Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
thundergod

Byt från 100 till 115hk på Yamarin 59HT

Rekommendera Poster

Vi har en Yamarin 59HT där motorn en Yamaha F100 blev stulen under julhelgen. Iom motorbytet funderar jag på att uppgradera till en F115. Enligt handlaren kostar det ca 8k, ev mindre eftersom man kan utnyttja försäkringsbolagens rabatter. Är det någon som kör 59HT med 115hk eller kanske tom kört den med båda motorstyrkorna? Vad blir toppfarten med F115? Med F100 har den toppat mellan 32-33,5 enligt GPS beroende dagsform.

Har även bestämt att låta montera hydralstyrning samt torkare på vänstersidan. Är dock lite tveksam till om LAN instrumenten är värda ca 3000:- som de enligt handlaren kostar i uppgradering från de som är standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Yamaha körfakta så går en Yamarin 59HT med F115 och två personer 35,5 knop vid top. Fyra personer 34,5 knop på top. Ett tips hämta Yamaha körfakta hos din återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om fartskillnaden. Är mer ute efter praktiska erfarenheter som skillnad i marchfart, ev lägre ljudnivå pga lägre varvtal, skillnad i vrid om man är några i båten etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja tyckte vår med 100hk va lite trött ibland då det inte fanns så mycket mer att hämta när man väl planat. Dock fick vi häva köpet på båten året efter då vi hade stora problem med läckage runt rutan i fronten och de lyckades aldrig åtgärda felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om läckaget. Vi har haft problem några gånger i kombinationen regn och stora vågor. Det har kommit droppar ned på dynan vid rutinfästningen bredvid taxidörren. ÅF kollade upp saken och provspolade båten med massa vatten och inget vatten kom in. Slutsatsen måste alltså vara att överbyggnaden flexar såpass mycket att lite vatten kan komma in när det är hårt väder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

thundergod, detta är ganska intressant. Det hela började med att vi hade en Yamarin 575HT från 1992 tror jag. Vi var mkt nöjda med denna och uppgraderade oss till en ny Yamarin 59HT med en 100HK yamaha. Vi köpte den i Göteborg, sisjön hos Yamaha center tror jag det heter.
Först märkte vi att det ofta låg vatten på golvet till förarstolen och lite på intrumentbrädan. Detta läckage måste kommit från kapellet upptill. Därefter märkte vi att det ibland också fanns vatten på dynorna under framrutan när båten bara stått vid bryggan ett par dagar (regn). När vi senare var ute och campade med båten och det regnade på natten letade sig vattnet även ända till bakbänken så jag vaknade med vatten i håret.

Reklamationshärvan blev lång och man försökte åtgärda felet 3 gånger om utan resultat då dessa påstod att felet bottnade i framrutan som inte höll tätt. Som du också nämner så kom det vid kraftig överspolning från vågor också in vatten i rutan. Tillslut blev vi lovade en ny konstruktion av hela ramen för framrutan men då hade vi blivit såpass irriterade på båten och säljaren och det kändes olustigt att ha kvar båten så efter mkt tjaffs fick vi lov att häva köpet med avdrag för den tid vi haft båten vilket var 1 år vilket kändes skönt.

Vi upplevde även båten som mycket ostabil i havet, den var som ett äggskal som inte kunda bryta vågor på ett bra sätt och passade snarare bättre till en insjö istället för västkustens mer grova sjö, vilket iof var konstigt då dess föregångare från 1992 och som vi hade kring 2006 löste detta mkt bra. Rent designmässigt är 59HT mkt snygg att titta på med fina linjer och läcker interiör.

Hör av dig om du vill veta mer.



Senast ändrad av Rolle85 | 15 februari 2010 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle85, intressant historia. Vi har inte brytt oss om att driva ärendet vidare iom att det bara är vid vissa speciella situationer det droppar lite. Det har aldrig varit vatten i båten under normala omständigheter, ens när det har regnat flera dagar i sträck. SKönt att det löste sig för er till slut iaf

Dock upplever jag att båten går bra i sjön och känns stabil ,vilket även tidingarnas tester visar på. Jag vet att ViB skrev i sitt test att skrovet ändrades efter ett tag i produktion eftersom det inte var helt bra från början. tror det var så iaf. vilken årsmodell hade du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återförsäljaren skulle ha upplyst er om att alla dessa rutor var felaktiga och båtarna skulle återkallas för bye av den sk taxidörren. Vi gjorde det på alla 11 som gått ut från oss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sea-ray, vilken årsmodell var det på båtarna med felaktiga taxidörrar? Jag tror mig dock ha lokaliserat vårt problem till höger framruta, alltså inte taxidörren.

Rolle, kan iof känna igen lite av äggskalsbeteendet du nämner. Dock bara i rätt hård sidvind med höga vågor in från sidan. Båten behöver helt klart trimplan om man ska köra mycket under sådana förhållanden. Min gissning är att detta beror på den relativt skarpa bottenvinkeln på en relativt liten båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så var det från -04 till -08. Vi trodde också att det var det var där det läckte och höll på och tätade utan att det blev bättre. Behöver dock inte vara så i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte båten ny och den var av 2007 års modell. Men som sagt, vid fjärde tillfället när de skulle ta in båten för att byta hela ramen som håller rutorna hade vi byggt upp mycket olust till båten så att de gick med på att ta tillbaka båten kändes som det bästa men det krävdes många gånger hårda diskussioner och många brev och telefonsamtal till både återförsäljare och marknadschef i Sverige för Yamarin. Det var ju ändå en helt ny båt för mycket pengar och sommarsäsongen är kort och då hinner man inte med att båten strular. Vårt läckage uppträdde ju på fler ställen än just vid rutan man skjuter upp och vi fick avbryta vår båtcamping det året pga läckagen.

Vi har haft ett tiotal båtar genom åren och skrovet på denna upplevde vi inte som optimalt för västkusten då vi som jag nämde upplevde den ostadig på sjön och när man körde i låg hastighet låg fronten på båten nära havsytan så ibland kunde de leda till överspolingar som kändes otrevligt.

Var köpte du din och vad är årsmodellen?



Senast ändrad av Rolle85 | 17 februari 2010 | 12:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. kan hålla med till viss del hur yamarin 59ht uppför sig i sjön. jag tycker att båten känns stabil som helhet men när man fick lite sjö emot sig så tycker även jag att båten inte kunde klyva sjön tillräckligt bra, tyckte båten gick stötigt i sjön. vi sålde våran efter bara 3 månader och slog till efter rejäl provkörning på en yamarin 59dc. enorm skillnad i sjön, går mjukt och tar vågorna på ett helt annat sätt.

två snygga båtar med fina linjer. tycker även att yamarin 59cc/5910 går enormt bra i sjön.

daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det låter precis som hur vi upplevde den. Det kan ha berott på att man inte lyckats V-forma skrovet tillräckligt för att klyva vågorna, istället smällde man rakt in i dem. Det var även känsligt att få vågor i sidled, varesig man man stog still eller körde båten och detta kändes mycket obehagligt.
Jag tror man formar skrovet så för att få den att gå väldigt lätt i vattnet och att kunna plana snabbt vid låga varv. Dock får den bieffektegenskaperna ovan verkar de som. Båten är nog fin att ha i en sjö men inte för grövre sjö som det är runt västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en 59 ht med 115hk, har även provat 100 hk, vid den provkörningen som iof inte var så lång så bestämde jag mig för att det kunde vara värt skillnaden upp till 115hk, tyckte själv att det verkar ganska konstigt att det ska göra ngn skillnad med 5 hk,Obestämd

men jag är i alla fall nöjd med 115hk,,, Ang vatten från dörren, på min båt så envisas listen runt dörren att lossna så fort man kommer åt, men jag har absolut inga problem med att det skulle läcka,, kanske ngn droppe då det har regnat, men det är barra det som kommer in när man öppnar dörren.

 ca 37 knop enligt gps med 3 personer

Mvh // Jugge



Senast ändrad av underisen | 19 februari 2010 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underisen, 37 knop med 3 pers låter riktigt bra. Det skulle innebära en ganska stor skillnad mot F100. Förutom antal hk så har väl F115 dessutom något större volym på motorn. 15hk låter inte mycket men det kan mycket väl vara så att det är just den extra kraften som får skrovet att lossna ordentligt på vattnet. Båten är ju typad för F150 och skrovet är antagligen i grunden desginat för den motorn. Jag har iaf bestämt mig för att gå upp till F115, får återkom i vår med rapport om resultatet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som du skriver så har 115 större cylinder volym och i och med det känns den starkare en F100

Om jag vore dig skulle jag därimot försöka hänga på en f150 på en gång. det skiljer sig lite i pengar men det är värt det det lovar jag. Jag anser att F150 är den bästa motorn jag har haft och jag hade den på en 59DC. den gick fort och tyst men största fördelen var att är du ett par stycken i båten och marshar ca 30knop å jobbar motorn knappt och du får en tyst motor som drar lite soppa och går som fan när du behöver det. Båten är byggd för 150hk så den lär bete sig bäst med denna motor. Jag gissar att alla som klagat på 59ht sjöegenskaper skulle bli förvånade om dom provade samma båt med 150 som har lite mer vikt och mera vrid. F150 har väldigt stor cylinder volym jämfört med många konkurenter och det gör den till en jäkligt fin motor med virid låg ljudnivå toppfart  mm

Jag hade F100 på min 59DC först och bytte till en 150hk då jag tyckte att båthandlarn ville ha för mycket pengar i mellan för bara 15hk till och för mig skillde det inte mkt att köpa en 150 och jag ångrar mig inte. F150 drog mindre bensin en f100 i samma fart.

/Daniel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamamoto, Jag har funderat lite på F150 men eftersom båten toppar över 40kn med den så lär väl försäkringen springa iväg är jag rädd för? Hur stor ökning blev det för dig vid motorbytet?

Tycker debatten om sjöegenskaperna är lite skum.. Själv tycker jag den går riktigt bra och är inte rädd för att ta ut den när det blåser. Enda minuset är som sagt att den skulle behöva trimplan vid hög sjö från sidan. ViB testade den med F115 och gav bara lovord till skrovet. Kanske att den behöver den extra kraften som F115 ger jmf med F100 för att gå optimalt. Kan förstå att den inte är optimal för västkusten, men det är väl mer generellt att den knappt 6m båt är i minsta laget i de vattnen överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag vet inte riktigt hur du menar med att en större motor skall få båten att bete sig bättre i vågor? att den börjar sitt kantringsbeteende kommer i alla driftsfall. Jag tror den har för liten vikt samt ej tillräckligt v-format skrov som är roten till dess skumma beteende i vattnet. Lite mer tyngd i båten och annat skrov hade gett den en fin gång i havet och trimplan är nog ett måste för ofta när vi låg och planade hade båten en tendens till att vilja luta åt förarens håll så resten av familjen fick sitta på motsatt sida. Kändes obehagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fokus på toppfart tycker jag, man rör sig ju mest i mellanregistret i praktiken. Det är där man behöver bra grundkraft för att få hyfsad bärnsleekonomi. Jag bytte prop till en Ballistic på min 59:a, det blev ett verkligt lyft. 3-4 knop upp med samma varvtal (runt 4000) med fyra vuxna och fyra barn.  Jag har en 115 hp. När det gäller komfort i sjön är jag mycket nöjd, gäller att komma upp på vågtopparna när det går krabb sjö. Beträffande  västkusten måste man upp en bit ovanför 6 meterssträcket om det överhuvudtaget skall bli bekvämt, oavsett fabrikat och skrov. Båtar under 6 meter är helt enkelt för korta den typen av öppet hav.

Har haft lite dropp från rutan, men bytte gummilisten så var det problemet historia.

/Jocklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang bottenvinkel åså har 59HT 20,5 grader vilket är mycket för en relativt liten båt och djupare än de flesta (alla?) konkurrenter i klassen. Den djupa bottenvinkeln gör att båten blir lite mer instabil med en tendens att luta i lägre farter. Jag upplever helt klart att 59ht går bätttre ju fortare det går. Blåser det på vill den gärna ha minst 28-30 knop för att gå optimalt. därav teorin att skrovet egentlign är designat för F150 och högre farter. Man måste helt enkelt stå på ganska bra när vågorna blir högre. I lägre farter under 25 knop känner man klart att den inte går optimalt. anfallasvinkeln blir helt enkelt inte optimal.

Jag flyttade även batteriet i min bår till mittfacken. Placeringen som är från fabrik där batteriet är på samma sida som föraren är direkt dålig för viktfördelningen.

 



Senast ändrad av thundergod | 20 februari 2010 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, när jag kört i krabb sjö runt 30 är det ordentlig skillnad i komfort jämfört med att ligga runt 25, så din teori är nog inte felaktig. Men som sagt, det är ju en viss premie både på pris och försäkring att gå upp till en 150hp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det stämmer bra att en kraftig v botten kräver lite högre fart får att gå ur vattnet och upp på vågtopparna en en mindre v-bottnad Min finnmaster har ochså ganska kraftig v botten och den går som bäst runt 30-40knop. under den farten känns båten lite tung. det är altid en kompromiss en flatbottnad båt går billigare och lättare i lägre farter men ska man ta lite sjö så är en kraftig vbotten att föredra men då går det tyngre i lägre farter.

sen är det så att en ht båt altid känns stötigare en en DC. inget konstigt med det det blir resonans i htn och den väger endel så det blir mera nosvikt som motorn ska klara av att lyfta. Jag vet inte vad dom som tycker att 59ht går dåligt i sjön har kört för båtar innan men jämför man olika båtar i den storleksklassen så hör den till dom bättre på att ta sjö. dock är den inte till för västkustvågor då den är aningen för kort för dom vågorna. Att den lutar i sidsjö har ochså med den kraftiga vbotten att göra och dom som stör sig på detta kan antingen skaffa trimplan eller testa en flatbottnad båt på ca 5.7meter och harva runt på västkusten med och se hur bra det gårGlad

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iof att jag har en ganska bra referens med 8 tidigare båtar, allt från styrpulpet till DC till HT båtar av diverse tillverkare. Bl.a dess föregångare Yamarin 575HT som vi hade innan 59HT som var något kortare och som vi hade en 80HK Yamaha på, inga trimplan eller liknande och den gick som en dröm och den var från 1993. Det var anledningen till att vi valde samma modell igen då vi var mkt nöjda med den gamla men som började bli sliten i kapellet etc. Tyvärr blev det inte alls som vi hoppats.
Det är iaf vår erfarenhet av båten och jag skulle inte våga rekomendera den för vänner då en båt för det priset inte ska bete sig på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och kolla med if och försäkringsproduktion och kolla premien.

 

När jag hade 100hk på min och bytte till 150 fick jag automatiskt byta försäkringsbolag då 59dc inte var godkänd för 150hk och länsförsäkringar vägrade försäkra den. if tog den som ingen ting och jag fick betala nått på 6 tusen kronor ungefär. ganska oförändrad premie mot när jag hade 100hk din båt är ju till och med godkänd för 150 så du har nog inga problem att hitta en bra försäkring. mitt tipps ring runt och ta offerter. Jag hade en ryds styrpulpet en gång där skillde premien mellan 6000-30000kr så det kan löna sig att ringa runt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifrågasätter inte Rolle85 mfl s åsikter. Däremot är det lite intressant att ett par ägare tycker helt tvärtom mot de flesta andra samt även båttidningars åsikter om skrovet. Undrar om det är faktiska skillnader mellan olika exemplar, hur båtarna används eller något annat som spelar in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig helt. Jag tror att Rolle kanske fick ett ex med hookad botten. inte allt för ovanligt nu för tiden när båtarna ska ur formarna för snabbt. lite skillnad kan det vara på två ex men inte så stor att det står mellan att gå bra i sjön till att vara dålig. den skillnaden ligger nog mer i förarnas huvud. Alla tycker olika.

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Ja kan inte säga att de var tillverkningsfel på botten eller ej, det jag kan konstatera var bara att båtar som vi haft i samma storlek gått bättre i sjön än denna modell som jag upplevde som ranglig och ostabil och inget västkustmaterial.

Angående läckaget så tror jag de som vill kan få detta åtgärdat med en ny ramkonstruktion då vi blev erbjudna detta innan vi lämnade tillbaka den efter flera reparationsförsök. Det tyder på att fler kunder hade haft samma problem.
Jag frågade även en säljare för yamarin på båtmässan året efter om de haft problem med läckage vid rutan och de medgav han att de haft ett par gånger.

Angående motorn tror jag väl att 100HK och 115HK är samma motor bara att de begränsat 100HK till just detta men att en annan motormjukvara släpper lös 15HK till? 



Senast ändrad av Rolle85 | 22 februari 2010 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 och 115 är inte samma motor. 80 och 100 är det men 115hk har större cylindervolym och ett annat insug mm mm.

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halå,

Du skriver att  Rolle kanske fick ett ex med hookad botten kan du förklara för en o invigd vad som menas med Hookad botten, Har alldrig hört det förut,  Nyfiken..

 

// Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...