Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
scharab

motorbyte - Handlar nu om Kinamotorer och dess kvalite.

Rekommendera Poster

Undrar, står i begrepp att byta motor, såg den nya Kina motorn RRun på mässan i Göteborg, chockad av det låga priset. Finns det någon intellegent person som kan förklara varför jag inte skall köpa denna motor ? För mig verkar det som hela Kinas transportväsen/logostik rullar i super fart, antagligen med dessa motorer. Finns det någon med erfarenhet av RRun motorerna ? Dom ser ju super bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även lite klantigt att lägga hänvisning till hemsidan som talar om att trådskaparen säljer dessa kina motorer. Det är inte allt så lätt med marknadsföring men detta var ovanligt klantigt, snudd på anmälbart Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att ni på MG inte tar bort den här tråden trots att den strider mot er policy, det är humor i all sin klantighet Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Klantig ja och det kliar i deleteknappen. Obestämd

Ger tråden lite tid så får vi se hur den utvecklar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Moderator

Tror det blir en rätt intressant tråd. Skulle vara kul om trådskaparen kom in igen och förklarade sig Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Har kontaktat användaren med erbjudande om annonsplats och vi får se om han svarar.

Man får ju leta själv för att finna adressen till hemsidan så på så vis är inlägget rätt okej.....men....

På sitt vis är det ju faktist en bra mätare på forumet och alla medlemmar då man som företagare gärna vill visa sin produkt i forumtrådarna. Ett friskhetstecken kanske men fortfarande inte okej enl forumsreglerna.

Edit /stavfel

Senast ändrad av moderator | 17 februari 2010 | 14:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag är inte tillräckligt intellegent för att förstå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stackarn, det blev en dålig början där smygreklamen fick motsatt effekt, blir det några fler inlägg tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som marknads och försäljningsansvarig för den marina jag jobbar på, och utbildad sådan så blir det ännu roligare när man ser detta. Det är ett skolexempel på hur illa det kan gå om man inte kan ämnet marknadsföring utan blixtsnabbt vänder det man tänkt som en bra smygreklam till väldigt negativ reklam. Det är nog dax förvedebörande att sätta sig i skolbänken eller lämna över marknadsföringen till någon som kan detta.

Men ett tack måste jag ändå ge eftersom jag fick mig ett gott skrattSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart d inte något liknande för ett tag sedan?? Någon som kommer ihåg vad d var prat om då???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Kina tillverkad 4-hjuling för ca 5 år sedan.

Efter en vecka så vibrerade ljuddämparen loss, sedan dess så har nog allt som kan gå sönder gjort det.

Det har varit elproblem, problem med startmotorn, problem med förgasaren, bromsar  mm mm och jag har kört max 70 mil med den...

Jag har aldrig nånsin ägt nåt värre skit än denna Kina moppe!!!

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin köpa en motor, moped eller liknande från Kina igen...

Fyra små rätter går väl an men där går numera gränsen, hehe.

Jannelu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på hemsidan så tycker jag överlag att det ser seriöst ut, utan sär skrivningar;)

Missa inte fimen som finns där:) Gött går den å billig är den...jag tror jag tar två:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men hemsidan har en webansvarig som säkert har koll.. Skrattande

Över huvudtaget får sådan här smygreklam bakslag.. bättre och mer rakryggat med att köpa en annonsplats.

Bara som en parantes till MG.. Om inte trådskaparen svarar på mailet.. kanske ni ska gå över på mässan i Stockholm. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, hemsidan var kanske ok i layouten men lika mycket särskrivningar där med.

Får en känsla av att man får lite vad man betalar för i produktväg men jag kan ha fel...

Gillar dock den första kommentaren - sylvass =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressanta bilder på hemsidan som jag tycker ni ska kika på. Kika på det som kallas fabriksbilder.

Ingenting från tillverkning utan endast montering och motorprovning.

Montering ser du inga detaljer eller hur de ligger förpackade fram till montering, inga arbetare. Inte heller några verktyg, momentnycklar mm som krävs för montering.

Motorprovning är även den värd att kika på.

Allt påminner om bilder från Volvos motortillverkning någon gång på 1900 talets början.

( jag har jobbat med motsvarande från början början av 1970-talet, endast sett bilder från forntida dagar men pratat med de som jobbade på den tiden)

Hemsidan säger ingenting om har man kvalitetsäkrar produkten, för du är väll intresserad av en motor som du kan lita på?

Arbetarnas arbetsmiljö: är det en plats där du skulle vilja dina barn arbetade på eller skiter du i sådant bara för det är billigt?

Gissa bara hur arbetstiderna är, tror du de jobbar 40 timmars vecka och har arbetstidsförkortning, 5 veckors betald semester osv. Fria arbetskläder, hörselskydd, skyddsskor? Tror du fabriken har uppvärmning, knappast och på vinterhalvåret bör man ta på sig mer kläder för att klara av 10-12 grader innomhus.

Hur sedan arbetsmiljön ser ut hos de som tillverkar delarna i svarvar och fräsmaskiner kan du bara gissa. Hur mycket arbetsskador det ingår i din motor vågar man inte ens tänka på.

Miljön?

Undrar om det finns någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att vi skulle förflytta svensk produktion tillbaka till denna nivå och sedan själv arbeta där?

Klart det blir billigt. 

Och om du fullkomligt skiter i hur man har det i dessa fabriker så kan jag bara beklaga.

Men är motorerna tillverkade på rätt sätt och med vettiga arbetsförhållanden så tycker jag det är ok att köpa produkter från vilket land som helst.

Och tillråga använder trådskaparen detta forum för att på ett falskt sätt prångla ut sin skit. Ruttet.

Ett tack till Terrafobica som snabbt och effektivt avslöjade trådskaparen.

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 18 februari 2010 | 05:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och som tillägg till diskussionerna om arbetsmiljö så är det också stora problem med materialet. Metall förbrukas i enorma mängder i Kina nu, vilket leder till brist, eller snarare att man får använda vad man lyckas få tag på oavsett om det är rätt eller inte. Det ger problem som vi ibland kan se rätt tydligt, exempelvis är ventiler och ventilsäten i kinamopparna gjorda av något som snarare liknar trolldeg än stål, så täta ventiljusteringar krävs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på bilderna ser den ju bra ut, ja riktigt fin. Men frågan är om följande, kopierat från instruktionsboken, inte är att ta i:

6.4.1 Söt vattenkyld motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände en kollega till mig. Det tog bara någon vecka så började skruvar ralla upp och han hade livliga diskussioner med importören via telefon.

En gåta för mig är att snubben ett tag senare köpte en EU-moppe från samma ställe... Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni tror inte att det kan vara så att motortillverkare som står närmare hjärtat tillverkar komponenter i Kina?

Förövrigt tycker jag att varochen får bedömma vad han ska köpa för motor själv, inte utifrån några språkpoliser/arbetsmiljö experter.

Kunde inte låta bli

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/OUR_COMPANY/PRODUCTION/WUXI/Pages/wuxi.aspx

http://www.selvamarine.com/images/companyprofileen.pdf  (kolla sidan 4 långt ner)

http://www.yanmar.co.jp/english/aboutus/whats-new/news/0301/conts01.htm

http://www.mercurymarine.com/newsandevents/newsdetail.php?ID=54

Förstår inte att det överhuvudtaget går att köra båt längre eftersom allt är så dåligt som kommer från Kina och när alla de mest kända tillverkarna mer och mer börjar bygga därborta. Är ni som har alla dessa fördomar och åsikter om arbetstider, miljö och kvalitet verkligen säkra på att era motorer kommer från Europa eller USA ? Är ni säkra på att alla de delar ni sätter in i motorerna vid service verkligen kommer från Europa och om ni inte är det hur vågar ni överhuvudtaget ge er ut på sjön?

Per

Senast ändrad av oceanis | 18 februari 2010 | 23:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...viktig del i ambitionerna att fortsätta att öka försäljningen i regionen.

Alltså, fabriken är för den kinesiska marknaden inte den svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta men vad tror du ! När man bygger linjer för produktion så är det bla ett sätt att komma åt olika subventioner som gör det billigare att ta fram produkter. Detta ger också större förutsättningar att sälja i regionen eftersom man kommer ifrån importskatter och kan sälja sina produkter i just den regionen. Men det ger också samma möjlighet att hålla lägre priser i andra delar av världen. Det är ju självklart att om det blir billigare att tillverka i sin befintliga linje i Kina för den europeiska marknaden så kommer man att göra det, inget företag producerar dyrare än nödvändigt och framförallt inte om man har en fabrik som kan producera billigt med hjälp av subventioner, billig arbetskraft etc etc.

Helt säkert har de flesta f.d europeiska tillverkare olika former av tillverkning i Kina, Thailand etc etc.

Man ska inte vara alldeles för naiv !

Senast ändrad av oceanis | 18 februari 2010 | 23:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...