rotorp 0 Postad 17 Februari , 2010 Hej alla glada väntarpåattfåsjösätta-människor. Sitter som så många andra och funderar på vad man vill borde och kan investera i för nåt till båten. Är så less på mitt bensinelverk som skall bäras iland vareviga gång en behöver 220V i lite större mängd. Jag vill ha ett verk installerat i båten med elstart, vattenkylt och kapslat för tyst drift. Inte bensin med tanke på ångorna. Jag har inte tillgång till 220 i hemmahamn och är ute i naturhamnar så mkt som möjligt. http://www.storebroenergysystems.se/-produkter/-elverk-diesel/marint-panda-4000i/ Har forumet någon erfarenhet av dylika verk, inte nödvändigtvis det jag länkade till utan är öppen för alla ideer och förslag. Prisbilder? Vart köper man dom? Och ja-jag har inverter och solpanel men vill likförbannat ha ett elverk. Riktiga män luktar diesel-Tshirt fick jag i julas... //Mikael H Senast ändrad av rotorp | 17 februari 2010 | 08:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 17 Februari , 2010 Mastervolt elverk sitter i många Orustbyggen typ Hallberg Rassy. Jag tror modellerna heter Wishper och finns i olika storlekar. Se mastervolt.se. Dessa verk har nog alla fördelar du kan tänka dig jämfört med ett bensinverk från Honda eller dess kopior, alla fördelar utom ett. Du kan säkert räkna ut vilket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Februari , 2010 Fisher Panda, Mastervolt Whisper och många andra. Men förutom prislappen får man inte glömma att dessa inte är underhålls- och problemfria. Tvärtom. Det har gjorts enkäter bland långfärdsseglare om 'mest problematisk' utrustning. Och generatorer brukar vinna. Konstigt nog strular de oändligt mycket mer än en diesel för framdrivning. Sedan brukar de inte vara vara en social hit i naturhamnarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 17 Februari , 2010 Är det så dålig kvalite menar du gentemot framdrivningsmaskiner? Båtaccenten tog i listan 101 000 ungefär för ett elverk. Grrrrrrrrr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Februari , 2010 Vad är det som gör att du behöver så stora mängder 230V? Går det inte att lösa på annat sätt? Bor ju själv i båten stora delar av året och har en del stora förbrukare, tv,n t.ex. ligger på 10A. Nu har jag en stor batteribank, men den förslår ändå inte långt utan påfyllare som i dagsläget endast är landströmmen vid hemmabryggan. Det ska bli ändring på det nu med en tystgående vindsnurra på 400W vid 12 M/S. En inverter ger sedan ström till vad som kan tänkas, dock inte obegränsat så klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Februari , 2010 Jag har exakt det elverk du länkar till och monterade in det vintern 2007/08 så det har varit i bruk två säsonger. Det har fungerat felfritt så här långt men jag var nog en av de första som fick ett sådant levererat för den modellen kom strax innan jag köpte mitt. Det fanns en tidigare modell som ser likadan ut men den går på konstant varvtal till skillnad från mitt som reglerar upp och ner beroende på vilken last man tar ut. Priset är nog lite förhandlingsbart men det kommer till ganska mycket omkring fix innan allt är på plats så titta inte enbart på vad generatorn kostar. Det finns olika paket med kringutrustning och styrutrustning till generatorn så det spelar mycket stor roll på priset vad du köper till. En sak som du inte skall tveka på är extra vibrationsdämpare trots att generatorn är en av de tystaste på marknaden. Den är också väldigt liten pga att man vattenkyler lindningarna och på så sätt har lyckats bygga en nästan helt tät ljudlåda (endast mindre inlopp med ljudfällor för förbränningsluften). Sen skall du köpa ett torrt avgas system för då slipper du andra båtgrannars eventuella klagan som Eilaean nämnde. Det innebär att du skiljer kylvattnet från avgaserna och skickar ner vattnet under båten och i avgasutsläppet kommer bara torra avgaser som inte hörs. Det är naturligtvis mycket annat typ, bränsleledning och returledning, vatten och kabel etc etc som skall till innan allt är klart. Den stora frågan är sen vad mer du behöver, för när man installerar en sådan så skall man nog se över andra delar i sitt elsystem typ laddare, kablage, jordfelsbrytare etc etc. Sammanfattningsvis har jag haft glädje av mitt elverk och det har fungerat bra och framför allt tyst...garanterat utan att grannar hör det. Själv kan jag höra lite i aktra hytten men det är försumbart, ute hörs inget. Du får gärna höra av dig så svarar jag på allt om min installation. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Februari , 2010 Nej, det tror jag inte. Problemen är nog mer relaterade till installationen och kanske driftscykler. Och kanske i någon grad att många elverk är monterade på ett vis som gör att man inte frestas till daglig översyn. Motorrumstemperaturen är nog också ett problem när man eftersträvar extremt tyst gång. Ett exempel, Har en god vän med ett elverk, varvsmonterat vid nybygge av hans Malö. Inget skräpvarv som tillverkar lågprisbåtar precis. Det elverket hade ständiga problem, fick lyftas ur efter varje säsong då det så småningom vägrade starta då avgasventilerna rostar. Det visar sig så måningom, efter flera säsonger att avgasslangens dragning och vattenuppsamlaren var feldimensionerade. Varvet och tillverkaren av elverket skyller på varandra. Problemen täcktes av garantin, men det var likväl ett stort besvär för båtägaren. Liknande probem har en annan bekant, en mycket kunnig man och långseglare som själv byggt sin stålbåt. Här var det också problem med rostande ventiler. Exakt vad som var orsaken vet jag inte. Kanske felinstalation av båtägaren? Men det är en kille som både vet hur man gör saker och sällan fuskar. Jag menar inte att elverk är kassa. Oceanis skriver ju till exempel om enbart goda erfarenheter. Men det måste finnas en anledning till att elverken toppar listor som mest opålitliga tillbehör. Många tänker kanske att köper man en grej för 100.000 istället för 3000 skall det vara 'fit&forget'. Men man skall nog vara vaksam, göra en väldigt noggran och genomtänkt installation och följa tillverkarens anvisningar till punkt och pricka. Alternativt låta en yrkesman göra jobbet - då har man i alla fall någon att sätta press på om det inte fungerar som tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser