hawkeye6540 0 Postad 18 Februari , 2010 Hej. Jag har tänkt ta loss mitt VP270 drev och byta drivknutsbälg till våren. Samtidigt funderar jag på att byta packningar i drevet. Skall man vara båtmek för att klara detta själv eller är det möjligt att fixa det själv med lite mekarvana och tålamod? Hur ofta behöver man byta packningar- vet inte när detta gjordes sist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 Februari , 2010 Jag antar att du menar samtliga packningar, dvs packboxarna (simmeringarna) på ingående axel, växelväljare och propelleraxel och packningar resp. O-ringar på oljepåfyllning, oljesticka och oljeavtappning. (Har jag glömt någon? Tänker mig ett 290-drev, men tror att 270 ser ungefär likadant ut) Det är väl lika bra att uppdatera rubbet när du ändå är i farten? Jag har lite mekarvana, men är inte proffs, och skulle inte dra mig för att göra det jobbet, åtminstone inte med hjälp av en verkstadshandbok och en bra arbetsbeskrivning. En sådan har publicerats i Praktiskt Båtägande. Om du söker på deras hemsida kan du säkert hitta och beställa artikeln (-larna). Ett alternativ är förstås att köra tills det börjar läcka. Ingen vet ju hur länge packningarna på just ditt drev kommer att hålla och kanske du gör en massa jobb i onödan. Å andra sidan tycker jag att det känns skönt att ha koll på sin utrustning. Man slipper troligen en och annan obehaglig överraskning, som naturligtvis annars kommer att inträffa mitt i båtsemestern. Lycka till/ Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser