Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
tiger51

Hjälp

Rekommendera Poster

Hej.

Jo det är så att jag funderar på att köpa en båt som finns i laholm (pop 16)  och jag bor i göteborg

på köpet får man en 30 trailer med .

Mitt problem är: hur skall jag få båten från laholm till göteborg  utan att det kostar flera tusen?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl köra 30km/h men observera att du måste ha LGF skylt samt bakljus på vagnen och har du vinterdäck på bilen så måste även vagnen ha det. Kör du fortare än 50km/h så blir du av med körkortet. Ja, det är väl allternativet till lastbil om du inte sjösätter och kör hem den



Senast ändrad av sea-ray_230 | 16 februari 2010 | 09:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Låna eller hyr en bil-trailer ett släp som man fracktar bilar på,lyft upp hela

ekipaget, palla surra kör hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips av Captenmorgan. Just så hjälpte jag en kompis dra en Pop16 från Malmö till Stenungsund för 30 år sedan. Perfekt. För 25 år sedan hade jag så en husvagn som jag inte fick dra i merän 20 km (stod alltid på fast plats). Drog upp husvagnen på ett bilsläp hyrd på macken för en billig peng och körde så husvagnen till platsen varje vår - och hem igen på hösten utan problem. Sparade många dyra besiktnings- och inregistreringspengar - men som sagt, funkar utmärkt för en liten båt som Pop 16

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det va den PoP16 som för några år sen seglade från Göteborg och söderut?

Killen som köpte båten  skrev bl.a i tråden http://forum.hamnen.se/segla-jorden-runt/3215-langsegling-med-pop-16-ensam.html

 

Håller med de tipps som du redan fått ang bil-trailer, för du vill väl inte vänta till våren med att få hem båten.

 

PoP 16 är lite nostalgi före mig. Byggde en plyfa-variant 1967/68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde såhär. Drog upp trettiokärran på ett hyrt 80 släp. Kolla höjden först bara annars går det ju att ta bort däcken på trettiosläpet. Sedan pallrade jag mig hemöver.

 

Dock var min båt lite större så jag fick passa mig för poliser o dylikt också men med en mindre båt så är det nog en bra idé.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....annars så väntar du ett par månader och gör såhär. mycket mysigare men mycket jobbigare innan den är hemma.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack alihopa , Men frågan är om båt trailern får plats på bil trailern

har nämligen funderat på iden innan,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist får den plats - om trailen är tillräckligt stor. Men då kommer ju också frågan om dragbilen och körkort.

Man brukar ju säga att där det inte finns nån åklagare faller ingen dom. Bifogad bild är från ett av mina alvarligare brott. Hade köpt en båt med en kraftig kärra. Skar sönder kärran så att den fick plats på den största kärran på jobbet. Körde ca 250 mil med kärran varav hälften dessutom med överlast. Långt senare fick jag reda på att jag överhuvud taget inte fick dra kärran - inte ens tom. Min bokstavsombination på körkortet räcker inte till trotts att jag gratis, pga ålder, har fått  A. Flört

 

Brottet är idag preskriberat.

 

tommy

 

post-945-1394236245,1715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...