Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
scharab

motorbyte - Handlar nu om Kinamotorer och dess kvalite.

Rekommendera Poster

Helt riktigt..! Men man ska också komma ihåg att flera svenska företag som har flyttat ner sin produktion till den regionen, också har flyttat tillbaka den till Sverige. Vinsten blev inte så stor som de tänkt sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplysningsvis flyttade Volvo Penta ner delar av sin produktion år 2000 och finns kvar och har ökat närvaron fram till idag 2010. Så efter 10 år finns dom fortfarande kvar.

Nu inte sagt att det är exakt den motor som du eller andra här har som tillverkas där. Men ingen ska försöka slå i mig att VP, Yanmar, Mercury eller andra som tillverkar i Kina har högre arbetsmiljökrav eller annan personalpolitik än den som krävs enligt de regelverk eller den kultur som är tillämplig lokalt på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst Kina/Thailand mfl. kan bygga helt ok grejor men det handlar om att ställa krav på fabriken ställer man inte krav så bygger de givetvis så billigt som möjligt, det hade jag också gjort...

 

Men det mesta som kommer från Kina mfl. är ren skit! Jag jobbar som mc-mekaniker och vi skruvar med alla de stora märkena (Yamaha,Honda,Kawasaki,Suzuki,H-D,Buell) och i början när det vällde in jobb med kina prylar så var vi ju glada för verkstadsjobb men när man har bytt ut bränslefilter som inte tål bensin ?! Och man kan inte justera kedjan för drevet har inte axelhålet i centrum då börjar man ju undra... Dessutom så tror kunden att allt ska fungera när man bytt en del då får man börja ta diskussioner... Nej aldrig Kina grejor för mig... Fast det sa många om Japsen också när de började ta mc-marknaden och nu är de världsledande! Jag är helt övertygad om att Kina kan bygga konkurrenskraftiga grejor men då krävs det att man ställer rätt krav.

 

Kanon svar av terra förresten...



Senast ändrad av All_to_slow | 19 februari 2010 | 00:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa företag har en kvalitétsrykte att leva upp till och jag tror inte de äventyrar det.. och sänker företagets marknadsandelar genom dålig kvalitet. I alla fall inte på den europeiska/amerikanska marknaden.
Däremot är jag väldigt osäker på kinamärken som man aldrig har hört talas om innan. Med tanke på allt man hört om dessa nu, så fortsätter jag att vara väldigt skeptisk..

Frågan är om motortillverkarna får tag i stål i Kina.. eller om t.ex. Volvo penta kör med lågkvalitetsstål när stålleveranserna sinar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säkert vet så är stora delar av en motor gjutgods och med största sannolikhet gråjärn (kan vara aluminium). Men eftersom du pratar om motortillverkare som använder stål så får vi anta att det är gjutgods av järn. Gråjärn tillverkas av metallskrot som man smälter och som man ser till får en hög kolhalt som sen legeras till de egenskaper man vill ha. Så några högre stålkvaliteter brukar nog inte förekomma i stora delar av motorerna vare sig de kommer från Sverige eller Kina. Allt gjutgods tillverkas av skrot typ gamla järnvägsräls, bilar, gamla motorblock etc etc.

Det finns inte obegränsat med kunskap i gjutning runt om i världen utan de flesta gjuterierna har sina specialområden och därför förekommer det att block till olika tillverkare kommer från samma gjuteri som specaliserat sig på att gjuta motorblock. Mycket gjuts även i Asien och skickas till bla Europa så det är ingen garanti att en VP sammansatt i Sverige har ett block härifrån. Kan komma från Syd Afrika, Tjeckien, Asien eller i stort var som helst ifrån. Maskinbearbetning kan naturligtvis vara gjord här trots att blocken kommer någon annastans ifrån.

Men du behöver nog inte vara orolig för att världen står utan råvara till block och delar till motorn vare sig den tillverkas i Kina eller Sverige för skrot finns det alltid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte bara motorblocket som är av stål, gjutjärn eller aluminium.. Flört

Hur är det med cylindrar, ventiler, kamaxlar........ listan kan göras lång. Dåligt material eller härdning där kommer inte bli någon rolig historia.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Ändrade lite i trådens rubrik då tråden bytt inriktning i diskussionen.
Intressant läsning Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo naturligtvis är det ett problem om man använder fel material i diverse olika applikationer men det gäller alla tillverkare. Att tro att allt som kommer från Sverige är bäst, det som kommer från Europa möjligen kan gå och allt annat är värdelöst, är ju en märklig inställning som många svenskar tyvärr har.

Volvo Penta har under flera år haft impellrar som långt ifrån hållit den kvalitet som man kunde önska sig. Det är bara att läsa lite olika forum på nätet så kommer du att se att så var fallet. När Yanmar, Nanni och övriga har haft impellrar som hållit många år höll VPs mindre än en säsong. Så material fel kan drabba alla, vissa erkänner det vissa inte. VP stack länge huvudet i sanden för detta problemet, men detta var bara ett exempel på att alla drabbas oavsett ursprung.

Jag har personligen ingen åsikt om den i tråden nämnda motor och jag skulle kanske själv inte valt en sådan men det beror på andra orsaker än att jag tror på tesen att allt från kina är dåligt.

Har själv ganska lång erfarenhet av tillverkande industri och har tex sett hur utvecklingen av vertygsmaskiner (NS maskiner) har svängt ifrån att de flesta fina maskiner med bra nogrannhet kommit från Europa till idag där det mesta kommer från Japan, Taiwan, Korea. Med betoning på att Taiwan och Korea tar mer och mer av marknaden.

T.o.m tillverkare som SKF använder sådana maskiner för deras nogrannhet är bland de bästa.

Allt sagt med en förhoppning att man kanske ska vakna upp och inse att det finns en värld utanför Sverige och att man måste dra huvudet ur sanden, anpassa sig och hitta nya vägar för att inte bli totalt ifrån åkt och stå på perongen och titta när tåget går.Cool

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela våran båt är byggd på Taiwan...På 70-talet dessutom. Tro det eller ej, hon flyter fortfarande!

Ska kolla till våren om det står Made in Taiwan i bottnen Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V- et Ni varför den förste kinesen kom upp i rymden hela 42 år efter Gagarin ?

- Det tog så lång tid att hitta någon som vågat ge sig ut i rymden i ett rymdskepp som det stod Made in China på !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad bra om man skaffade sig lite fakta innan man skriver i trådar motsvarande den här.

 

Visst finns det riktigt bra saker producerade i Kina men de är knappast jättebilliga.

HP bärbara datorer tillverkas i Kina.

Vissa företag lägger viss del av produktionen i Kina och då oftast för asiatiska marknaden. Orsak är att transportkostnader reduceras men även att Kina har höga tullar vilket gör att det bli omöjligt att sälja produkter tillverkade i Sverige.

Samma sak med andra länder t.ex. Brasilien.

Men att vara så naiv att man tror att en motor till 30-40% av priset ska vara i närheten av den kvalitet och prestanda motorer producerade i Europa.

Givetvis är det inte samma kvalitet på material och toleranser. Vora det motsvarande kvalitet så skulle priset ligga betydligt högre.

Detta har jag inte gissat utan kommer av egen erfarenhet från företaget där jag arbetar.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede: HP bärbara datorer tillverkas i Kina.

Det visste jag inte, men det förklarar en hel del varför jag fått hjälpa mina kompisar så mycket och att de är så krångliga... Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Var i tråden finns det någon som påstått att en motor för 30-40 % av priset är i närheten av den kvalitet och prestanda som tillverkas i Europa??

2. Nu finns det inget sådant påstående i tråden. Men att tillverka i Kina eller andra låglöne länder medför att en vara normalt kan få ett lägre pris även om man kör med exakt samma materialval och med samma toleranser. Naturligtvis påverkar timlönen priset på varan, och det förstår nog även du. Sen beror det naturligtvis på vilken typ av vara det är eftersom olika varor har olika fördelning timmar/material.

3. Bra exempel på att bra varor kan komma från asien är som jag nämnde NS-maskiner där europeiska ligger i ett skyhögt prisläge, Japanska inte långt efter men maskiner från Taiwan har ett prisläge som ligger 30-40 % under, med nogrannhet som är identisk med både Japanska och Europeiska maskiner. Så om du tror att det är ett likhetstecken med högt pris och kvalitet så skall du nog titta lite närmare på hur världen ser ut.

4. Priset på europeisk tillverkade saker har inte med kvalitet att göra utan beror mycket mer på att vi har ett löneläge som vida överstiger tex löneläget i Kina. Sen finns det mycket skit i Kina men det finns det här också.

5. Ta ett annat exempel, mycket av mjukvaru utvecklingen sker idag i Indien och mer och mer i Kina. Men inte tror du väl att den är sämre än om den hade utvecklats i Europa. Dom är nog inte mindre intelligenta i tex Indien än här, så kvaliten är nog densamma trots att kostnaden är ungefär 20-30% av vad den skulle kosta här att ta fram. Så priset beror mycket mer på timlöner än kvalitet.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag säger bara skit samma.. var och en får köpa det den vill.

Min uppfattning är i alla fall att när det gäller en båtmotor så vågar jag inte chansa på ett billigare märke där kvalitén kan vara si eller så.. Det är en ren säkerhetsaspekt, för vad händer om motorn lägger av mitt i ett oväder?

Så för att citera trådskaparen..: Dom ser ju super bra ut.

Precis som på Biltema med andra ord... sen efter en veckas användning kärvar skiten eller så har det börjat rosta. Men det är ju stål som stål och härdning som härdning..?
Det finns en anledning till varför det säljs billigt och då inte bara att det tillverkats i China.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

du har redovisat din ståndpunkt nu, vi fattar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte sväva ut för mycket så kan vi diskutera punkten du kallar NS maskiner.

Vanligtvis kallade CNC maskiner.

Där jag arbetar använder vi CNC svaravar och tillverkar detaljer med relativt god preccision i olika material. Allt från vanligt automatstål till höglegerade stålsorter samt en del syrafast.

Ansvarig för anskaffning av maskiner då jag även ansvarar för ett produktionsavsnitt.

De fabrikat vi har är INTE från Sverige utan mest från Tyskland. studerat marknaden och vet att det finns några fabrikat, t.ex. Mazak och Nakamura från Japan samt ytteligare några från den delen av Asien där man återfinner hög kvalitet.

CNC svarvar från Japan är i stort sett lika dyra som svarvar från Europa om de är i samma nivå.

Givetvis hittat fabrikat från Kina men knappast i nivå att kunna användas till vårt behov.

Men du har säkert några föslag på CNC svarvar från Kina som kan nå upp i motsvarande prestanda.

Priset på kvalitetsmaskiner har väldigt stor samband med den kvalitet och prestanda man erhåller. Jag är medveten om saker som eftersätts då man vill pressa kostnaderna.

mvh Roland

Red. Inte Mazda utan Mazak



Senast ändrad av Ringhede | 20 februari 2010 | 07:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att citera ett test från en känd båttidning...

...Tohatsu är en kopia på Mercury medan Parsun häftar i skuld till Yamaha. Lyfter man av kåporna är det ganska uppenbart – maskinerna är lika som bär. Hur motiverar tillverkarna de stora prisskillnaderna då?
...Skillnaden, hävdar tillverkare, är att det är olika kvalitet på delarna, olika legeringar i metallen. Det här är något som vi varken kan bekräfta eller motbevisa.

http://www.praktisktbatagande.se/tester/article465032.ece

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer att läsa för att skapa förståelse

Ett gjuteri är den del av produktionen som ansvarar för att motorblocket blir tillverkat på rätt sätt. Ett exempel är Volvos gjuteri i Skövde som startade sin tillverkning 1868 med att tillverka allt från plogar, ångpannor, kärl och behållare. Gjuteriet har sedan utvecklats och är i dag ett toppmodernt gjuteri som gjuter motorblock med mycket hög kvalitet.

De gjuterier som finns i Kina har många motsvarande grund och många har erfarenhet från att gjuta allt från spisar till plogar. Säkert finns även många moderna gjuterier som klarar mycket hög kvalitet och precisison.

Men för de billiga marinmotorer som tillverkas där så är det knappast troligt att motordelar gjuts med någon högre kvalitet eftersom de då skulle bli betydligt dyrare.

Den resa som gjuteriet i Skövde gjort under drygt 100 år och från plogar till dagens produkter har tagit tid och att tro att gjuterier i Kina fixar detta på bråkdelen av tiden är nog väl naivt.

Bifogar en länk om lite historia om Volvo Pentas historia.

http://crommarine.com/div/attlasa.htm

Mycket av detta får de som importerar delar tillverkade i Kina erfarenhet av.

Not, jag vet att inte alla Volvo Pentas motorer tillverks av dem själva och att inlägget är till för att skapa förståelse för grundläggande skillnader i hur man får fram kvalitet.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtintresserade privatpersoner i Sverige är ett oerhört märkestroget släkte. Om det skulle visa sig att en kinamotor skulle ha minst lika bra kvalité och prestanda som en motsvarande Pentamotor så skulle många av oss säkert köpa Penta ändå. Det har till stor del med marknadsföring OCH vår omvärldssyn att göra tror jag.

Lite OT: När det gäller vår syn på omvärlden så är den ofta snedvriden. Speciellt när vi jämför oss med länder som som vi anser ligga långt efter oss, inte minst i Asien. Om man är intresserad av statistik och hur vår värld ser ut i jämförelse med oss kan jag rekommendera denna länk med Hans Rosling, det var en ögonöppnare för mig iaf.

http://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html

MVH

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Han fördummar svenskarna, men han har ju rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakna nu.

Detta är ett sätt att pressa priserna

Den heter Why U.S. is not competative with China  men kunde likaväl heta Varför är inte Sverige konkurrenskraftig i förhållande till Kina 

TITTA PÅ DEN NU!  Sätt på ljudet på datorn

Bra att de får använda handske för att skydda händerna. (vassa plåtkanter)

Smart även att de får en var och att killarna på andra sidan kan använda motsvarande. Kostnadsbesparande.

Pressen är automatisk och nästa cykel aktiveras inte av killarna själva. Den bara går och går.

Antalet arbetsskador är givetvis enormt mycket högre än i Sverige.

Nu till en ärlig fråga som jag vill att alla som förespråkar att köpa billiga produkter från Kina ska svara på.

 

Är det så här du vill att dina barns arbetsplats ska se ut?

 

/Roland

 



Senast ändrad av Ringhede | 21 februari 2010 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kinasnurrorna kan dom behålla, men den där extärna powertrimmen var lite intressant. Har ju en 40hk på lillbåten och den börjar ju bli lite tungFlört...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang föreläsningen så ja vad ska man säga??? Han har rätt i en del men inte allt tycker ja, förmodligen så har vi ingen större nytta av att kunna alla världens företagsledare och sportstjärnor på våra fem fingrar. Går man runt i en liten kinaby kan ja knappast tänka mig att dom har hört talas om våran statdsmenister. Kan lika gärna vara tomten för dom, tror inte heller att dom är så vassa på Engelska eller andra språk..

Det är nog snarare turistorternas befolkning som kan och vet lite om andra länder. Hade vi svenskar varit lite smarta så hade vi inte handlat något från annat än Eu länder.. Varken plastskit eller bilar. Eftersom vi dagligen köper högvis med skräp från låglöneländer så hjälper vi ju dom bara att gå om oss i både produktion och utveckling.. Inget som gynnar oss med andra ord.. Nu har folk fått noja på att köpa massor med teknik och plastkit man ser det dessutom som något med kort datum. En kompis köper minst 5 nya mobiler på 1 år, ja har haft samma skruttiga Nokia i 4 år. Den ska ju bara ringas med inte skjuta upp någon raket i rymden..

!!!MVH REXCO!!! Jaja bakåtsträvare och glädjedödare men d bjuder ja påFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på ringhedes film om arbetsmiljö, det är inte så förfärligt länge sedan det såg ut så på arbetsplater i Sverige, faktiskt under min yrkesverksamma tid.

Alltid lika roligt när kinamotorer kommer på tal, mycket tyckande, lite vetande.

Någon undrade hur det var med Kinesernas engelska kunskaper, dom kan även utanför turistområderna, men varför frågar man om dom kan ett minoritetsspråk?                     Vore jag ung i dag skulle jag lära mig något kinesiskt språk, Vilken marknad det finns där som bara väntar på dom som vågar satsa.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, rolig tråd! Slänger in en brasklapp.

Själv köper jag inte kinesikt av etiska skäl. Varför hjälpa en av världens om inte världens mäktigaste diktatur att bli ännu mäktigare?
Sveriges regering menar till och med att vi inte ska stödja diktaturer, så varför sker det?
Vi handlar med allt från mat, kläder, elektronik och båtmotorer.

Vart går alla pengar diktaturen tjänar? Det mesta går troligen till vapenindustrin och att förtrycka folket som inte har några rättigheter. Människovärdet är i stort sätt nere på noll i detta land.

Det som sker är alltså i värsta fall att vi bygger upp en av världens största diktaturers vapenarsenal, så att de blir en supermakt. Är det det vi vill ha?

Andra menar att man hjälper China på traven att bli demokratiskt genom att handla med dem. Där står jag väldigt klyven. Men visst om folket får del av kakan och det växer upp en medelklass, som kan ställa krav så. Men är det det som händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...