cisellium 0 Postad 15 Februari , 2010 Efter in anlagd brand i hemmaklubbens förrådshus har min båt fått skador pga värme. Bland annat har presseningen smält fast utefter stybords sida, relingslisten bubblig, brunbränd gelcoat på ruffen samt förstört fönster. Båten (Sunwind 20) köptes i höstas för 20k och jag försöker ta reda på hur mycket båten är värd nu, så att realistisk ersättning kan krävas. Jag undrar också om gelcoaten går att rädda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 15 Februari , 2010 Usch, stackarre. Lider med dig. Kan tyvärr inte hjälpa dig med kunskap men jag är övertygad om att du kommer få många bra tips och idéer här. Igen, jag är ledsen för din skull, hoppas det löser sig! //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 Februari , 2010 Man kan ju undra om hettan var så hög att laminatet kanske skadats. Jag skulle begära dit en besiktnngsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Februari , 2010 Försäkringsbolag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 15 Februari , 2010 Alltid svårt att säga särskilt mycket om grejer man inte sett, men kosmetiskt jobb tar tid, och på en såpass billig båt krävs det nog ingen enorm storlek på skadorna för att reparationskostnaden (med kvitto) ska överstiga båtens värde... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Februari , 2010 Vi hade en båt i vår klubb som fick en liknande skada efter en anlagd brand på vårt varv för ca 10 år sedan. Det var en äldre Maxi77 och den lagades inte utan skrotades med ersättning från försäkringsbolaget. En sådan stor skada kostar mer att laga än vad båten är värd. Du borde få tillbaka vad du gav för den om du har den ordentligt försäkrad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 16 Februari , 2010 Det är båtklubbens försäkringsbolag som skall stå för fiolerna, så det är bara att ta kontakt med klubbens försäkringsbolag och kräva ersättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 16 Februari , 2010 Om du köpte båten i höstas så lär väl inte värdet ha ändrats något tills nu? Min vilda gissning är att din båt är värd ca 20 000:- / gôtt mos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poleramera 0 Postad 16 Februari , 2010 Kan nog utan att sett båten säga att den kommer att lösas in, för reparationerna kommer att överstiga värdet. För att svara på om brun gelcoat går att rädda, det beror på hur djupt den har blivit brun om man säger så, går det in till laminatet så kan man inte göra mer än att lägga på ny gelcoat. Samtidigt som man slippar bort gelcoaten får man ju en koll på om laminatet klarat sig oxo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 17 Februari , 2010 Om du är händig själv så borde det gå att få båten inlöst och samtidigt få behålla den i nuvarande skick. För försäkringsbolaget kostar det pengar att skrota båten och tar du ansvaret för den så slipper dom den utgiften. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser