Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Eirisch

Modda segelsäck till spinnakersäck

Rekommendera Poster

Då har jag äntligen skaffat spinnaker. Dock saknar den säck, men jag har gott om gamla segelsäckar att modifiera. Nu var det länge sedan jag satte en spinnaker, men brukar inte säckarna ha en uppstyvande båge eller ring i öppningen, och något att haka fast om man väljer att sätta från ruffluckan?

Vi har en Misil II och budgeten hittils har varit ca 2300 SEK för spinnaker, bom, fall och skot. Det ska ju såklart inte skena iväg med en fungerande säck.

Några tips?

// Erik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Pressa dit fyra öljetter som med gummistroppar bildar en fyrkant, fäst sedan fyra krokar i rufföppningen som du hakar i stropparna sedan. Så hade jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter vettigt.

Tänk om rockringar varit lite mindre, eller min rufflucka lite större...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till min båt satte jag bara en hake i botten på säcken så den slapp falla över bord. Fäste sedan haken på lämpligt ställe, t ex i pulpit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick med säck med min spin, men den saknade något att sätta fast säcken med så den inte åker i spat när man hissar. En hake fungerar säker, men ännu enklare är att bara sätta fast en repstump i botten som man sedan knopar fast i valfritt gods (oftast relingslisten). Då håller man samtidigt knopkunskaperna uppdaterade Flört. Billigt och bra.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det där låter ju vettigast.

De flesta säckarna har nog en rem i botten, blir nog enkelt att använda den! Får gå ner i källaren och leta. Så har jag något att göra i snövädret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde som Peter_K. Hade en ganska stor karbinhake av aluminium med fast ögla. Satte den den ögla av segelduksband som satt i botten på en gammal segelsäck. Bara att kroka i lämplig fästpunkt. Karbinhaken greppar runt pulpitröret bl.a., men det fanns en ögla på fördäcket som jag brukade sätta den i.

Med karbinhake slipper jag att träna på att slå knopar.Flört Klarar jag inte att slå de knopar jag behöver kunna använda efter närmare 50 år som seglare, ett antal år som scout och ännu flera som scoutledare - så kan det kvitta. Obestämd

tommy

Senast ändrad av toaen | 20 februari 2010 | 10:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...