Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Fidran

Trimarantips

Rekommendera Poster

Hej som tidigare ägare till en Havsfidra så har jag lärt mig att uppskatta farten då man seglar Flört.

Jag  skulle gärna vilja ha lite tips på en båt som uppfyller dessa kriterier:

Budget 500000 sek

Bokomfort som duger till 2 vuxna och två barn (under 10 år). Alltså helst en dubbelbädd, 2 singelbäddar, toalett och kök.

Djupgående max 40 cm

Ska vara fullt möjlig att ensamsegla.

Trailerbar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha surfade runt lite och hittade en båt som passar perfekt men som tyvärr bara verkar säljas i USA.

Telstar 28:

trimaran, 4 sovplatser, kök, stor toalett och dusch (jo faktiskt), hopfällbar trailerbar, 15 knop för motor. Ca 70000$ Verkar perfekt men tyvärr hittar jag inte en enda återförsäljare i europa.

Någon som kollat på samma udda båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Trimaran blir ju väldigt trångt. Själv är jag nyfiken på de nya från Polen Maxus 24, 28, 31. där 24:an och 28:an är trailerbara. Priset på 24:an ligger på under 300.000:-

 

www.defevereurope.eu/en/maxus-sailboat.aspx

 

www.blocket.se/malmo/maxus_24_2010_25565071.htm?ca=15&w=3&last=1



Senast ändrad av Matrix | 13 februari 2010 | 19:37



Senast ändrad av Matrix | 13 februari 2010 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta svårt att få allt...

Trailerbart med någorlunda vettig komfort är MacGregor och Odin. Hyfsade seglare, men inga kappseglingsmaskiner. De går ju däremot någorlunda snabbt med motor. Inga båtar för öppen sjö.

Det finns en del trimaraner som är trailerbara, men då är de så små att bokomforten blir som en skärgårdskryssare. Öppet hav är väl heller inte här paradgrenen.

Skippar man trailerbarheten finns en uppsjö av riktigt välseglande kölbåtar under halvmiljonen.

Du kan inte tänka dig att göra avkall på något av kraven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men problemet är nog att det inte räcker med att skippa något av kraven ifall man ska välja en kölbåt. Då ryker både trailerbarhet och grundgåendet direkt.

Har inga jättekrav på bokomfort utan vill gärna ha en lättskött, snabb,

seglande daycruiser som kommer in i de flesta badvikarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Då är vi nog tillbaks på MacGregor (26X och M) och Odin 720/820 om trailerbarheten är A och O. Det finns åtskilliga dagseglare som t ex Fabola Campus. Den senaste modellen seglar riktigt bra, men bokomforten är betydligt sämre. Finns andra dagseglare också.

Se t ex www.balux.se

MacGregorn - både X och M  och Campusen har jag seglat själv. Campusen är i mitt tycke betydligt roligare seglare, men jag är själv gammal jolleseglare och gillar båtar med lite jolleegenskaper. MacGregorn är absolut ingen dålig seglare, även om den tar dålig höjd på kryssen och kanske inte känns optimal om man ska segla till England...

Odinbåtarna ser trevliga ut, och verkar ju vara modernare konstruktioner än MacGregorn, så de kan väl vara värda en undersökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Har ni tittat på länken från mitt första inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, Matrix

Jag såg den i morse, och det verkar ju vara en mer renodlad segelbåt än MacGregor/Odin. Ska bli intressant att se mer om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig kölbåt så såg vi en väldigt snygg (tja, smaken är ju som baken men jag gillade den iallafall) trailerbar båt på London Boat Show. Det var samma designer som till Delphia-båtarna (och vår båt) men tyvärr minns jag inte vad båten hette. Men jag var inne i den och jag tyckte den var jätteläcker både invändigt och utvändigt. Har en bild på den i bloggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Corsair Dash 750 eller Corsair 28 tror jag skulle passa dig som handsken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni skulle jämföra Corsair 28 med bokomforten i en Maxi 77, vilken är rymligast??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxus 28 ser ju trevlig ut. Är det någon här som har sett någon irl?? Hur känns kvaliteten, känslan? Verkar vara ganska mycket båt och utrustning för pengarna. Nackdelen lär väl vara andrahandsvärdet och utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Polackerna bygger idag bra båtar med hög kvalitet. Flera svenska tillverkare skickar ner trämaterial som sedan färdigställs av polska snickerier som sedan skickas tillbaka till Sverige, kommer inte ihåg något namn just nu bara. 28:an tror jag blir för tung för att traila runt med, men 24:an ska väl funka bra. Trimaraner finns ju ett flertal märken av ,Corsair, Dragonfly med flera. Tyvärr så är en trimaran i förhållande till storleken alldeles för dyr anser jag. De seglar fort men är för trånga i längden för att trivas i. De som äger säger säkert något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i kontakt med en polack (tror det var tillverkaren) ang en Maxus 33, men vi fick ett ganska oseriöst bemötande. Priset som annonserats på en polsk sida gällde bara polacker etc...

Den vi såg i London kostar under 300.000 kr och jag tror den heter Sasanka. Personligen tycker jag det är tryggare med en känd designer, men det är kanhända helt ogrundat.

http://tangosegling.bloggsida.se/files/2010/01/S700-300x225.jpg'>

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat in i Corsair 28:an och skulle säga att den är likvärdig med en Maxi 77. Den hade dessutom akterkabin. För att vara en trailerbar trimaran är den lyxig inuti, i alla fall jämfört med den trimaran jag har erfarenhet av, Corsair 750 Sprint (se bild). Där snackar vi tvåmannatält i glasfiber.

 

http://www.corsairmarine.com/index.php?o=client&n=models&f=models_detail&id=12

post-21843-1394236245,2526_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå trimaraner i hanterbar, trailerbar storlek.

Är det någon som har synpunkter på (lär det nog finnas) Corsair kontra Dragonfly´ s lämplighet för offshore-segling.

Jag tycker mig se kommentarer ofta då det gäller Dragonfly´ s mindre modeller att dom skulle ha limited offshore capability. Kanske detta även gäller Corsairs modeller i 8-metersklassen men jag har inte sett motsvarande omdömen.

Är det någon som har synpunkter på ifall det finns en skillnad mellan Corsair och Dragonfly på denna punkt eller det kanske gäller generellt att de mindre trimaranerna är olämpliga för stora öppna vatten Obestämd

Tänkte i första hand på modeller som Corsair 28. Dragonfly 800, Corsair 750 Dash

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre kvalitet på C, men jag tror att båda är kat A klassade, dvs atlantsegling.

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha bättre kvalitet på Corsair alltså.

Gäller det allting generellt? Eller kanske byggkvalitet, plastjobbet, konstruktionen att den skulle vara mer lämpad för tuff segling, kanske detaljer och beslag?

Spontant så känns ju interiören i Corsair riktigt tråkig på de bilder jag har sett. Eller kanske det bara är personerna på bilderna som har fastnat i 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...