kingnick 0 Postad 16 Februari , 2010 Hej. Jag har byggt en liten flatbottnad jolle av gran med reling och tofter i ek mest på skoj men nu undrar jag om det är någon som kan tipsa mig om vilken ytbehandling jag bör använda. Båten (lilla Förlisa) skall målas vit på utsidan men jag vill behålla träutseendet på insida och på relingen. Tacksam för tips Nicke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 16 Februari , 2010 - Olja och lacka - Måla - Roslagsmahogny ...skulle jag välja mellan... Att bara olja i en öppen båt tror jag inte hållar något vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 16 Februari , 2010 Tror som Peter att bara olja inte lir så bra i längden då den kommer se väldigt flammig och svart ut till slut av väder och vind smuts. Järnmönja under durken och olja och fernissa eller roslagsmahogny ovan. Kolla på tips och trick här så finns det väldig mycket bra och enkelt skrivet. www.trabatsakuten.nu mvh Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2010 Lika delar, linolja, tjära och terpentin (sk Roslagsolja) så skyddar det bra och doftar ljuvligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 17 Februari , 2010 Är det inte så att det ursprungliga receptet föreskriver sältran istället för linolja? Dock torde det inte dofta fullt lika ljuvligt i den versionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 17 Februari , 2010 Var köper man säl-tran idag? The Norway Concept Store? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser