durksvin 0 Postad 16 Februari , 2010 Jag var iväg och kikade på en långkölad båt nyligen och tog lite bilder. Vet inte riktigt hur en perfekt köl ska se ut, så därför tänkte jag kolla om några här kan avgöra. Det jag funderar över är i mitten på kölen, längs med mittpartiet, där man kan se att material flikat sig eller skavts bort från stommen. Någon som kan förklara vad det är jag ser och om det är något potentiell fara med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 16 Februari , 2010 Jag är iofs ingen expert men sannolikt rör det sig om en inplastad köl. I värsta fall så ligger det fukt där inne med is-sprängning som risk/följd. Låt en kunnig person se på detta alternativt ta en besiktning. Den senare beror helt och hållet på vilken köpeskilling som gäller för båten. Som sagt, jag är ingen expert och kan därför ha helt fel. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Februari , 2010 Bryt bort materialet och se vad som finns under. Antagligen är det bara bottenfärg. Jag hade en båt med en rostfri list som gick längs med fören och en bit ner på kölen. Såg lika dant ut efter några lager bottenfärg. Kan vara lika dant här. Är det en inplastad köl så sitter ändå inte ballasten så långt fram, den sitter nere i djupaste delen av kölen, d.v.s. att om det mot förmodan föreligger risk för frostsprängning så är det inte där uppe. Där uppe där man ser ditt flagnande material ska bara finnas solid glasfiber under bottenfärgen, eventuellt med ovan nämnda list över. Men som sagt, bryt loss materialet och kolla. Låter inte säljaren dig göra det så hitta en annan båt Vad är det för en förresten (nyfiken)? EDIT: Glömde hälften Senast ändrad av cerber0s | 16 februari 2010 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 16 Februari , 2010 det är en allegro 27:a. den har väl utanpåliggande köl om jag fattat rätt. innebär det att det inte kan vara plast eller något annat skrovmaterial utan i så fall bara färg som skrubbats bort, mao ingen större fara för fuktskada etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Februari , 2010 Allegro 27 har utanpåliggande köl. Det är säkert bara färg. Men... Enda sättet att veta är att bryta loss en bit Senast ändrad av cerber0s | 16 februari 2010 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 16 Februari , 2010 tack ska ni ha för svaren. ja, eventuellt får jag kolla upp det ordentligt om jag kikar på båten igen. det är rätt lång väg att åka. jag tycker materialet ser väl tjockt ut för att bara vara färg, men det kanske blir så om man kör många lager på lager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2010 När jag tittar på bilden tyckte jag att strukturen ser förfärlig ut. Om det är bildens fel eller om det är av nån annan orsak är svårt att säga. Har du fler bilder? Var och tittade på en Adagio 27, nr 1 som var en Alegro 27 som byggds om till motorseglare. Den båten blev prototyp till Adagion. Innan jag åkte tvärs över Sverige för att titta på båten ringde jag Lars Olof Norlin och han sa, om än i förtäckta ordalag, Köp inte den båten. När jag sett båten förstod jag vad han menade. Jag köpte inte båten. http://www.norlinboats.com/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Februari , 2010 Lager på lger under flera år så är det snart en två, tre milimeter tjockt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 16 Februari , 2010 menar du strukturen längs med flagorna i underpartiet utmed kölen eller skrovet under vattenlinjen generellt? ja jag har fler bilder, men kanske ingen som visar just den här detaljen bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2010 Jag tycker det ser ut som glasfiberstruktur. Det är inte påplastat, i ett försöka att reparera böldpest? Det ser tetigt ut vid stävjärnet. Om det är många färglager, som det mycket väl kan va, skall det va slät gelcoat under om man bryter loss färgen på en mindre yta. tommy Tycker också att det ser ut som om man slipat botten med vinkelslip. En båt som gjutits i form har en relativt slät struktur. Senast ändrad av toaen | 16 februari 2010 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 16 Februari , 2010 här är kölen mer från sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2010 Är barlastkölen överplastad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 16 Februari , 2010 nej, om jag fattat rätt så är den inte det. kölens järn såg ut att ligga ganska ytligt under bottenfärgen vid offeranoderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landcruiser 0 Postad 8 Mars , 2010 Hej! I fören sitter ett stävjärn som skyddar båten. Det du ser är bottenfärg och epoxy. Båten är epoxy behandlad och när detta görs är det ovanligt att man monterar bort stävjärnet. Ingen fara altså! Kan också nämna att en Allegro 27a har järnköl och att den inte är inplastad, för dom som undrar. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Mars , 2010 Så vitt jag kan se går inte 'skadan' ner över barlastkölen och har alltså inget med den att göra. Jag skulle inte vara så tvärsäker som vissa här enbart med ledning av några bilder. Det kan vara bottenfärg och epoxy och spår av en stävlist och därmed inget problem. Men det kan också vara något slags delaminering så som det ser ut på bilderna. Jag skulle definitivt byta upp skarven en bit och se vad det är frågan om. Eller kalla dit en besiktningsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landcruiser 0 Postad 11 December , 2010 Hej på er alla! Är nu ägare till båten och allt är precis som det ska. Det som såg konstigt ut på bilderna vara bara silicon vid listen som sitter på förstäven. Mvh Jonas www.allegro27.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 December , 2010 Skönt att höra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser