Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Stan

Ankare Brucekopior

Rekommendera Poster

Det där stämmer säkert bra på Gillettekopior där det verkligen handlar om precision.

Men att kopiera av en järnklump och hälla i gjöt i sanden kan inte vara så märkvärdigt att få lika som originalet. Det klarar nog kineserna bra.

Problemet kan möjligen vara att man vet inte hur nära det man köper är originalet om det är det man eftersträvar.  

När det gäller mera avancerade prylar som motorer och elektronik är det ju väldigt viktigt med kvaliten på material och toleranser.

Men galvade ankare ser för mig rätt rufsiga ut med sin ojämna yta. Kan inte vara nån millimeterpreciscion där inte. Galvens tjocklek kan kanske vara ett problem, men låter heller inte som så krångligt att få till. Det är en sån kinesprodukt jag skulle kunna köpa utan oro och tjäna massor med pengar på. Mer tveksam till kinesiska hightechprodukter. Man har ju gått på flera nitar där så inte så konstigt.

Men hur kan ett ankare kosta tusentals kronor? Vad är skrotpriset för järn och rostfritt?

Det verkar ligga mycket mystik runt ankarfrågor?

Förr gjöt folk plättar med navkapslar som mall.

 

 

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde är ordet.

Men lägg en s.k. kopia bredvid ett orginal så ser man tydligt att de är inte frågan om exakta kopior. Utan liknande produkter. Det skiljer litet här, litet där, mer bland, mindre ibland. Vissa ankaren väger upp till 20% mindre än angivet och det finns t.o.m ankaren som spruckit i bitar när de vält på stengolvet i båtbutiken.

Till en början, när kopierandet av Bruce började var det patentintrång och en del processer drogs igång.
Men problemen med kinesisk lagstiftning kring upphovsrätt gjorde att tillverkaren av orginal Bruce snart gav upp, lade ner sin egen tillverkning och släppte alltihop.
Eftersom, precis som Forgus skriver, de som gjuter inte säljer direkt, inte har någon anknytning till marinindustrin, troligen aldrg sett, ännu mindre varit ute på havet och inte har något varumärke att vårda bryr man sig nog inte om att jaga upp ett orginalankare att ha som mall. Man tar vad man har, kör på och säljer billigt. Om ett ankare kostar 400.- vad får får gjutaren? 20.-?

Slutligen, det står ju var och en fritt att tro att det bara handlar om märkeshysteri och tro att tester och människors faktiska erfarenheter bara är nys. Det är ett val som står alla fritt att göra, men jag avslutar med några siffror från ett test i franska Bateaux

Delta 10 kg max uppmätt hållfasthet på sand: 1781 kg
CQR 11,3 kg                                             : 2460 kg
SOC 12 kg (kopia av CQR)                         :   490 kg
Bruce orginal 11 kg                                    : 1277 kg
FHD 10 kg (Brucekopia)                              :  372 kg

Kommentarer är nog överflödiga, CQR-kopian har 20% av orginalets grepp och Bruce-kopian knappt 30%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att kopiera av en järnklump och hälla i gjöt i sanden kan inte vara så märkvärdigt att få lika som originalet. Det klarar nog kineserna bra.

Jag är rädd att det är vad det handlar om.

Då är det vi som får testa ut om de måste ändra formen lite. Hur gör vi för att delge dem detta?

Det är inte säkert att ens en test i Kryssarklubben skulle utmynna i en rekommendation om ändring av tyngpunkten något för att få bättre anfallsvinkel vid vissa typer av sandbotten med viss beväxning och med 10 m kätting och 20 m lina på 3,5 m djup på en 4 tons båt då det blåser sidvind. Samtidigt ska det ge bra bett vid svajankring.

Det blir så många parametrar att endast ett bra gäng testare från den egna fabriken kan snabbt kolla in med olika gjutformar vilken typ som greppar bäst. Man ger sig ut med ett dussin ankare med lite olika utformning och gör ankring i praktiken på olika bottnar.

Efter ett tag kan fabriken presentera egna glänsande ankare som greppar lika bra som de gråa zinkbelagda utmärkta skrotliknande ankare vi använder på båtarna idag.

Då kan man även sätta fabrikens märke på dem. Speciellt om de gått igenom Kryssarklubbens eller liknande ankringstester.

 

Det blir lite högteknologi av det också. Alltså att man tar tekniken på största allvar och inte bara skickar iväg en glänsande metallklump som liknar ett ankare av en känd modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Men hur kan ett ankare kosta tusentals kronor? Vad är skrotpriset för järn och rostfritt?...

Hur kan ett dataprogram kosta tusentals kronor? En blankCD/DVD kostar ju under tian.  Svaret är ju naturligtvis utvecklingskostnader.
Och om du läser ett av mina inlägg längre upp får du en uppfattning av vilka krafter ett ankare kan utsättas för. Då blir skroten inte så bra källa för stålet.

....Förr gjöt folk plättar med navkapslar som mall...

Ja. Och de fungerade därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ni med original märkesbojstenar med?

Det känns för mig betydligt tryggare att köpa ett kinesankare än en kinesmotor.

Ankaret kan man ju se och jämföra med original, men hur göra med en hightech produkt som en motor?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Delta 10 kg max uppmätt hållfasthet på sand: 1781 kg
CQR 11,3 kg                                              : 2460 kg
SOC 12 kg (kopia av CQR)                         :   490 kg
Bruce orginal 11 kg                                     : 1277 kg
FHD 10 kg (Brucekopia)                              :  372 kg 

 

Det verkar nästan som om någon tagit bort en siffra i värdena för kopiorna.

Har god lust att skaffa/låna något originalankare till sommaren och testa om detta verkligen stämmer-låter helt ooootroligt.

Kanske till och med någon här som testat?

 

RogerObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna kopiera upp diagrammen för några olika ankaren, bl.a ett antal brucekopior, från några olika test en del tidningar gjort.
Diagrammen visar över tiden hur ankarets motstånd ökar allt medan det (förhoppningsvis, vissa gör ju inte det) gräver ner sig allt djupare i bottnen. Och hur höga värden greppet når upp till innan ankaret släpper. 
De skulle bevisa att siffrorna härovan är fullständigt korrekta.

Men frågan är, är det lönt? Är vi nere på nivån 'märkesbojstenar' är man förmodligen så frälst i sin tro att inga fakta biter. Jorden är platt, det ser jag ju varje gång jag kikar ut över havet. Punkt.

Och i slutändan - spelar det egentligen någon roll? Förmodligen har ni redan ankaren och använder dem på ett sådant sätt att ni är nöjda?
Sedan kan det vara vilket 'skitankare' som helst, duger det för ens behov är det ju bra!
Jag kör Kia, behöver ingen Porsche Cayenne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi seglade i Stockholm med en 6,5 m jolle, förväxt Optimist, s.k Götajolle körde vi enbart med blyplätt.

Det gick utmärkt. Det är ändå det ankare som man skrattar åt. I tester har det visat katastrofalt dåliga värden.

Anledningen till att det funkade var ju att det aldrig utsattes för större krafter än dessa låga värden.

Hur ankrar man i Stockholms skärgård, jo man knyter fast vid en tall längst in i en vik. I vissa fall körde vi in i vassen en bit. Då krävdes inget ankare alls.

Några gånger var det kav lugnt på kvällen. Ut med plätten och några meter ankarlina. Sen blåste det upp vid hundvakten och ankaret draggade förstås. Upp med ankaret och ett halv varv runt ön. Ut med plätten och några meter lina så var det fixat.

Behoven avgör!

Vill man ha 1700 kP dragkraft kan man få det. Räcker det med 50 finns det också.

Köp inget ankare i säcken. Otesta - inget värt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte som sagt från en 15-kilos brucekopia till ett 16-kilos delta förra året, och att försöka jämföra dessa blir ju bara löjligt där brucekopian står för löjet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då kan inte kopian du har varit en särskillt bra kopia utan mer en look-a-like.

Bland annat så skiljde det ju ett helt kilo? Såg du nån skillnad på formerna på de båda?

Om man tar ett original och använder som form och sen gjuter en ny med samma material och filar bara bort originalnamnet kan det inte skilja något i funktion.

Sen kan man tycka det är omoraliskt att göra så av piratkopierarna men det är en annan fråga än hur bra det funkar.   

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta är ingen kopia på Bruce.

Har läst inläggen med intresse och bestämt att inte ta den rostfria bruce-kopia som följer med båten vi bygger utan köpa något annat, förmodligen ett Delta-ankare. Tack för det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på Biltemas. dock inte rostfria men det är väl bara snobbarna ändå som kör med rostfritt? Vi gamla rävar kör inte gärna med rostfria.

/En som släppt ankare lika ofta som svensson byter jarlingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2taktochel skriver:

....Om man tar ett original och använder som form och sen gjuter en ny med samma material och filar bara bort originalnamnet kan det inte skilja något i funktion.....

Förmodligen inte. Men hur vet du att kopian är exakt? Och att samma material används?

Det gör du inte.

Kika här:
http://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-products/Bruce_Anchor.html
och försök avgöra vilken av dessa tillverkare eller grossister (det finns många, många fler) som tillverkar 'orginalet', vilken som har lika bra stål som orginalet. Man kan ju i flera fall se skillnaden i utförande redan på sidans 'thumbnails' Och vet man vilken av dessa som levererar ankaren till just din butik? Och från ett år till ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig känns det i alla fall enklare att bedöma och jämföra metallklumpar än motorer.

Det är väl inte laminat eller ingjuten uran eller bly eller något annat material i märkesankarna?

Och rostfritt är väl ett utmärkt material bortsett från priset och att det kanske därför bländar andra båtägare lite för mycket i vikarna?

Och skulle vi själva ge oss på något hemslöjdsaktigt så ligger ankartillverkning närmare till hands än att försöka bygga en motor själv. Åtminstone för mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Men är det så lätt? Bruce orginal görs inte längre så då blir en direkt jämförelse svår. Och genom att bara se på ett ankare och därmed avgöra dess kvaliteter klarar nog få. Jag gör det defintivt inte.

Rostfritt är ett utmärkt material till mycket. Men jag kan inte låta bli att förvånas över hur myket man är villig att betala för glans men inte för funktion. Men det är väl samma djupt liggande egenskap hos människorna som gjorde att den vite mannen en gång i tiden kunde byta till sig enorma landarealer i Afrika mot glaspärlor.
Alla ser att det blanka, glänsande ankaret på stävbeslaget ser dyrt och flott ut.
Men få, ytterst få vet att den gråtrista, matta järngrunkan grannen har kanske är tre gånger dyrare. Vi gillar glans och bling-bling.

Att hemslöjda ett ankare låter sig nog göras. Men som sagt, blir det bra? Och inte minst viktigt - vad är vitsen? Inte ekonomi, för du kan köpa ett garanterat bra 10 kgs ankare för en tusenlapp.

Ytterst handlar dock den här diskussionen om vart vi seglar/kör med våra båtar.
De flesta som försvarar kopiorna i den här tråden är motorbåtsfolk.
Och det är ju ett faktum, de flesta motorbåtard avlägsnar sig inte särskilt långt från skyddade vatten.
Ännu färre ligger på svaj regelbundet, om ens någonsin över natten, och i annat än perfekt väder och skydd.
Och ett försvinnande litet, ett minimalt antal, ger sig ut på motsvarigheten till vad vi kallar långfärdssegling.
Det är stor skillnad på att ligga för akterankare mot land inkrupen i en liten, skyddad skärgårdsskreva mitt i sommaren eller att ligga på svaj och vara tvungen att ta det väder som bjuds på utsatta platser, kanske långt bort med starka tidvattenströmmar och hårt väder.

Jag utrustar min båt för att kunna ligga och sova tryggt och ta en kuling i en utsatt skotsk loch. Vilka vatten utrustar du din för?
Kraven blir helt olika.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är gott sjömanskap att lägga sig i skyddat läge för natten men det är inget jag skryter med. Att lägga sig på korkade/utsatta ställen och sedan tycka att man är duktig låter inte som att det har med storleken på ankaret att göra!

/Claes motorbåtsägare med Bruce original

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom väger ju ofta segelbåtarna mycket mer än motorbåtarna därav ett större behov av ankringssäkerhet.

Ps. Jag har ett 5kg:s maxankare och tvåmeter kätting följt av 30 meter tamp och är nog lite besviken på fästet (6,6m motorbåt ca 1700-1900kg). Dessutom i en insjö!

http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=14568

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart skall man ligga skyddat. Om det går.
Anses man korkad om man ger sig ut från våra skärgårdar och seglar långt? Och talar man om det så skryter man?
Gott sjömanskap är också att utrusta båten med bästa möjliga utrustning - anpassad för de vatten man tänker färdas i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett väldigt trångsynt sätt att se det på. Självklart ankrar man på det mest skyddade stället, men Skyddat läge har ofta en helt annan innebörd utomlands än här hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid intressant att se hur folk tänker olika här, inte minst kring vilken användning som skall styra val av ankare. Jag vill ju för egen del dimensionera ankare, kätting och lina för det läget att jag är ute i lite tuffare väder och får motorstopp med brott i lä. Med prylarna dimensionerade och valda för att vara en del i säkerhetsutrustningen så behöver jag inte fundera så mycket på om de funkar för den vardagliga bekvämlighetsanvändningen eller ej. Men så är jag också av naturen pessimist.

Sedan är det ju en annan sak vilka slutsatser av ankarval man gör utifrån tankarna om användning. Själv hade jag tills jag läste tråden tyckt att en Bruce-kopia är ett bra köp, även givet mitt sätt att tänka, men den här tråden har fått mig att börja ifrågasätta den saken.

Hmm... Hade denna tråd varit ett nyhetsprogram hade vi efterlyst ett nyhetsankare. Nu liknar det mer en dokusåpa, så det är bara att vänta på att Anna Ankare gör entré (sorry, det är mitt göteborgska blod som gör att jag inte kan låta bli).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Hade denna tråd varit ett nyhetsprogram hade vi efterlyst ett nyhetsankare. Nu liknar det mer en dokusåpa, så det är bara att vänta på att Anna Ankare gör entré (sorry, det är mitt göteborgska blod som gör att jag inte kan låta bli).....

Lysande! Ord som är förankrade i gammal, god humortradition!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss kom nya Biltemakatalogen och pga alla ankarsynpunkter som skrivits på forumet blev jag sugen att åka och köpa ett nytt ankare  där. Skitbilliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall köpa en kopia så tror jag inte att det spelar så stor roll ifall man köper den på Biltema eller på någon båtbutik.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10 dagar sen startade jag denna tråd för att jag blev inte klok på om det var någon kvalitetsskillnand mellan olika Brucekopior i rostfritt stål, priserna varierar ju kraftigt.

Eftera att ha läst alla inlägg de senaste dagarna kan man kanske dra slutsatsen att många av er tycker att kopiorna är rätt värdelösa. Nya plogankare av typen Delta eller Rocna verkar vara ett bättre köp. En ny fråga infinner sig dock. hur kan dessa RF Brucekopior ha en så totalt dominerande ställning hos kvalitetsvarv som exempelvis Linjett, Malö varvet och nästan alla andra svenska och europeiska varv. Det finns knappt en båtbroschyr där nya båtar i milijonklassen och uppåt inte har dessa ankare i aktern. HallbergRassy båtarna har visserligen Delta ankare i fören på båtmässorna har jag sett, men de tillhör undantagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De rostfria blänker fint, det gör inte ett galvat. Det är inte många som använder sitt ankare på ett sådant sätt att skillnaderna märks. Ankring under sämre väderförhållanden i mera utsatta lägen tillhör inte vanligheterna för de flesta. Tittar du på de mer erfarna seglarna hittar du sällan rostfria brucekopior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De rostfria ankarna är så blänkande och vackra att man helst skulle vilja ha ett i vitrinskåpet hemma om du tanten tillät det.

Egentligen synd att skicka ner sådana i dyngan med risk att dom fastnar för gott.

Efter att ha läst länken blev jag så sugen på nytt ankare att jag for iväg och köpte ett nytt märkesankare igår.

Biltema står det på det. Galvat. Billigt.

Duger säkert till mitt bruk. Rapport kommer till hösten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kommer funka utmärkt för dig! Blev det en Brucekopia?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blec det.

Obs i ärlighetens namn har jag inte så stora krav, men tänkte att 70 tals blyplätten som i och för sig funkat för det mesta för mitt bruk är lite jobbig att ta upp pga den platta ytan.

Bruce-breeze kopian ser inte ut att göra så stort motstånd i vattnet så den borde vara smidigare.

Men kanske kroken är ännu värre än plätten på att fastna i telekablar och annat bråte?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...