Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
scharab

motorbyte - Handlar nu om Kinamotorer och dess kvalite.

Rekommendera Poster

Frågan ställdes:

>Är det så här du vill att dina barns arbetsplats ska se ut?

Frågan är fel ställd, skall vara:

Vill du att dina barn skall ha en arbetsplats?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå jobb?

Vi satsar väl på fina bekväma jobb här i landet som t.ex informatörer av varför tågen inte går istället för att fixa så de verkligen går.

Sen har vi ju en stor eskader fondflyttare som försöker få oss flytta runt PPM mm i en allt snabbare karurell som genererar mer vinster åt bankerna och mindre till fondägarna.

Och sen alla mer eller mindre konstiga el och tele bolag som ständigt ringer och vill få oss att byta bolag.

Men är det nån mening med sådana tjänster för att på konstgord väg hålla uppe BNP?

Än går det ju bra för många har råd att köpa kinesprylar pga jobb och kronans nuvarande värde.

Vi får hoppas att det fortsätter och  kanske blir ännu bättre men man kan allt undra?

Om inte kommer vi bara att ha råd med ovanstående tjänster inhemskt producerade och får ro istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen svarar på min fråga får jag göra summeringen.

Ni tycker det är fullständigt ointressant hur det går för de människor som tillverkar prylarna som ni vill köpa till lägsta möjliga pris.

Ni är så enfaldiga att tro att vi ändå kommer att få behålla alla jobben här i Sverige ändå.

Och de jobb som blir kvar skiter ni fullständigt i hur arbetsmiljön är och om era barn skulle få fingrar eller armar förstörda av livsfarliga maskiner.

 

Uppfattat rätt?

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede har du börjat argumentera mot dig själv nu?

Eller ska vi börja exportera arbetskraft? Isåfall är väl inte Kina den optimala marknaden att satsa på.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: motorbyte - Handlar nu om Kinamotorer och dess kvalite och nu även etik.

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske är ett jättelyft både jobbmässigt och ekonomiskt för kineserna att göra dieselmotorer istället för att stå hungriga och våta i dyngan och slabba med risplantor som förr de flesta av dom gjorde. Inte missunnar jag dom om de fått det bättre.

Även vi har gjord en resa tidigare från jordbrukssamhället till industrin och det var ett lyft. Och nu börjar det komma upp en massa tjänstejobb som alternativ.

Så länge vi har jobb och pengar att köpa kinesprylarna för är det väl inte så mycket att beklaga sig över. Det finns t.ex inga svenska utombordare att köpa heller längre så inget alternativ.

Men håller köpfesten i sig kan man undra? Finns det hopp för unga att kunna ha råd med båt som hobby i framtiden? Ungdomsarbetslöshet är inte bra för båtmarknaden.  

Många kines eller östtillverkade varor har västerländska firmanamn. Firmor som gör reklam och ger sin välsignelse åt produkterna samt lägger på många % på priset på varorna som ändå är tillverkade i  Kina eller öst. Hur ska man ställa sig till det? Köp,köp inte eller köp kinesprylar bara direkt av tillverkaren? Vad är OK?

Inte helt okomplicerat det där med frihandel kontra protektionism.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Ringhede.......undrar vem det är som skall vakna?

Om man tar en gammal film från YouTube och med den försöker förnedra världens största land och den tredje största ekonomin i världen, så tror i alla fall jag att man är ute på hal is.

Ett exempel: Ericsson har haft sina produkter och varit i Kina med dessa i mer än hundra år, Ericsson är ett bra företag med lång tradition bakom sig. Ett företag som idag har Kina som en av sina största marknader. Men vad händer då i Kina, jo 1988 grundades Huawei, ett bolag som hade ambition att växa och bli lika bra som Ericsson.

I dag 20 år efter att det startade är det lika stort som hela Ericsson och är världsledande på digitala växlar. År 2009 lämnade man in patentansökningar, i antal, vida överstigande det antal som Ericsson lämnade in.

Titta gärna på dessa filmer ifrån företaget, något modernare filmer än den du refererar till.

Mer att tänka på:

I USA grundutbildas ca 222 000 ingejörer per år i Indien 215 000 och i Kina 644 000 per år

I Kina byggs det just nu 100 nya universitet och antalet universitetsplatser ökade under 2008/09 med 600 000. I Sverige har vi totalt 300 000 platser konstant.

Antalet examinerade per år från universitetet i Kina har konstant ökat de sista 10 åren och var ungefär så här:

2003   1,9 miljoner / år

2008   5,8 miljoner / år

2009   6,0 miljoner / år

Kinas folk var förtryckta under Mao Zedongs tid (1949-1976) men landet genomgår sen Maos död en enorm förändring och är i dag den snabbast växande ekonomin. Dom har haft ca 30 år på sig att genomföra sina förändringar. Vi har haft hundratals år för samma sak och naturligtvis ligger vi före med många saker. Men kom ihåg hur det såg ut i svensk industri för 20-30 år sedan och betänk sen de enorma förändringar och steg som Kina genomgått. Förändringen går snabbare där än den gjort här.

Eftersom jag själv har största delen av min bakgrund inom fartygs och skeppsbyggnads industrin så har jag sett och upplevt den tid då Sverige var världens mest effektiva varvs nation. Vi producerade mer stålfartyg, svetsade mer svets i kg räknat per tidsenhet än något annat varv i världen och från kölläggning till sjösättning hade vi kortast tid av alla varv. Men det räckte ändå inte eftersom arbetskraften var för dyr, så Japan tog mer och mer av marknaden tills det tillslut inte gick att producera fartyg i Sverige längre. Jag har en gång i tiden hört precis samma historier om Japan, att dom kopierar, har dålig kvalitet etc etc etc. Men var är dom idag? Antagligen bland de med den högsta kvaliten i världen men också höga löner vilket gjort att dom förlorat mer och mer mark för fartygsproduktionen. Den gick till Korea som på samma sätt som Japanerna tog marknaden ifrån oss. Idag lever Koreanerna med samma problem gentemot Kina som bygger mer och mer fartyg.

Det är bara att inse att världen ändrar sig och den ändrar sig fortare än den gjorde för 20 år sedan.

Att kategoriskt sticka huvudet i sanden och försöka intala att vi är bäst, har det bäst och att skylla på miljö och arbetsskydd gör bara att vi stannar upp mer och mer. Se möjligheter och försök se vad vi skall göra för att kunna behålla en hyffsad välfärd när omvärlden utbildar människor med högre hastighet än vad vi gör. Att tro att en motor, eller vad det än är, alltid är bättre om den kommer härifrån visar bara på att man inte har fattat vad som pågår omkring oss.

Den film du refererar till i ditt inlägg vet vi inte när den spelades in och till vilket syfte. Kanske är den från 1978 när förändringen i Kina startade.

 

Svar på dina fråga: Ja jag skulle låta mina barn utbilda sig Asien och vara med på den resa som kommer att ske därborta. Att få lära sig deras språk och kultur skulle ge dom en möjlighet att välja sin framtid själv.

Tycker Per

 



Senast ändrad av oceanis | 24 februari 2010 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per

Visade en bekant som varit relativt nyligen i Kina och besökt ett antal tillverkare av plåt och svarvdetaljer. Han tyckte filmen var otrevlig men berättade att det finns mycket av den typens arbetsplatser där, en hel del betydligt värre än det filmen visar där 6 personer sitter delvis inne i ett pressverktyg.

Jag har aldrig påstått att Kina är ett U-land och endast tillverkar skit. Där tillverkas väldigt många högkvlitativa produkter till låga kostnader. (har jag redan gett exempel på)

Men en hel del billigt skräp som säljs här tillverkas med låg kvalitet och under helt förkastlig arbetsmiljö.

Men om vi förväntar oss att de produkter vi tillverkar har i Sverige ska ligga på samma prisnivå blir det svårt att bibehålla den nivå på löner och arbetsmiljö vi idag har.

Precis som du skriver om utbildningsnivåer mm så stämmer det mycket bra och Kina är ett trevligt land attt vistas i (egen erfarenhet) men att sticka huvudet i sanden är det vi rakt inte ska göra, vakna upp och inse att många billiga produkter som säljs här kan ha tillverkats under vidriga förhållanden och med undermålig kvalitet.

 Kan inte här gå in på vad jag gjorde i Kina men kan lova att jag har ett stycke egen erfarenhet och inte bara löst snack.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intresant att veta om det är någon här som har någon direkt erfarenhet av någon Kinesisk båtmotor?

Jag menar förstahandserfarenhet! Inte en bekants bror känner en som sett en Kinesisk moped som rostade.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad-kopian här på forumet har. Han har en hel tråd tillägnad motorn och installationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ännu ingen erfarenhet av att använda motorn utan endast erfrenhet av att den verkar stor och klumpig samt låter som en lastbilsmotor.

Kan givetvis bero på val av för stor motor.

Läs tidigare inlägg från Ballad_kopian

Vad som behövs är erfarenhet från flera års användande, service, och möjligheter till reservdelar.

 

Däremot finns det lite erfrenhet från de som köpt utombordare på Ruste, både positiv och negativ.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant, men han har tagit steget och köpt en och har således mer erfarenhet än vi andra som bara pratar om den.

Den han har köpt är, om jag inte missminner mig, på 24 eller 26 hästar. Standard i en Ballad var runt 15. Så ja, motorn är stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du vrider verkligen till det så det skall låta negativt.......

Citerar ett stycke hos BalladKopian:

Den går fint och rent, den låter som en traktormotor eller truck, den håller tätt och fint och är otroligt lättstartad.

Vilken dieselmotor som står på en lastpall med provisoriska inkopplingar låter inte som en dieselmotor?? Det står inget om ljudet av motorn är negativt eller positivt men det står att den går fint och rent och andra positiva saker.

Att jämföra en dieselmotor med en utombordare är lika bra som att svara någon som vill veta om Audi är en bra bil med att min kompis köpte en Skoda och den var inte så bra. Båda är avsedda att användas på landsvägen och kommer från samma bilkoncern (V.A.G). Dvs inget av svaren eller påståenden ger något mervärde.

Ingen i tråden kan eller har svarat på om den omfrågade motorn är bra eller dålig.

Per

 

 



Senast ändrad av oceanis | 24 februari 2010 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken dieselmotor som står på en lastpall med provisoriska inkopplingar låter inte som en dieselmotor??

Troligtvis låter en diesel som en diesel.. Oskyldig med mer eller mindre knackningar.

Den som kan svara är väl trådskaparen själv som säljer dessa.. eller?
Fast å andra sidan är jag inte intresserad av vad han säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte trådskaparen oavsett vad han säljer kan svara på hur Balladkopians motor låter. Det kan antagligen bara Balladkopian göra.

Du får läsa helheten innan du svarar. Jag syftar naturligtvis till Balladkopians motor som Ringhede tog som exempel och jag citerade Balladkopian från en annan tråd eftersom det var det Ringhede angav som exempel.

Hur man skall dömma uttryck som att den låter som en lastbil eller truck kan egentligen bara en göra och det var han som skrev det i sin tråd. Jag läser det som positivt eftersom allt annat var positivt. Både truckar och lastbilar av modernt snitt låter ganska ok idag.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vill man hela tiden feltolka till sin fördel så gör man det.

Jag svarade på ett inlägg precis ovanför mitt mitt svar och var inte jag som tog upp Balad_kopians motor först.

Varför jag anser att billiga motrer frän Asien är skit är på grund av min erfarenhet av tillverkning av dieselmotorer som vi möjligen är några få på hela detta forum som når upp i.

Angående din egen kompetens inom teknik, har du någon erfarenhet av tillverkning och i så falla att bygga motorer? Om inte, hur kan du då ständigt klaga på allt jag skriver?

Själv har jag arbetet drygt 18 på Volvo motortillverkning i Skövde. På senare år en högre akademisk utbildning och jobbar nu inom tillverkning med stor inblick i tekniska frågor om kvalitet och prestanda.

Till skillnad från de flesta här på forumet har jag även varit ute på arbetsplatser i Kina och själv tagit del av hur det fungerar där, arbetet tillsammans med kinesiska arbetare och lärt dem hur man monterar vissa produkter. Mycket positiv erfarenhet.

Detta är ingen kraftmätning i kompetens men jag anser att jag har tillräckligt kompetens för att med stor säkerhet kunna bedömma en hel del om tillverkning av motorer utan att behöva penetrera vart enda exemplar som dyker upp.

Det krävs en hel del för att kunna bygga motorer med  kvalitet och prestanda som motsvarar det vi flesta förväntar oss ska sitta i en båt där motorn är en säkerhetsdetalj för båten.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland

1. Jag håller med att detta inte är en kraftmätning i kompetens och naturligtvis behöver du inte penetrera allt i detalj. Men om man generaliserar och hela tiden använder miljö, våra barns framtid etc etc som argument så får man nog utstå att ifrågasättas.

Det är ett forum öppet för debatt.

2. Jag feltolkar nog inte ditt inlägg, men jag var förundrad över att du tog en liten bit av ett inlägg och just den biten som i ett lösryckt sammanhang kunde upplevas som negativ. Du uteslöt helt de positiva delarna i ditt referat till Balladkopian.

3. Ja, jag har 30 års erfarenhet från tillverkande industri, dock inte från en motortillverkare men från en industri som i allra högsta grad internationellt klassas som högteknologisk. En svensk stor industri som har både forskning, utveckling och tillverkning på sitt program och som finns med sina produkter och med avdelningar över hela världen. Och ja, jag har också en högre akademisk teknisk utbildning om det nu är viktigt i sammanhanget.

4. Och jag har halva min hittills verksamma tid jobbat i Asien (15 år) så någon erfarenhet har jag fått under tiden. Så vi har väl antagligen en kompetens i ämnet båda två men vi har uppenbart olika uppfattningar om Asien och vad dom kan där borta.

5. Jag betvivlar inte dina kunskaper i motortillverkning men det förvånar mig att du kan generalisera och direkt säga att saker är dåliga utan att ha någon som helst erfarenhet av den omfrågade produkten. Det är inte så intressant att veta att det brukar vara så eller så.

Nog om detta........................ vad jag egentligen mest är emot är alla inlägg som på olika sätt utan att egentligen ha erfarenhet av produkten direkt förkastar den pga att den kommer från Kina eller Asien utan någon egentlig. I ditt fall verkar anledning mer vara att arbetsmiljön är dålig och att dom dom har dåliga maskiner när dom tillverkar. Jag skulle direkt acceptera ett svar som beskrev vissa fel på motorn typ felaktigt material, felaktiga toleranser, konstiga konstruktioner...etc etc men att den är dålig för att du generellt vet att någon fabrik någonstans har dåliga förutsättningar verkar inte så speciellt förtroende.

Ännu värre är det med dom som skriver att dom har en kusin som köpte en cykel som rostade......så därför måste en motor vara dålig. Det är inte du men om du läser i de trådar som handlar om Kina motorer så finns det många sådana inlägg.

Min oro är nog större att länderna i Asien snart i alla avseende har passerat vår nivå i kunskap och att det därför är vi som sitter i bakvatten och inte längre kan konkurera med våra produkter. Vi har tyvärr en förmåga att tro att vi ligger långt före i det mesta men så är inte fallet.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få veta om huruvida kinesmotorer är hållbara skulle behövas någon slags långtidstester.

Men jag antar de är dyra och tar tid att göra så därför ser man inga.

Som nu är blir det ren gissning och man tror sig bedöma kvaliten med finishen på målningen av kåpor och motorblock och häftigt designade luftfilter.

Ungefär som när man står på bolaget och försöker se på BIBkartongerna  och flasketiketterna och av det utröna vilket som är godast och bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt efter ligger kineserna när det gäller motortillverkning? När var vi här i europa på samma nivå som de är nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förrgår Cool

Eftersom många här anser att motorn är en säkerhetsdetalj så kanske man kan fråga sig om inte en ny Kina motor med största sannolikhet är mycket bättre och säkrare än en VP som är 20-40 år gammal. Sverige har ju ganska många båtar tillverkade på -70 och -80 talet där orginalmotorerna finns kvar. Antagligen välservade men med en teknologi från den tiden.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var lite det jag funderade på. Våran motor är över trettio år gammal, har snart gått 3000 timmar och går fortfarande klockrent. Är kineserna där vi var på sjuttiotalet så skulle man altså kunna vänta sig 30 års säker drift Skrattande

Personligen skulle jag aldrig köpa en ny Penta, men jag har lite dålig erfarenhet av dem, de nya altså. Jag vet inte om jag skulle köpt en kinamotor heller, men den ligger närmre det jag vill ha av en motor än vad de flesta andra tillverkare gör. Den stora frågan för mig är tillgänglighet på reservdelar.

Skulle våran motor packa ihop i dag så skulle jag letat upp en lika dan begagnad och petat i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, så var vi där igen med materialkvalité.. Din 40 år gamla motor är gediget byggd med bästa kvalité på material. Hur är det med Kina motorerna..

Enligt tidningen jag hänvisade till här ovan så är det just på det som de sparar in på.. Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det var dags för motor byte i min och broderns fiskebåt valde vi bort Penta för deras orimlgt höga reservdelspriser och bristen på vissa delar.  Det blev IVECO, en 350 och 50 Hkr. Ett val vi inte ångrat. Kina motorerna är spännande. Men jag vill inte vara försökskanin. Vid nästa motorbyte om ca 5 år kan jag överväga en kines.

http://lasselundell.se/page4.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd som förgrenade sig både tekniskt och etiskt. Då jag själv arbetar i marinmotorbranschen så kan jag inte sluta förundras över att det nästan alltid fokuseras endast på själva kärnan i en marinmotor, alltså grundmotorn. Materialval, härdning av vevaxlar etc.... Jag brukar alltid lägga minst lika mycket vikt på själva marinkonverteringen, har du en risig marinkonvertering så får du problem och det spelar ingen roll hur bra eller högkvalitativ sjäva grundmotorn är. Jag såg en gång en mycket fint konverterad marinmotor av hög kvalité, men man hade sparat 10 Euro på tändings/startlåset vilket resulterade i att skrället inte startade när man revade segel.....

Men jag är jävig i det här fallet så jag skall nog bara knipa igen.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se upp för Parsuns kineser. Köpte en 5hk utombordare från Kina Marin för två år sedan. Svårstartad och ojämn gång. Efter 10 timmar beckade förgasaren igen. Service för 800 kr och nu i vår är den stendöd igen. Kina Marin tycker inte att de har något ansvar för motorn och kräver mer pengar om de ska åtgärda felet. Mitt råd är inte låta snålheten bedra visheten. Lägg några tusen extra och köp en kvalitetsmotor - det lönar sig i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min går  fortfarande! Konstigt att en sån skitmotor inte har rasat ännu, den är ju över 5 år nu.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kan va skiftande kvalitet på kinamotorerna. Kanske inte riktigt den produktionskontroll som behövs för att hålla en jämn och hög kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...