Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
smbdaniel

Är Startmotorn trasig?

Rekommendera Poster

När jag vrider på nyckeln så snurrar startmotorn, men den åker aldrig upp och sätter fart på motorn. Vad kan det bero på och vad ska jag göra. Det är så jäkla typiskt att det ska hända idag när man ska ut och fiska kräftor.... Motorn är en Mercury -85 60hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara tändstiftet. Startmotorn snurrar ju runt fast den går aldrig upp och snurrar på själva motorn (svänghjulet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det låter som om det inte finns tillräckligt med kräm i batteriet. Startmotorn behöver ju snurra ganska snabbt för att kunna trycka upp det lilla kugghjulet till svänghjulet. Hälsn. Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas nordin

Kolla att Bendixdrevet (trappetsgängan som skall föra startdrevet mot svänghjulet) är ordentligt smort och går lätt. Pga centrifugalkraften skall drevet föras upp av gängan när startmotorn börjar snurra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tändstiftet är det ju inte. Ta loss solenoiden och åk till en verkstad och be dem mäta den (om du inte kan själv). Annars så tror jag också på det där bendixdrevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Det är ju så att det finns så vitt jag vet 2 olika varianter på startmotorer. Den ena som även har samma princip som i våra bilar låter solenoiden trycka upp drevet i startkransen. Inte förrän solenoiden har gjort fullt slag o engagerat drevet till 100% så slår startmotorn igång. Har du en sådan så finns det två olika alternativ. Länkaget för att trycka fram drevet har pajat eller så har tänderna i drevet eller startkransen åkt åt pepparn. Har du den varianten där drevet åker upp på skruven o engagerar i startkransen så kan det vara så att drevet helt enkelt går för tungt. Rost, smuts dåligt med smörja är då den troligaste orsaken. Ta isär o rengör o smörj upp det. Jag skulle med största säkerhet tro att du har den senare varianten av startmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag hittat felet. Det var batteriet som hade alldeles för dåligt med kräm :oops: Jag trodde det fanns gott om kräm med tanke på att drevet snurrade så pass fort. Tack så hemskt mycket för all hjälp iallafall. Ni har underlättat mitt kräftfiske rejält! Det är inget roligt att ro... \Båtamatören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...