Stan 64 Postad 18 Februari , 2010 Tänkte köpa ett 15 kg rostfritt ankare, en Brucekopia var tanken. Priserna verkar variera flera tusen upp eller ner, frågan är om kvaliteten också gör det? Breeze (Hjertmans) Maxankare (Watski) Engbo B (Marinsystem), Rorsman (Byggplast och båtprylar) samt ett flertal andra. Ar det någon kvalitetsskillnad ? Samtliga är ju kopior av Bruce orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellern 0 Postad 18 Februari , 2010 Hjertmans kopia på Bruce orginalet är ett utmärkt ankare, har haft mitt 10 kg, ankare i 10 år utan missfärgning samt gott resultat vid ankring mvh uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 19 Februari , 2010 Köpte ett rostfritt Breeze på 15kg i våras. Har funkat kanon ihop med mitt bandankarspel. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Februari , 2010 De äkta Bruceankarna med sina vassa skär tillverkas inte längre vad jag vet, det gör däremot kopiorna som inte alls har samma egenskaper (snart kommer de gamla rävarna och förklarar varför) Jag har haft ett par kopior, både rostfritt och galvat, där det galvade var överlägset även om det inte var helt bra. Det som till sist fick mig att byta var att jag draggat på svaj vid vindkantring, vaknade helt enkelt inte där jag ankrat trots fastdragning av ankaret med motor. Vrider vinden så riskerar ankaret att släppa, men deltaankaret med sin tunga spets finner lättare nytt grepp. Delta rekommenderas starkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 19 Februari , 2010 Nu vet jag inte hur du ska använda ditt bruceankare men det finns ju ett antal nya konstruktioner som har bättre fäste, t.ex. spade och rocna. Om du vill ha ett bruceankare så köp en kopia, bruce är ju en sån enkel konstruktion så det är förmodligen endast priset som skiljer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 22 Februari , 2010 Jag har en vagga i aktern som ett Bruce ankare, orginal eller kopia passar perfekt i. Jag har nu ett orginal Bruce på 10 kg, men ska nu montera ett ankarspel i aktern och tänkte då gå upp till ett 15 kg ankare. Bruce orginal finns ju inte kvar i små storlekar längre så då får det bli en rotsfri kopia tänkte jag. Det blir enbart akterförtöjning mot land med detta ankare. Jag slås dock av de märkliga prisskillnaderna på denna förhållandevis enkla produkt. Jag har sett priser på mellan 2800 och 5000 kr på dessa kopior. Frågan är om det är befogat på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 Februari , 2010 Brucekopior har genomgående och utan undantag placerat sig dåligt i test, en del med rent katastrofala resultat. Inte ens Bruce orginal är något vidare. Och kopiorna blir inte bättre. Lägg en kopia bredvid ett orginal så ser man direkt att ankaret inte ens är en kopia, utan något som mer eller mindre liknar orginalet. Vinklarna är annorlunda, godtjockleken likaså och kopiorna saknar den vassa egg som gör att orginalet skär genom växtlighet och hårda bottnar. Vikten stämmer oftast inte och gjutfel är inte ovanliga. Dessutom varierar de över tiden - den kopia en butik sålde förra året kan vara något helt annat än det som saluförs i år. Dessa ankaren gjuts av mängder av små gjuterier ute på kinesiska landsbygden, man kopierar varandra, har ingen kvalitetskontroll och använder ospecifierat stål. Att många sedan är nöjda med sina brucekopior beror på att man helt enkelt inte utsätter sitt ankare för påfrestningar. Man akterankrar vid land så att ankaret hamnar på en mjuk, växtfri uppförsbacke där snart sagt allt gräver ner sig och får visst fäste. Båten ligger i lä, mer eller mindre i vindögat och skulle vinden vrida och öka flyttar man båten. Kort sagt, Brucekopiorna är välkända skräpprodukter - och kostar därefter. Ännu dummare är att köpa en brucekopia i rostfritt - då får man betala samma pris som för ett erkänt bra ankare. Det är blankt och snyggt, men presterar ändå undermåligt. Vill man ha ett erkänt bra ankare till lägsta möjliga pris, köp Delta. Finns även i RF. Annars finns ju Spade, Rocna, Manson, CQR, Bügel m.fl. Men till betydligt hgre priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Februari , 2010 Jag hade köpt ett Delta i stället. Bruce är OK i väldigt mjuk botten men så fort bottnen är lite hårdare, t.e.x. sand, är det svårt att få det att sätta sig då det gärna lägger sig på sidan och glider över bottnen. Delta sätter sig snabbare och har bättre hållfasthet när det sitter. Galvade ankare har något högre friktion mot bottnen än vad rostfria har och borde bita lite bättre. Just när man, som du, vill ankra med häckankare mot en brygga eller klippa så vill man gärna att ankaret sätter sig så fort som möjligt. Oftast är det inte lika kritiskt när man svajankrar. Har du mycket $$ att lägga så satsa på ett Spade eller Rocna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 23 Februari , 2010 Detta med ankare verkar vara en djungel, och alla har nån test som de är bäst i. Vem i Sverige säljer Rocna ankaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Februari , 2010 Absolut. Jag är något av en ankringsfetischist och har en massa tester liggandes från utländska tidningar. Så vill du ha ett test där just ett visst ankare framstår som bäst kan jag nog ordna det. Men skämt åsido, några saker har testerna gemensamt - Brucekopiorna hamnar alltid i botten och Spade, Delta, Rocna, Manson m.fl brukar ligga och samsas i toppen. Allt beroende på omständigheterna och vilken typ av botten det är frågan om. Rocna: Bövik Marin Hälleflundregatan 12, 42 658 Västra Frölunda, Swedentel 46 31 290 075 • fax 46 31 690 193 • e-mail info@bovikmarin.se Limhamns Skeppshandel Vågbrytervägen, 216 12 Malmö, Swedentel 46 40 150 673 • fax 46 40 150 659 • e-mail butiken@limhamns-skeppshandel.se Men kolla med England - det finns tusenlappar att spara även med frakten i beräkningen. Och glöm inte att Delta är mycket billigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 23 Februari , 2010 Dessa ankaren gjuts av mängder av små gjuterier ute på kinesiska landsbygden, man kopierar varandra, har ingen kvalitetskontroll och använder ospecifierat stål. Detta gäller alltså en rel. lowtech-produkt som ett ankare- sedan diskuteras det i andra trådar om motorer tillverkade/kopierade i Kina är något att satsa på???? Obs. Detta är inte riktat till dig Ellean- utan bara en allmän fundering. Lite OT men kanske ändå inte......?? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Februari , 2010 Hittade en lite äldre enkät-undersökning bland långfärdsseglare, som 59 besättningar besvarade. Handlar om diverse utrustning, så man får som vanlig kustkrypare en ganska bra glimt av vad som faktiskt krävs därute på oceanerna, gissar jag. Rätt nyttig och lättsmält läsning, om än kanske i fel forumdel....http://www.dromresan.com/utrustning/utrustning2001_del2.shtml Bruce har behandlats ganska styvmoderligt hittills i tråden, men vinner iaf över SQR i dessa seglares preferenser. Bäst är Delta, 6 st besättningar av 6 är helnöjda, 100% ! Klent statistiskt underlag naturligtvis, men att totalsåga Bruce kan vara att gå för långt. Ingen skillnad görs f.ö. mellan original och kopior i enkäten. Argumentet att smidda ankare håller bättre verkar f.ö. ha blivit helt omodernt, det var ju populärt ett tag. Ingen har antagligen lyckats ankra sönder ett ankare, när allt kommer omkring? Är rostfria ankare gjutna eller smidda, håller de bra? Varför är de inte räfflade ifall det ger bättre grepp, kan det vara rengörings- och/eller utseendeskäl? Rostfritt ger väl också möjlighet att skärpa penetrations-eggen utan korrosionsproblem, fila eller rentav ännu värre. Akta fingrar och grannbåtens ankarlina i så fall. (Har ett tabelldimensionerat 7,5kg original-bruce med 5m grov kätting som funkar bra, iofs mestadels i just välplogade naturhamns-uppförsbackar. Skulle jag byta så är nog ett överdimensionerat* modernt spetstungt ankare med bara en kort lättvättad och skavskyddande vajer intressant. Forumets fetichister pratar ju väl och övertygande. (*) Så tungt som jag orkar hala in, utgör maxgränsen. Kanske 15 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Februari , 2010 Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Men visst är ett ankare en 'low-tech-produkt' jämfört med en hel motor. Men den som tror att man kan tillvera ett ankare 'på ett ungefär' vet inte vad han talar om. Det ligger mycket jobb bakom utvecklingen av ett effektivt ankare och även stora krav på hållfasthet. Den som ligger på svaj en mörk och blåsig natt vill inte att läggen skall gå tvärt av på ankaret för att gjutgodset är porigt och undermåligt. Och små skillnader i vinklar, viktfördelning och mått kan ha stor inverkan på prestanda. Franska tidningen 'Voiles et Voilers' testade ankaren för en tid sedan och i något fall deformerades några ankaren under påfrestningarna. I ett specifikt fall böjdes läggen åt ena sidan så litet som en centimeter i yttersta ändan. Men det räckte för att ankaret därefter aldrig mer fick grepp på sandbottnen utan bara lade sig på sidan och kasade. Sedan jag gott tänka mig att ett företag som satsar på att bygga marindieslar, om än aldrig så billiga, måste ha en annan, långt strängare attityd till materialval, toleranser och kvalitetskontroll för att ens få maskinen att starta än någon som landsbygdsgjutare som får för sig att bredda sitt sortiment från brunnslock till att inkludera ankaren. Och som förebild har han kanske ett ankare som smeden i grannbyn gjutit från helt okänd förlaga, kanske en kopia av en kopia av en.... Men resultatet ser ut som Bruce. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Februari , 2010 En sak som inte sägs är när undersökningen gjordes. Men det var i alla fall på en tid när elektroniska sjökort hamnade först på 10-e plats på listan av populäraste utrustning ombord! Vilket gör den helt missvisande utifrån dagens förhållanden. Populära ankaren som Spade och Rocna eller Bügel nämns överhuvudtaget inte alls. Delta, som förmodligen är bland de vanligaste ankarna idag, ligger under Fisherman (Stockankare) i populäritet. Ett ankare som ytterst sällan, ja nästan aldrig ses som huvudankare längre. CQR, när det kom på 30-talet var per kg ankarvikt ett jättelyft över stockankaret som varit standard i århundraden. När Bruce kom på 80-talet var det ett lyft över CQR då Bruce hade mer vikt på den penetrerande spetsen och var billigare att tillverka. Delta utvecklades från CQR på 90-talet (samma tillverkare) och var ett lyft över Bruce då det har större area och en stor del av vikten ligger fokuserad på en vass spets som skär igenom, växter och skal. Och Spade, Bügel och Rocna är grovt sett varianter på temat Delta. Det var inget fel på Bruce, på sin tid. Men utvecklingen har sprungit ifrån det. Att 'ankra sönder' ett ankare är inte ovanligt. Jag har själv ett 25 kg CQR (orginal) med böjd lägg liggandes i källaren. Det fastnade i något stumt när det skulle lyftas (stenblock eller klippskreva gissningsvis). Det satt stumt fast med hårt spänd, lodrät kätting innan det plötsligt släppte. Ett kraftigt elankarspel ihop med litet sjögång och tung båt var allt som behövdes. En fransk båttidning som förr året testade 12 olika ankaren lyckades förstöra tre av dem genom att försöka vrida dem runt 180 grader när de var djupt nergrävda i sand. Att ett räfflat ankare skulle vara fördelaktigt finns det inget belägg för. Det är inte friktionen som håller det på plats utan geometrin i kombination med arean. Senast ändrad av Eilean | 23 februari 2010 | 17:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Februari , 2010 Eilean: Som sagt mycket övertygande, och resonemanget om high tech likaså. Ankarets styrka, penetration, ytutbredning, optimala geometri och spetstyngd etc är en delikat kompromiss som lätt kan förfuskas. (Fasen också, jag förvandlas motvilligt till en nybörjar-fetichist trots att jag ju egentligen är nöjd, märker jag Moderna ankare har kanske mer av spets- snarare än eggpenetration? Behovet av att ev slipa en långsträckt egg, likt bruce-ankarets, bortfaller? En spets behöver väl inte vara särskilt vass jämfört med en bred egg, allt annat lika. En spets kan väl kanske också lättare hitta mellanrummen i ett stenrös, föreställer jag mig. Om argumenten slipa utan korrosion och galvats mystiska inneboende friktion bägge bortfaller, varför alls välja rostfritt? Har de bättre styrka eller är de väsentligt lättare att rengöra? Varken smidda eller gjutna ankare brukar väl rosta sönder särskilt fort? Har noll rost på mitt gamla. Vad tror du om min idé till ersättningsankare i mitt tidigare inlägg, givet förutsättningen mestadels naturhamns/ landbundet ankrande? Majoriteten av motorbåtar ankrar väl också oftast på det sättet, så frågan kan vara intressant. Själv tänker jag mig att den uteblivna och svårrengjorda kättingens tyngd vad gäller ryckutjämning, kan ersättas med nån meters nattligt uthal ifrån land och en extra tyngd på ankarlinan. (Den billiga skräp-blyplätten, kan med fördel dubbelanvändas till detta såväl som tillfällig ankring i välbesökta hamnars gytter av metallskrot.) D.v.s. att en krok med en tunn hämt-lina är fäst överst på blyplätten/tyngden, sen skickas tyngden ut krokad över ankarlinan så långt det går och knyts fast. Ger svikt som avlastar ankarets värsta ryck. I trånga grunda hamnar minskar även risken för påkörning av linan, och vikten hanteras alltid separat från ankartyngden utan stress. Man kan ju knappast bogsera ner ankaret då man har land strax framför nosen, och att vincha ner det med bra landförtöjning som mothåll är ju inte aktuellt för motorbåtar. Vad tänker du kring detta, ifall det alltså gäller mindre båtar utan ankarvinch? Senast ändrad av Thomas-1 | 23 februari 2010 | 19:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 23 Februari , 2010 Och nu efter alla avancerade ankare kommer här brandfacklan Plätten! Vad tycker ni om plätten till vanliga fritidsbåtar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Februari , 2010 Plätten är bra ibland. Duger för min fiskebåt. Men vi lyckades faktisk ankra en gång med en utfällbar sk dragg. Och så pass bra att den flastnade mellan stenar. Genom att dra i utav h-e fick jag loss den. Men det var bara pinnen jag fick upp. Någon påstod att man inte kunde ankra sönder ett ankare, men vi lyckades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 24 Februari , 2010 Diskussionen får mig att tänka på att utanför ön Blå Ljungfrun strax utanför O-hamn så brukade dykar- klubben dryga ut kassan med att plocka upp satta ankare. Botten där består av mestadels stora stenar och klippblock- skulle tro att det inte spelar så stor roll vad ankaret heter eller hur mycket det kostar om det fastnar ordentligt så blir det antagligen kvar på botten eller deformerat när man drar loss det. År för övrigt helt nöjd med den galvade Brucekopian jag har- men då seglar jag ju inte mer än upp och ner utanför sydostkusten och ligger i stort sett aldrig på svaj beroende bl.a att våra 2 hundar ska kunna springa av och på båten. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Februari , 2010 Jag skrev om det i en annan tråd men det tål att upprepas. I förrgår försökte jag beställa ett Rocna från en av de svenska återförsäljarna. Priset skulle bli 9000:- för 25kg. Jag ville avvakta och gick hem och kollade nätet. I England hittade jag www.piplers.co.uk som är återförsäljare för Rocna. Jag mejlade och frågade om det var möjligt att få ett skickat till Sverige, eftersom priserna var så mycket bättre. Jag tror inte att det tog ens två minuter innan de svarade att det inte skulle vara några problem och frakten skulle kosta £30. Jag beställde och i går så drogs pengarna från kontot, 6105:- inkl frakt och alles. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Februari , 2010 Thomas-1 Jag är inne på samma linje som du, maximera ankarvikten och skippa kättingen för akterankaret. Jag har idag ett 15 kg orginalbruce (!) som akterankare. Vilket är för litet för min båt. Men med sin kätting på några meter är det precis vad jag orkar. Så planen är att gå upp till 16 kg Delta eller något annat på 17-18 kg, och byta ut kättingen mot 1,5 meter mångtrådig wire. Diskussionerna om vikten av fjädring i ankarlinan när man ligger mot land är fel ute tycker jag. Vanligen ligger man ju så skyddad att att fjädring inte behövs, man blir ju inte utsatt för några ryck att tala om till skillnad från svajliggning. För min del justerar jag tamparna i land för lagom avstånd och sedan sträcker jag upp ankarlinan allt som går, utan något slack. Då ligger inte kättingen på botten i sin helhet utan dess tampända är lyft. Och blir egentligen verkningslös. Kättingen tryggar endast mot slitage och kan möjligen (men tveksamt) bidra något till att hjälpa ankaret att sätta sig initialt då draget till en början blir litet mer parallellt med botten. Att man sedan vill hala ut båten någon meter på natten eller tynga ner linan med anke på passerande båtar är en annan sak. Men ankaret sitter nog lika bra oavsett eventuell fjädring. Att slipa spetsar - vårt stävankare (27 kg Delta) har hängt med sedan tidigt 00-tal. Och jag har legat säkert 500 nätter på det. Spetsen är fortfarande vass men däremot har galvaniseringen nötts bort längst ut vid kanterna. Men det är långt kvar tills det har någon märkbar estetiskt betydelse och ännu längre tills det påverkar egenskaperna. Nej, RF-ankaren förstår jag mig absolut inte på. Inte heller kätting. Jag ser det bara som ett offer för fåfänga, man gillar blanka saker. Möjligen kan RF kätting vara lättare att hålla ren från dy. Men till ett högt pris och en oro kring hållfasthet och kvalitet. Senast ändrad av Eilean | 24 februari 2010 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Februari , 2010 Plätten förutsätter två saker - att botten är mjuk nog och ankaret tungt nog att sjunka ner i botten. Och att inga växter stör det. Då kan den sitta rätt bra, ja ibland riktigt hårt. Jag minns från barndomen, efter att ha legat i 'kanalen' i Harstena någon vecka. Plätten, som farsan gjutit själv i en gammal VW-navkapsel hade sugit fast och satt så i den milda grad att vi fick gå akteröver allihopa, spänna ankarlinan allt som gick, gå föröver och försöka gunga båten, sedan akteröver igen, ta hem slacket och upprepa proceduren flera gånger innan det släppte. Pappas långsmala skärgårdskryssare med sina enorma överhäng funkade fint som hävstång. Men den plätten vägde 15 kg, båten 2,5 ton och ett riktigt ankare hade kunnat väga under 10 kg med bättre resultat. Men för sin vikt är hållfastheten även på idealiska bottnar lägre än med ett bra, lättare ankare av plogtyp där formen är sådan att ankaret vill gräva ner sig djupare ju mer drag man sätter på det. Plättens vilja att gräva ner sig bygger bara på dess vikt. Och kommer man till litet hårdare bottnar, sand, växtlighet eller en yta av skal och grus är plätten värdelös. Så slutsatsen blir, rör man sig huvudsakligen i Mälaren och innerskärgårdarna och ankrar där botten består av lös lera/dy fungerar plätten bra. Men man får bättre grepp till lägre vikt med ett 'riktigt' ankare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Februari , 2010 Jag håller i stort sett med om RF ankadon. Kan inte se någon större mening med att ha ett rostfritt ankare. Den rostfria kättingen har ett par fördelar. Den rostfria kättingen har lägre friktion och faller bättre i kättingboxen utan att man måste peta ner den. Inget problem om inte boxen är trång. Den rostfria kättingen har också högre brottgräns/vikt. 10mm kortlänkad rostfri (ex Hjertmans) har en brottgräns på 5000 kg, medans motsvarande galvade kätting ligger på 3500 kg. Båda har samma vikt per meter. Den rostfria kostar fyra gånger så mycket som den galvade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Februari , 2010 10 mm kätting med en brottgräns på 3500 kg!?! Det skulle betyda en tillåten arbetslast på under 1000 kg (f= 1:4) Det låter inget vidare! En 10 mm 'medium tensile' kätting ligger runt 5000 kg och en arbetslast på ca 1200 kg. Och 10 mm 'hi tensile' har brottgräns på ca 7000 kg och en arbetslast på 1400. Om man tar med i beräkningarna att en 12-metersbåt (varierar naturligtvis med vindfång och deplacement) kan orsaka följande krafter på ankaret: 15 m/s 540 kg 21 m/s 1000 kg 30 m/s 2200 kg Lägg därtill byig vind med kast som får båten att röra sig häftigt, segla vid ankaret och rycka så bör man fördubbla siffrorna ovan. Vilket diskvalificerar Hjertmans kätting redan vid en kuling-light! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Februari , 2010 Precis. Och då kommer vi till nästa fråga. Var hittar man riktig kätting i Sverige? Alla återförsäljare jag har frågat kör med samma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Februari , 2010 Vet inte. Har du kollat med Plastimo? Sedan är ju den jobbiga frågan - passar kättingen din capstan? Du skulle ju köpa ett Rocna från UK. Och lär väl ha vägarna förbi när du stcker sedan. Kör på reservankaret och din gamla, 'halva' kätting och köp rubbet där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Februari , 2010 Eilean: Håller med om att spänna upp ankarlinan vid nattligt uthal. Men kommer det t.ex. en överraskande svallvåg under natten plöjs ankaret fast hårdare än man orkat dra med handkraft. Ankaret sitter nu förhoppningsvis rejält nerplöjt och bra men ett slack uppstår, så vikten kan börja göra sin nytta, tänker jag mig. Slacket kan annars tillåta båten att lägga sig lite på tvärs och kanske nudda den dyra långa grannbåtens bordläggning. Med nån vass del på akterns sida som Murphy påpassligt tillhandahåller, tex badstegen? Inte bra för grannsämjan eller nattsömnen Är nog åter inne på att ändå använda en kort kätting istället för vajer närmast ankaret. Vajern är nog bångstyrig att hantera, medans kättingen snällt ringlar ner i sin låda. Gyttja i länkarna är inget problem egentligen. Ankare plus 1,5 meter kätting kan ju behändigt hänga ner under vattnet och tvättas när man lämnar hamnen. Hmm... Delta, det har alltså snäppet bättre testresultat än konkurrenterna givet användningsvanor enligt ovan? Eller är det hugget som stucket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Februari , 2010 Hej! Ja, Rocnat är redan beställt. Jag vill ha det i tid för att hinna göra eventuella justeringar på båten. Det blir lite besvärligare att få upp Rocnat under peket med bågen det har på ryggen. Kättingen kan jag mycket väl plocka upp i England, den kommer inte att användas jättemycket fram till dess ändå. Kollade Plastiom. De har kätting med högre brottgräns och ända upp till 14mm. Får kolla vad som passar. Tack! TS: Förlåt att jag kapade tråden lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Februari , 2010 Vid de djup/ankarlinelängdförhållanden vi talar om vid akterankring lär nog båtens rörelser i svall knappast påverka ankarets läge. I sådan fall ligger nog ankaret för nära båten i förhållande till djupet. Kätting eller vajer. Kättingen bidrar inte till fästet vid akterankring. Så argumentet blir det du anför, vad är mest praktiskt utifrån de förutsättningar man har? I mitt fall, där ankaret bor på badbryggan och kättingen/vajern aldrig stuvas ner utan får löpa upp till däck där ankarbandet tar vid är en mjuk vajer lika lätt att hantera. Och jag kan, i teorin tillgodogöra mig den lilla viktbesparingen i form av ett något tyngre ankare. Förmodligen är detta nästintill betydelselöst men skall jag ändå byta ankare kan jag ju utnyttja den maximala vikten jag kan hantera fullt ut. Den eviga frågan - vilket av 'toppankarna' är bäst. Skall man försöka sig på en sammanfattning av senare tiders tester och folks erfarenheter är Delta nog omkört av exempelvis Spade, Rocna och Manson. Men det beror väldigt mycket på i vilket vatten man vanligen ankrar. Och på vilka bottnar. Och på ankarstorlek. Spade är tveklöst bäst i Medelhavet. Men om man aldrig seglar där....? Bügel får jättebra recensioner av vissa. Men oftast bara i stora storlekar. Och i vissa vatten. Vissa Danforth-varianter som Fortress har fullkomligt oöverträffat makalöst, fantastiskt grepp om det får gräva ner sig på rätt botten. Man har uppmätt hållkrafter upptill långt över 3 ton för ett ankare på 10 kg! Men på nästan alla andra bottnar har det i gengäld grepp som är noll, inget. Så som allround-ankare är Fortress inget att ha. Jag skulle nog säga, mest 'bang-for-the-bucks' får du tveklöst med Delta. De som görs i Kina men säljs under namnet Lewmar Delta är marginellt dyrare än ett ful-Bruce men är i en helt annan division. Sedan återstår frågan - är dagens Delta som görs i Kina verkligen helt identiska och därmed precis lika bra som de som en gång i tiden gjordes i Glasgow av Simpson & Lawrence? Lewmar säger så. Men jag är inte 100% övertygad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Februari , 2010 Att planka ett ankare och göra en piratkopia verkar inte som någon större hightech för ett gjuteri. Och då borde egenskaperna pirat original inte skilja något heller om vikt och form är samma. Möjligen om originalet är patentskyddat och plankarna därför ändrar lite på måtten för att inte göra patent eller varumärkesintrång? Eller är det med ankare som med märkeskläder att det ska vara original för att smälla högst i hamnarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Februari , 2010 Om den som gör piratkopian visste hur man använder den skulle mycket vara vunnet. Vad händer t.ex om en fabrik i ett land utan skäggväxt på hakorna gör rakhyvlar? Väldigt blanka fina. Rostfria. Flera Gilettekopior. Olika färger. Billiga som skam. Men inga strån skärs av på hakor i de länder man säljer massor till en början. Så är det nog med ankare också till viss del. Båtsporten är inte så välutvecklad i vissa av dessa länder och kommer man på att testa den egna produkten så blir det inte samma bottnar, båtar eller sätt att använda ankaret. Ja, så står köparen där med sitt blanka ankare som bara är aningen bättre än blyplätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser