tedlarsson 0 Postad 18 Februari , 2010 HeJ! Har funderat på att hänga på en elmotor vid sidan av bensinmotorn på min ryds 510gti. Smidigt vid trollingfiske mm. Nån som provat med tex endura 30 el 40? 30 kanske är i minsta laget! Funkar det bra/dåligt? Räcker dessa motorer eller ska man satsa på en större? MVH Ted Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 28 Februari , 2010 Har haft både 30 och 40, dock hade jag dem på en roddbåt. Men jag tycker du ska satsa på 40an. Batteritiden blir dessutom mkt bättre om du inte ligger på högsta farten. Sen antar jag att du ska trolla på lugnt vatten? //Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 28 Februari , 2010 Jag har en Endura 36. Tänk på att den drar ca 38 A vid maxgas! Min lätte båt går ca 1,7 knop med maxgas och vindstilla enligt GPSen. Endura 36 har max 0.5 HKr om man räknar snällt. Har du lust att spendera mer pengar så kolla på Minnkota Maxxum motorerna istället som har PWM styrning för att spara batteri vid reducerad fart. Jag har byggt egen PWM styrning till min men ändå drar det mycket Ah från batteriet om man kör länge. Men jag har handstart på Johnson så inget startproblem pga elstart. Har du elstart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 1 Mars , 2010 Tack för svaren.. Det är trolling som gäller... Tänkte köra lite flötestrolling... och 2kn som min gör på tomgång är väldigt för fort tycker jag.. Jepp elstart är det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Mars , 2010 Trolling drar mycket ström, men eftersom du har elstart har du förmodligen bra generator. Kolla vad den ger. Min ger bara max 4 A. Någon form av batterikoll bör du ha för elmotorn tar mycket ström när du trollar. Jag använder elmotorn huvudsakligen till att vid fiske justera läget från land då man sakta driver medvind eller det är vindstilla. Att köra motvind glöm det. Endura 36 tar alldeles för mycket ström samt för svag. Enduran 40 tar ännu mer ström. Jag använder också elmotorn för att smyga över grunda bottnar, vilket har öppnat massor av nya ställen man törs besöka. Dessvärre har jag nu lyckats spräcka riggröret pga grundstötning med påpressande medvind akterifrån. Men minnkota har lifetime guarantee så jag ska få nytt riggör med delar från importören. Tänk på att Endura 30 har väldigt kort rigg så den blir svår att styra samtidigt som du förmodligen vill kunna se framåt också. Endura 36 an längre rigg så OK för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 1 Mars , 2010 Kan ju gå på tomgång/neutral på bensinmotorn å ladda elmotorbatteriet medans du trollar. Annars kanske du skall installera Smartcraft till motorn så kan du ställa ner varvtalet ytterligare. Förutsatt att du har Mercury. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Mars , 2010 Kollade 510GT och det är en rätt tung båt med stort vindfång jämfört med min båt som väger max 300kg fullastad. Fundera på om inte du har större nytta av en 2hkr fyrtaktare som du kan använda som nödmotor med. Att trolla som du önskar innebär ju ofta långa tiders körning och jag tror att Endura 40 drar för mycket ström för det om inte du vill ha med dig extrabatteri. Elmotorerna skall dessutom helst gå på batterier som tål djupurladdning och inte sk startbatteri. Men den behagliga ljudnivån är oslagbar från elmotordrift. Även motorrök slipper man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 1 Mars , 2010 Jag har en mercury ELPTO 75hk. Hade tänkt köpa ett extrabatteri men frågan är ju om generatorn orkar det. och batterikoll/voltmätare har jag i GPS'n och Ekolodet, men som sagt båten väger 550kg motor som jag tror väger 160kg typ. Men enligt ohlssons fiske ska endura 40 funka för båtar upp till 1000kg. Men som sagt kanske blir att den tar för mycket ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Mars , 2010 Endura 36 är på max 0,5HKr. Troligen aningen mindre. Det står inte i databöckerna. Då drar den ca 38 A. Endurra 40an borde vara ca 10% större både på ström och i kraft än 36an. När en motor är svag är det ofta inget att skryta med utan då kör tillverkarna med dragkraft. 40 tror jag betyder 40 pound thrust. Andra knep är att köra med vridmoment. Det säjer inget om effekten om man inte vet vinkelhastigheten med. Med en fast punkt kan man med spett rubba jorden sa en filosof en gång (Arkimedes kanske?) Ett fulladdat 80Ah batteri tömmer du på mindre än 2 timmar med maxgas. Kolla hur många A din motor laddar med. Sen bara att räkna om det räcker för dig. Och GPS och ekodod drar med ström. Vad menas med funka? Är det definierat i tid och fart? Just trolla är ju ofta lång tid. Jag trollar inte, men dagar med mycket fiske tär på batteriet som med min 4A laddare inte hinner ladda upp fullt under transportsträckorna. Men ska jag inte köra nästa gång med elmotorn så laddas ju batteriet med i Ah på den turen. Det har hänt att med flitigt gäddfiske 2 dagar i sträck blev batteriet tömt så vi fick sluta med elmotorn dag 2 på eftermiddagen. Då tog batteriet stryk också pga för mycket urladdning. Kanske du kan låna en Endura 40 och testa innan du köper? Obs jag är nöjd med min för mitt ändamål, men vill ändå peka på nackdelar. Kan också säga att upphissningslåsskruven på Minnkotan värdelös. Pajade direkt. Plastgängor. Har ett avloppsrör där nu för att hålla motorn uppe vid transport. Även får man tänka på att alla metalldelar vid motorfästet rostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 1 Mars , 2010 Tack för ett jättebra svar. Får nog bli att trolla med beninmotor istället.. känns som det drar med sig en väldans massa problem med elmotor i detta fallet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Mars , 2010 Just trolling brukar man ju gneta på länge. Och med tung båt blir det ampere och då töms batteriet fort. Jag kör mest med reducerad fart, PWM styrning och kortare tider för att justera läget och då duger elmotorn bra för det mesta. I ditt fall så kanske 75Hkaren är i största laget för långsam trolling skaffa dig en liten 2HKr för att trolla med. Den kan ju vara bra som nödmotor med när åren går och Mercuryn får åldersbesvär. Även om du smäller på så bra med nödmotor. Jag köpte en 2HKr 1980 att ha som nödmotor efter att impellern pajat på den tvivelaktige svenske snurran jag hade då. Har man nödmotor så tar man sig alltid hem. Sen 80 har den används några gånger när den ordinarie krånglat. Med nödmotor behöver man heller inte vara så orolig när ordinarie börjar bli till åren. Svenskmotorn t.ex. kördes tills vevaxeln gick av och sen hem på nödmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 1 Mars , 2010 Ja det låter som ett vettigt alternativ faktiskt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 1 Mars , 2010 Jag håller med om att en liten 4-taktare är ett bättre alternativ för dig. Jag hade själv bara mina elmotorer en sommar och sen blev det på med en bensinare. Så fort det är lite vind så tror jag även du kan få problem med en elmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigbuster 0 Postad 1 Mars , 2010 Skulle bara inflika att jag har mindre bra erfarenheter av elmotor. Säkert inget fel med elmotor men att dra min tunga Crescent 495 går knappt. Funkar i bästa fall i medvind och fullgas, batteriet håller i en timme (75Ah med största elmotorn). Jag funderar på att köpa en 2hk bensinare i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 Mars , 2010 Har en Uttern 510HT och en Fladen 43lbs, funkar bra till att flytta båten kortare sträckor. Smygköra över grund, utefter vasskanter etc. Har inte haft några problem med batteritid. Till rent trollingfiske hade jag nog dock valt en bensinare istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 1 Mars , 2010 Om du nu köper en elmotor köp inte FLADEN fick byta min 3 gånger samma sommar slutade med pengarna tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 2 Mars , 2010 lutar nog mot en bensinare istället.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 2 Mars , 2010 Trist att alla verkar vara så överens om att trolling går bättre med bensin- än med elmotor. Hade detta varit ett amerikanskt forum så hade inte en kotte förordat en bensinmotor - det kan jag lova! Missen samtliga gör är att bara diskutera Minn Kota's minsta motorer. Det beror på att det bara är dessa som reklamförs i Sverige. Kunskaperna är fortfarande mycket låga om vad en i USA mer normal elmotor kan prestera. Själv har jag haft en 55' Minn Kota med fjärrstyrning (styrs från ett reglage som jag har runt handleden) i flera år. Motorn är placerad i fören på min båt som väger strax över ett ton med allt och man behöver inte dra på fullt för att komma upp i två knop. Batterier är förstås ett problem med elmotorer, men du klarar dig länge med två batterier á 75 ah. Du slipper avgaser, kan njuta av tystnaden och kan för en tusenlapp extra få fjärrstyrning och alltså åka ut själv och samtidigt fiska. Jag köpte min elmotor i USA och kom billigt undan. Men idag finns dessa motorer i Sverige och jag tror inte priset är speciellt mycket högre. Och det är rejäla kvalitetsgrejer. Inget man säljer på Stormarknader för barnen. Jag tycker att det är mycket trist att utvecklingen på elmotorer fortfarande sackar efter så mycket i Sverige. Motorerna finns och har funnits länge, men återförsäljarna verkar inte förstå hur man ska marknadsföra dem. Det finns motorer med över fyra ggr större dragkraft än jag har. Senast ändrad av Brodur | 02 mars 2010 | 12:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 2 Mars , 2010 Okey! Men om man nu skulle kolla på en sån motor, så låter det ju inte som nån billig historia. Misstro mig inte, jag är mycket mån om miljön och skulle helst av allt köra både elbil och elbåt.. Men så länge alternativen förblir få, svåråtkomliga och svindyra så förstår jag att folk köper bensinmotorer istället.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Mars , 2010 De finare minnkotamotorerna är skitdyra och på fullgas drar de mer ström än endura t.ex. Lägg sen till tunga dyra batterier. Elmotorer är bra, men det är batterierna som är problemet. Därför har vi så få elbilar och andra batterifordon där mycket lagrad energi behövs. För korta förflyttningar med många start och stopp är elsnurra förnämligt, men som trollingmotor till en tung båt dåligt. 75Ah gånger 12V är 900Wh. 900W är 1,22 HKr timme. Sen verkningsgrad på det så bästa tänkbara elmotor max 1Hkr timme. Det får du ut av ca 0.4 liter bensin till en fyrtaktare. Försumbart. Min gamle 2takt 2HKr drar 0.95 l /tim på maxgas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 2 Mars , 2010 Jag betalade c:a 7000 kr för min med frakt, tull, fjärrstyrning etc. Du kanske kan få en 2hk motor lite billigare men el är mycket billigare som drivmedel än bensin. Och - som sagt - tänk på fördelarna av fjärrkontroll. tystnad och miljövänlighet. Men vissa kommer alltid att förespråka gårdagens teknik. Det spelar ingen roll om de saknar erfarenhet av elmotorer eller inte vet vad de talar om - en åsikt har de. Jag börjar tro att det har med generna att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Mars , 2010 Jag har elmotor Endura 36 och är nöjd med den till mitt fiske. Har dessutom PWM styrning för att spara el. Men jag använder den bara till att justera läget i medvind till att vara lagom långt från vasskanterna samt vissa förflyttningar över grunda områden. Och motvind undviker jag. El är billigt förutsatt att du laddar med 230V. Laddar du som jag för det mesta med förbränningsmotor så blir det ju dyrare än bara köra på bensin. För först bensin ska generera motsvarande energin man laddar samt dessutom tillkommer förlust pga verkningsgraden. Ur ekonomisk fördel är det bättre då att köra med förbränningsmotor. Men det ekonomiska anser jag inte inte är problemet utan hur länge batteriet räcker. Och för trolling resp som nödmotor anser jag el är kass för tunga båtar och långa transportsträckor. En Linder 440 i lugna små insjöar duger el bra till. Allra bäst för de som kan ladda vid bryggan med 230V. Med 1,7 knop i vindstilla och 38 A räcker ett fulladdat 80Ah batteri teoretiskt 3,5dM för mig. Hur ofta är batteriet fulladdat? Och man ska egentligen inte ladda ur för mycket så i praktiken mindre. Är det kraftig motvind står man stilla med elmotorn. Jag kör vanligen 8-10dM med stora motorn innan jag börjar fiska och skulle inte kunna ens köra hem i medvind med elmotorn. Har med en gammal 2HKr som nödmotor om stora skulle lägga av. Elmotorns stora plus är att den går tyst och är lättstartad. Särskillt bra då många starter med stora motorn därmed undvikes. Är det en Maxxum du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 2 Mars , 2010 Nej, det är en Powerdrive V2. Jag kan förstå problemet med att inte ha el tillgängligt för laddning. Då skulle jag själv tveka att köpa en elmotor. Men har man el vid bryggkanten så är det ju inga problem och i den båt du har skulle du ju få plats med flera batterier. Och det finns som sagt motorer som gör din 36' till en leksak. Och de har gått ned i pris på senare tid. Med en medelkraftig elmotor skulle du kunna kasta 2hk-motorn och med en riktigt kraftig motor kan du helt gå över till el. Men då bör du ha tillgång till el och då är det ju inget problem att ladda efter varje fisketur. Och den möjligheten har ganska många idag - men de utnyttjar den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Mars , 2010 Men till mitt fiske och grundvattenkörande duger 36an. Jag trollar inte. Har dock inte tillgång till 230V vid bryggan. Kör mycket i skärgård med förhållandevis långa sträckor (jämfört med el) mellan 20-60dM på fiske och utflyktsturer så glöm det där med eldrift. Man vill ha fart med samt kunna klara av vågor och motvind. Bara att räkna! 30HKr motsvarar 22kW. Det blir 12V >200A om man räknar verkningsgraden med på elmotor. Helt orealistiskt om man inte har massor med dyra batterier och specialarrangemang. Dessvärre väger batterier mycket också, vilket sinkar farten. Mer batterier än ett vill jag absolut inte ha i min båt, Mycket grejor redan med på turerna. Batteridrift på sjön passar kosta turer i rodd och snipfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Mars , 2010 Korrigering! Jag räknade en 10 potens fel på strömåtgång. 30Hkr är 22,08 kW. Räknat om till 12V blir det 1840A . Med 80% verkningsgrad hos elmotor blir det 2300A. Således att ersätta en 30HKr snurra med el är helt orealistiskt med dagens batteriteknik. Så fort man ska ha lite fart på en båt så går det åt mycket energi. Min lille båt tar 2,5 ggr mer än min bil för samma körsträcka. Båtmotorer går i uppförsbacke om man ska ha fart. Din Powerdrive V2 har troligen PWM teknik inbyggd som Maxxum vilket är bra och energibessparande vid fartreducering. Bättre än Enduras speedcoils som bara är effektbrännade motstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser