Klas66 1 Postad 16 Februari , 2010 Jag har en fråga om en GPS-plotter jag funderar på att köpa, nämligen GPSMap 4008. I manualerna står effektförbrukningen angiven till max 30W, dvs ca 2.5A på 12V, vilket för mig låter ganska mycket då jag har planer på att installera den på en segelbåt. Är det någon som har någon erfarenhet om vad den faktiska förbrukningen för själva GPSen (inkl antenn) är under normala förhållanden och användning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 17 Februari , 2010 Ingen erfarenhet - men jag tycker inte det låter helt orimligt. Rejäl bildskärm, med bra prestanda i solljus enligt tillverkaren, och det kostar nog på i strömförbrukning... Kolla om enheter med mindre skärm drar mindre ström. Om så är fallet är sambandet rätt klart. Sedan kan det ju finnas någon form av strömspararläge, eller kanske skärmsläckare, som sparar lite effekt. Kan man kanske kolla i manualen (på nätet) eller med någon försäljare på mässan. Lycka till i forskandet! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 17 Februari , 2010 Om man kan minska ljusstyrkan på skärmen kan man minska strömförbrukningen radikalt. Batteriet i min bärbara dator håller mer än dubbelt så länge när jag minskar ljusstyrkan (i och för sig större skärm men...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Februari , 2010 Som sagt, låter inte orimligt. Ljusstark skärm som syns bra i solljus drar mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas66 1 Postad 17 Februari , 2010 Hej igen! Ställde samma fråga till Garmins support och fick nedanstående svar, vilket väl får sägas vara ett Goddag Yxskaft-svar. Det hade varit bättre att de skrivit rakt av att de inte vet något mer än det som står i manualen. Absolut är det så att strömförbrukningen beror mycket på storlek på skärmen, det visar sig tydligt när man jämför olika modeller. Sen tror jag också som er att det påverkas en del av hur stark ljusstyrka man ställer in, svårt dock att veta hur mycket. Tack för hjälpen så långt! Och är det någon annan som skulle ha faktiska uppgifter om förbrukningen så hoppas jag ni kompletterar tråden. Hälsningar /Klas ____________________________________________________________________________ Hej! Nej, det enda vi kan ange är detta värde då reell förbrukning beror på batteri och motor mm. Med vänlig hälsning / Best Regards Garmin Sverige - support www.garmin.se ____________________________________________________________________________ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Februari , 2010 Hur kan den reella förbrukningen bero på motor och batteri? Det låter som folket hos Garmin inte kan skilja på koddar och morötter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 17 Februari , 2010 Puh sa nalle - Garmin om några borde väl kunna sätta upp en apparat, en voltmeter, en amperemeter, ett 12V-aggregat och med benägen prao mäta upp förbrukningen vid lite olika inställningar av ljusstyrkor och strömspararfunktioner... Är nu inte den stolta ägaren av dylik pryl - annars skulle jag göra det själv - om inte annat för att det är så kul att mäta :-) /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Februari , 2010 Det är så uruselt att det ska vara så svårt att få reda på förbrukningen på mycket av elektroniken. Antar att Garmin inte vill säga så mycket för att de inte har så bra siffror jmf med andra plottrar. Vi har valt att köpa en Lowrance istället då de har en elsparfunktion där skärmen kan gå ner i standbyläge för att starta upp när man trycker på en knapp. Den kan alltså vara helt svart mellan gångerna man vill kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 18 Februari , 2010 jag har inga exakta siffror men jag har en 4008 och den tar betydigt mindre ström om man sänker bakgrundsbelysningen lite. Jag har voltmätare på skärmen hela tiden och när jag har landström med laddning på så visar den ca 13,5 volt men när jag sänker belysningen lite så går det upp till ca 14,5volt /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 18 Februari , 2010 Skulle misstänka at det är juridiska skäl att Garmin inte vågar ange något annat än högsta tänkbara förbrukning. Då finns ju risk att plottern drar ur batteri, slutar funka, båten kör på grund och därefter stäms Garmin som vållande till olyckan. Tyvärr är det juridiken som ofta ligger bakom 'goddag yxskaft' svar. Eller instuktioner som ibland inte innehåller något vettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buzzer 27 Postad 19 Februari , 2010 Mätte upp min GPSMap 5008 som har lika stor skärm som 4008. Vid 12,6V fick jag följande värden vid olika ljusstyrkor 100% - 32W/2,54A 50% - 16W/1,27A 0% - 8W/0,63 Antennen var inte inkopplad men den ska dra 65mA vid 12V enligt Garmin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 20 Februari , 2010 Detta bevisar i alla fall att det är ljuset i skärmen som drar ström. Hoppas att Garmin och dom andrma tillvärkarna börjar använda led teknik snart då får man lika stark skärm men med mindre förbrukning. dessutom blir dom tunna och man slipper håltagning. bara att skruv fast direkt på instrument panelen. Ta tex Apple Ipad den är tunn ljusstark batterisnål och kan visa sjökort. När ska plotter tillvärkarna göra nått liknande men endast avsed för navigering utan kompromisser? Led tekniken är förmoderligen billigare idag en garmins stora klumpiga skal i aluminium med kylflänsar fläcktar mm för kylningens skull. en led skärm kan man sätta i ett billigt plastskal. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Februari , 2010 Det finns redan plottrar med LED-teknik nämligen Lowrance - en av anledningarna att vi ska köpa en sådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 20 Februari , 2010 å fan! Det visste jag inte att det fanns. är den tunn? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Februari , 2010 92 mm, tunnare än Garmin 5012 som vi hade i tankarna innan Hemsida http://www.lowrance.se/Produkter/Marin/HDS-High-Definition-Marina-System/HDS-10m-Kartplotter/Specifikationer/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 20 Februari , 2010 säkert en jätte bra plotter men det är inte led teknik. den har en TFT skärm med en bakgrundsbelysning av led ljus. En riktig Led skärm har bara små pixlar av led och behöver ingen bakgrundsbelysning för dom lyser så starkt i sig själva fördelen med dessa är att man kan göra en plotter som endast är nån cm tjock och istället för att sänka in den i båten genom att såga hål kan man bara skruva eller limma den direkt på panelen utan att ta hål för den. Det sitter led skärm i alla apples bärbara datorer och dessa är bara ca 5mm tjocka och lyser lika starkt som min garmin plotter i båten som är tio cm tjock. i teorin skulle en plotter med LED inte behöva vara tjockare en det man ser av min plotter på bilden men den är insänkt ca tio cm in i båten. Apples nya tio tumms ipad lär bli en plotter dödare. plotter tillvärkartna måste ta efter och sänka priserna och göra tunnare mer ström snåla plottrar annars är det kört. Jag laddade ner skitbra sjökort till iphonen för hela östersjön med alla kring liggande länder och alla insjöar i sverige för 95kr. nu kan man snart göra det till Ipad ochså och då har man en bra 10tumms plotter för ca 6-7tusen kr och sjökort för 95kr /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 Februari , 2010 Jag tror inte att Ipaden är en plotterdödare mer än vad en vanlig laptop är. Ipad är inte vattentät, den är besvärlig att koppla till övrig elektronik på ett smidigt sätt och det är svårt att göra en fast installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Februari , 2010 så sant men jag tror endå att folk får upp ögonen. kan man så hela östersjöns kort för 95kr då kommer folk tillslut inte villa betala 3000kr för kort som täcker betydligt mindre och då kanske plottertilvärkarna måste sänka priserna. sen kan dom ju göra en plotter som är som en ipad fast endast avsed för navigering med alla portar som behövs mm. tekniken finns ju rätt programvara rätt antal portar tunn strömsnål ljusstark billig mm det går ju att göra det är ipoaden ett bevis på. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Februari , 2010 Ok. Då finns det ingen riktig LED-plotter på marknaden ännu. Lowrance erbjuder i alla fall flera bra elsparfunktioner, bla en standby där skärmen är helt släckt tills ma trycker på en knapp då den lyser upp igen. Man kan alltså aktivera den när man tycker den behövs utan att behöva köra hela startproceduren igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Februari , 2010 Smart funktion. den skulle fler märken ha. /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 23 Februari , 2010 Som jämförelse så drar min Eagle 502c gps-plotter (vid matningspänning 11.4V) Fullt ljus på skärmen: 0.68A sänkt ljus: 0.53A lägsta ljus: 0.38A dvs betydligt lägre nivåer. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 24 Februari , 2010 Att apple skulle ha en äkta LED-skärm är helt fel. De använder precis som alla LED-TV och förmodligen även Lowrance, en LCD-skärm som är bakupplyst av LED. Att använda riktiga LED-pixlar för högupplösta små skärmar finns inte. Äkta LED-skärmar används endast till jumbo-TV-skärmar som används på konserter och idrottsevenemang. Det ni ska hoppas på är OLED-teknologi som används i mobiler. Tyvärr så är det fruktansvärt dyrt att producera lite större skärmar och de få fabrikerna som finns koncentrerar sig på den lönsamma mobilbranschen istället. Denna diskussion kan dock bli lång men om ni är lite intresserade kan ni läsa denna artikel http://www.wired.com/gadgetlab/2010/01/apple-ipad-display/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 24 Februari , 2010 det stämmer. Jag hade fel. dock är det så att apples skärmar är väldigt tunna och väldigt ljusstarka. den tekniken måste gå att kopiera till plottrar. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser