nattsudd 0 Postad 17 Februari , 2010 Hej, Jag sitter och försöker få ordning på elsystemet. Har sedan tidigare köpt Skyllermarks.se grundsats och läser nu deras kopplingsschema och råd. En fråga jag har är ju hur jag ska koppla till generatorn. Jag får dock inte ihop deras skrivningar med hur min generator ser ut (och dess befintliga koppling). Skyllermarks skriver: För att leverera strömmen använder generatorn två kablar; B och B-. De ska vara grova. För att generatorn ska kunna generera (ge) ström måste den först få lite ström (några ampere) från startnyckeln. Det är en tunn kabel. Den strömmen går till D . Strömmen behövs för att magnetisera rotorn i generatorn. Strömmen från startnyckeln går via laddningslampan och tänder den. Laddningslampan släcks när generator.n börjar ge ström och då magnetiserar rotorn själv. (Skyllermarks.se) Om jag tittar på min generator har jag två kontakter, en plus och en minus, som är kopplade med grova kablar - en till godset och en till startreläet på startmotorn. Dessutom finns en mindre kabel som hämtar ström från pluskabeln. Min första tolkning skulle vara att de två grova är B och B- och den lilla vita kabeln skulle vara D- (men att den inte är kopplad till startnyckeln utan till den andra pluskabeln). Men sen läser jag på deras hemsida att: B kan heta BAT På min generator är den lilla kabeln kopplad till kontakt där det står BAT. Hur ska jag tolka det här? Och vad är IND? Hoppas någon kan hjälpa mig förstå...! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 17 Februari , 2010 Här kommer bild på hur det ser ut där vita kabeln är inkopplad, där det står BAT. Bredvid en koppling i IND som jag inte förstår heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 17 Februari , 2010 Märket är Delco, kan ju också sägas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser