Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Gäst moderator

Vårrustningen Ditt bästa tips.

Rekommendera Poster

Gäst moderator

Hej forumet.

Trots snö och is utanför fönstret så kommer det trevligare stunder, även fast det känns långt dit.

Någonstans därframme så stundar tiden då man tar fram och täcker av sin kära båt och kan kavla upp ärmarna och sätta full fart med vårrustningen. Mycket som skall göras på kort tid.

Vad har ni forumanvändare för goa trix och tips på den stundande vårrustningen?
Blandar ni mer än cayennepeppar i färgen? Skivar ni citronskal i fendertvättmedlet eller vad gör ni för något? Hur löser ni mastriggningen på enklaste sätt eller kanske hur snurran väcks till vårkänslor på det där smarta sättet.

Denna tråden är tänkt som en hjälp för alla här där ni kan dela med er av era superbraiga vårrustningstips. Kan vi hjälpa varandra så är det ju jättebra.

//Mod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt det där med tips, men ett grundläggande är väl att vad som än ska göras, gör det ordentligt.  Inga snabba hafsjobb för att tjäna tid, för det gör man inte, det kommer surt efter.  Att börja i tid, att ta god tid på sig, att göra rätt saker vid rätt temperatur, lägga på ett extralager färg kanske.  När allt är klart för sjösättning är man nöjd med sig själv och vet att man har en båt som pallar med en säsong i sjön, minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, ett tips är väl att göra något som jag tillämpat i 3 år. Strunta i alla vaxer och rubbingar. Tvätta båten och behandla skrovet med TC-Nano och inga kopior på detta. 1 dags jobb går nu på ca 1 timme och resultatet är bättre än med traditionella metoder.

OBS. Ingen reklam för detta medel utan jag är bara glad åt att slippa en massa extra jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

1/

Det våffelräfflade halkmönstret gör man lättast rent med en ångtvätt, ev, lite såpa och en borste och sedan på med ångan. Skiten flyger bort och det blir RENT!

Ångtvättar finns till bra priser på flera stormarknader, eller så kan man hyra.

2/

För att få ett bättre fäste för bottenfärgen brukar jag lösa upp lite av den gamla med lösningsmedel med en trasa. Efter detta har man garanterat fått bort de ev, beväxningar av slem som hindrar färgen att fästa, prova får ni se.

Senast ändrad av Matrix | 18 februari 2010 | 15:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta till sin båt regelbundet och kontollera att täckställning, pressening mm är helt.
Tyvärr så tar allt för många upp sin båt på hösten täcker den och återvänder först till våren så det är dagx att vårrusta sin båt.
Har sett täckningar som har säckat ihop med stora iskokor som har tyngt ner rutramar mm. Täckningar som har lossnat/slitit sig vid höststormarna.

Så en del får onödigt merjobb/överrakningar vid vårrustningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt svårt att svara på....

Mendet jag kommer på

, Planera i god tid,ta det lugnt, gör en sak itaget.Och gör det väl.Ju nogare man är på våren ju lättare blir det på hösten. Fast om detta räknas som en tippt vette sjutton....

Annars så rönnqvists botten rengöring och tc Nanon sealer så är hon som ny..

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att lösa upp bottenfärgen så flagorna fastnar igen?

Måste testa detta. Går det är det ett strålande tips för både båtägare och miljön. Så lite spill av bottenfärg som möjligt. Själv brukar jag måla fast flagorna med nya bottenfärgen och har aldrig skapat rent nån botten.

Kappseglar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hej Bosse, ja det går att lösa upp färgen med det lösningsmedel som tillverkaren rekommenderar. Du kan komma bort till mig under vårrustningen och titta själv. Har sett att Signe ligger längst ut i raden iår? Farligt nära biltrafiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt bästa vårrustningstips är ungefär lika roligt som tipset mot att bli dagen efter: låta bli att dricka dagen före.

1.Gör ren båten ordentligt direkt efter upptagningen. Högtrycksspruta bort beväxningen och smuts och avsluta med vaxschampoo som får sitta kvar över vintern.

2. Vänta inte in i det sista. Det är kul med vårrustning och det blir ännu roligare om man har tid att äta goda massäckar med sina båtgrannar under ivrigt planerande av sommarens seglatser.

Cayennepeppar gjorde varken till eller från under mitt expriment för 4 år sedan där jag delade in botten i olika fält där jag hade 2 olika bottenfärger med eller utan peppar. LeFant H2000O vann över Micron Eco kan jag meddela.

Jag har redan biljetter så lotta ut dom bland de andra Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Ville, den ligger bra till för besök i vintertid. Dom plogar så snällt så det är bara ett steg till barmarken under båten. Har varit uppe och kollat en del. Jag har startat motorn för att kolla att propelleraxeln blivit rak och den var OK. Dom lyfte ju i den vid upptagningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa tipset måste ju vara det som redan är sagt..

Vänta inte tills våren är här! Då skall alla ha hjälp av firmor, saker är slut i butiker och så vidare..

Planera det som skall göras och börja i tid! Allt blir roligare, saker finns på hyllorna, behöver man ha hjälp av marinor/verkstäder har dom mer tid över och man får hjälp på ett annat sätt!

Själv har jag redan börjat! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka iväg familjen på minisemester så man själv i lugn & ro kan vår-rusta båten utan tjat....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Om gelcoaten är sliten och mjölkig rekommenderar jag slipning med sliprondellerna abralon (2000 & 4000) från mirka. Riktigt fint resultat, till och med bättre än autosol.

2. Testa alla system och saker som kan krångla: Varmkör motorn, testa el, vatten, länspump. värmare, elektronik. Kontrollera om båten blivit fuktskadad, mögel, om zinkanoder behöver bytas. Roligare att slippa detta när båten ska användas.

3. Märk upp alla delar till täckställningen så det går snabbare att sätta upp den på hösten.

4. Bjud med några vänner som kan hjälpa till. Ta med en god picknick och gör vårrustningen lite socialare och eventuellt effektivare..

5. Hjälp dina båtgrannar så mkt du hinner. Sen när du behöver hjälp vet du att den finns.

6. Klassiska rengöringsmedel som ättika, kaustiksoda och såpa brukar oftast vara minst lika bra eller bättre än dyrare specialmedel. Se bara till att veta vad du gör innan du använder dom (googla..)

7.  Som tidigare redan sagt, planera väl. Se till att du har allt med dig, så du slipper åka fram och tillbaka eller inte kan göra klart för att du inte har allt vid båten. Räkna med att allt tar tre gånger mer tid än vad du tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobba inte ihjäl dig utan ta dig tid att snacka och fika med varvsgrannar. Stanna upp några ögonblick och njut av doften av kaffe, polish och vax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser verkligen fram emot att få börja fixa med båten. Min första vårrustning är på gång och tips som rör det mesta önskas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starta en egen tråd med saker som du undrar över och vad som du ska göra på båten. Nu vet jag inte vad du har för båt eller vad för upprustningsbehov du har men det är alltid trevligt att läsa om vad andra gör på sina båtar, samt kul om man kan hjälpa till på något sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du/ni ska skrapa bort färg, så glöm inte att slipa ner kanterna på skrapan. Annars kan man få mycket extra jobb att göra som jag fick.

Fast det kanske bara var jag som inte tänkte på det? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Födelsedagspresent!

Om man har den äran att fylla år på våren så kan man bjuda in sina vänner på ett båtkalas. Inga presenter är nödvändiga utan all hjälp med tvätt, puts och polering mottages tacksamt som födelsedagsgåva! Är vännerna svårflörtade eller om man inte fyller år så brukar en back med valfri dryck hjälpa till att få fart på gnuggandet.

Vintershoppa!

Under de kalla månaderna så brukar jag se till att handla på mig lite småsaker till båten. Lite ny elektronik, några små smarta mässfynd etc. Allt för att man ska kunna längta lite extra över att få starta med vårarbetet.

I övrigt så håller jag med föregående om förarbetets förträfflighet. Om man har gjort ett hästjobb på hösten så är det i stort sett endast finlir kvar till vårens båtvård. Abralon tycker jag var jättebra - ger verkligen nytt liv till båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drömde jag eller var det inte några biljetter på spel? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Visst var det det!Flört Tack MG för min inträdesbiljett till mässan i Stockholm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt bästa tips är att köpa en riktig roterande polermaskin. En livslång investering som underlättar jobbet avsevärt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffe och wienerbröd i sittbrunnen i aprilsolen. Det är mit bästa tips. Ev. med lite kanel i kaffet.

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni bottenfärg som ni vill ta bort?Kanske p.g.a för tjocka lager eller byte till ny färg.

Spruta thinner på botten med blomspruta.Vänta en stund och skrapa sedan av med gummiraka/spackelskiva.Mycket smidigare och billigare än alla färgborttagningsmedel.

Ett ypperligt tips är att polera/vaxa friborden nu när det finns snödrivor att stå påGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips, ett av de bättre.

Tack.

Miljön tackar också. Inga färgflagor på marken gillas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...