäller i Öresund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet, oavsett vilket, blir om du far mellan Sverige och Danmark. Då räknas det som internationell resa och andra krav ställs. Bl.a. på farygets utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ett fartyg med certifikat?

Då kan du kolla vad de anser, för det handlar också om avstånd från kusten. Just i Öresund är det inte så långt liksom vilket kan medföra att du kan få certifikat där man skriver in ett område i klartext.

Men då talar vi bara om skepparkompetens. Har det med båten att göra så är det nog som står ovan, att det tillkommer en hel del om du lämnar inre fart och går till ett annat land. Men det vet jag ej. Ring dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag får väl kontakta sjöfartsverket och se vad som gäller, hoppas dom kan prata i klartext så att man förstår. :) jaja jag tackar för hjälpen iallafall! Jag är rätt ung och kan ärligt säga att allt med behörigheter och krav till sjöss är ett jävla mecka, enligt mig skit svårt att förstå.

Men ringer dom på måndag och om det är någon som är intresserade av deras svar så lägger jag in ett inlägg när jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst ett inlägg jag inte förstått nåt av.

Ska du öppna en ny linje till Danmark?

Med egen båt har jag aldrig haft några problem att segla till Danmark. Är det nya EU-regler?

Förklara för en som aldrig haft problem att segla åt alla håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä nån ny linje ska jag knappast starta, men vill helt enkelt veta vilken behörighet som krävs för att bedriva yrkestrafik i Öresund. För att ta reda på detta är det bra att först och främst veta vad sundet räknas som dvs inre fart eller ej!? Sen är det ju självklart att även båten storlek och syfte har betydelse, men vill ända veta vad som gäller för sundet!

/Stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, yrkestrafik i en Stortriss?

Seglarkurser eller utflykter till Ven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...