Nordmaling 0 Postad 15 Februari , 2010 Har gått och blivit förtjust i en Sea Ray 220 cc 1989 med 5,7 liters motor. Båten är i gott skick och priset är kring 150 000. Det jag funderar på är om det är något att vara speciellt uppmärksam på innan man går och skriver under köpekontraktet. Kanske finns andra båtar i samma prisklass och storlek. Tips och råde emottatges mycket tacksamt. Har just nu en 4,35 Ryds Fc så den nya båten känns mäktig. // Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 15 Februari , 2010 Nu skriver du inte vad det är för motor/drev men är det OMC så skall priset vara lägre än motsvarande Mercruiser/Volvo. Kolla all el/instrument m.m sånt brukar kunna vara lite sådär på äldre båtar då kan det bli läge för att pruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 15 Februari , 2010 Hej, Det som kan vara värt att kolla på är så båten är strukturellt i gott skick samt motorn. Kolla så akterspegeln verkar solid, samt stockarna som motorn står på. Om motorn är orginal så bör i alla fall knän och limpor varit bytt under dom senaste fem åren eller så. Kolla vad som är bytt dom senaste åren. Antar att det är en Merc med Alpha drev. Om du har möjlighet att provköra så kolla temp och oljetryck (under olika belastning/varvtal). Kolla även att det inte är vatten i oljan. Bälgar och impeller är andra service saker som kan vara bra om det är bytt nyligen. Generellt är det ju svårt att veta skicket fullt ut när man köper en begagnad båt. Kanske en besiktning kan vara värt pengarna. Priset låter lite högt tycker jag, men båten kanske är i mycket bra skick, inklusive trailer etc. (eller nyare motor/drev). Kan tänka mig att priset är mellan 100-150.000kr beroende på skick, men bara en spekulation, vet inte exakt vad priset på en sådan båt kan vara. Jag körde en 220cc för några år sedan under en decembermånad för många år sedan (fråga mig inte varför, kallt som tusan var det i alla fall). Jag tyckte båten var trevlig och ganska kul att köra. En fördel som den båten jag körde hade var en sprayhood (så man kunde köra med kapell uppe), speciellt i december Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2010 Motor och drev är väl det viktigaste och mest kostsamma i detta. Bälgar, mellanlager mm. När är det bytt. Om du inte kan provköra nu så håll inne runt 50.000:- till du kunnat gjort det. Vill inte säljaren gå med på detta så har han panik och du kan pruta eller så döljer han något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 16 Februari , 2010 Vad menas med knän och limpor? Kommer nog inte ha möjlighet att provköra motorn, om inte säljaren har en stor tunna att tillgå. Hur vet jag att bälgar och impeller är bytta, visuellt eller bara tro på säljaren. Det är för övrigt en firma som ska sälja båten. När det gäller motorn så är det en Mercruiser 5,7 L. Osäker på drev.. Trailer ingår. // Jens Senast ändrad av Nordmaling | 16 februari 2010 | 11:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2010 Är det en firma så har du 6 månaders garanti. Från att du hämtar båten. Säger dom något annat så är det inte seriöst. Är den svensksåld och firman välkänd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 16 Februari , 2010 Jag frågade om det är några garantier och han svarade att det är konsumentköplagen som gäller. Nu kanske det överensstämmer vad du menar.. Firman är Öviks Marina. // Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2010 Du fick rätt svar. Har inget ont hört om dom. Jag är i Branschen. Se bara till att du får detta att gälla över sommaren så du inte tickar garanti över vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 16 Februari , 2010 Du har nog rätt. har heller ej hört något dåligt. Jag har skickat en lista på frågor, spännande att se vad de svarar. Med tanke på garantin så gäller det att hålla sig en liten tid till iaf...fast man skulle vilja ha den stående i garaget redan nu.. : Tack för din input // Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 16 Februari , 2010 Vilka säljare går med på att ligga ute med 50000 kr tills våren??? Jag skulle ALDRIG gå med på att ha en fodring på 50000 kr till en främmande person. Det kan leda till mycket knepiga situationer att reda ut rent rättsligt. Bättre är då att lägga en 10% handpenning och lugna sig med provkörningen tills det går om nu säljaren går med på det. /En som kommer med ideèr som inte alltid är de bästa!! Senast ändrad av Styrbjrn | 16 februari 2010 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 16 Februari , 2010 Hej! Tycker som några tidigare nämt att priset är lite i överkant, men det kanske finns prutmån på det? Antar att det är den här båten du är sugen på http://www.blocket.se/vasternorrland/Sea_Ray_220_22511869.htm?ca=12&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2010 Man får det på firma. Vad är ett motorhaveri i sommar värt med och utan garanti tycker du. läs privat eller på firma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 16 Februari , 2010 Nog ska det finnas lite prutmån...ska iaf göra mitt bästa.. Jepp,,, den båten är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 16 Februari , 2010 Enligt säljaren så är det nya bälgar i drevet, nytt lager i skölden och ny impeller. Kompprov ska göras.. ska bli intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 9 Mars , 2010 Nu har jag varit och snackat med säljaren. Kompprovet gav lite olika värden, men lägsta notering var 7 och en 'cylinder gick uppö till 9. De andra låg lite mellan 7 och 9. Alarmerande siffor eller rätt så normala? Kikade även in i motorrummet där det fanns en räknare, (engine hour) och den stod på 619? Kan det stämma? Är det timmar körda då? // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 9 Mars , 2010 Bör inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna så det ser inte bra ut här! Dax för en topplocksrenovering antagligen inslipning ventiler ev byte ventilstyrningar planing. Räkna med ca 5' per topplock packningssats monteringsarbete. För säkerhets skull gör om kompprovet, var noga med att öppna gasspjället helt dvs full gas. Värdena är lite väl låga borde vara runt 10 - 11. Testa också att spruta ned lite motorolja i den cylinder som kompprovas, blir värdet då högre så är troligen kolvringarna slut, ännu mer jobb..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 Mars , 2010 Kan vara så att något gått lindrigt åt H-vete och att cylindrarna är honade. Hur som helst är inte detta normalt och friskt. Fråga handlaren hur han åtgärdar det eftersom du inte skall acceptera dessa värden. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 10 Mars , 2010 Hmm.. Jag har varit runt och de flesta håller med. Något stämmer inte och en renovering av dyrare eller lättare art lär behövas. Kanske man ska leta vidare. Tack för all hjälp. Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 11 Mars , 2010 Titta va! Det är detta jag gillar med Maringuiden. Kunniga medlemmar med (oftast) pålitliga svar. Nu räddades Jens från att kanske göra en dålig affär alternativt kan göra en ännu bättre affär och han kommer överrens med Öviks Marina. Tack MG att ni finns! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser