Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Daniel_B

Hur har mässan varit?

Rekommendera Poster

Nu suger det ordentligt i båttarmen.. Rynkar

Ska lindra det genom att åka till Båtmässan i Göteborg i helgen.. Skrattande

Hur tycker ni att mässan varit? Vad får man inte missa, roliga saker, nya grejer...
Skriv gärna vad som varit intressant.

Det jag tänkt kolla igenom är väl båttillbehör och fiskegrejer i första hand.. men även se hur det ser ut på båtsidan med t.ex. styrpulpetare och DC:s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo tack som vanligt Oskyldig

Det finns mässpriser på allt d.v.s. på tillbehör ,samma priser som man kan få i butiken framtill Juni var som helst.

Båtarna ser lika dana ut men har gått upp ca 9 procent p.g.a kronans värde.

Damsugarmunstyckena kostar fortfarande 200 pix (samma som 2007) men nu får man en attachable wonder mopp med för 50 pix. Kostade också 50 pix för 3 år sedan.

För att inte tala om samma gubbe som stått i samma hörn och sålt samma putsmedel i 400 år. Kanske är Bockstensmannens överman?

Samma försäljare med ljusblå skjorta med marinblå kavaj och taskigt sittande byxor med påtagligt inövad göteborgska som verkligen NASAR sin produkt.

Huges är där, Ryds (ursäkta jag menar Harry Hansson´ s) är där. Nord West och Nimbus är där.

Men det som är mest påtagligt är att inga från Uppland  eller Södermanland är där, kan det bero på att man i Älvsjö om endast någon vecka kör allt för sjön? Den är enligt Stockholmarna 3 gånger större eller var det 33 gånger eller var det 33 000 gånger större.

Vi syns på Allt för sjön

Senast ändrad av Bregott_22 | 13 februari 2010 | 09:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så kan jag bara instämma....

Visst fanns det några intressanta nyheter, som hos Yamarin,Bella.

Men annars så är det som det brukar vara.

Maringuidens monter missade jag två ggr innan jag såg den!

Å när man väl hittade det så vart det inte mycket att se.....synd.

Men snart är det älvsjö som gäller.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tycker personligen att det var en ganska matt tillställning, visst det finns en del att titta på men inget nytt under solen, MG-s monter var en katastrof, ingen skylt och en kille som inte ens kunde presentera sig....tror att stockholmmässan är ett mycket bättre alternativ trots att jag själv är Göteborgare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det något särskilt med BÅTMÄSSAN!!!! Den är ett riktigt vårtecken!

Vilket år har mässan varit spektakulär??? Den är lite mer varje år. Några nyheter såg ni väl annars är det dags för optikern. Garmins nya plottrar, Arcona 340 (blev alldeles förälskad i den har smekt den tre gånger) lite nya tillbehör....osv.

Men varför ha korv, fläsk och köttförsäljare på mässan???

Men att tro att Allt för sjön är så mycket....tja kanske större yta med några fler utställare från ostkusten och Finland men annars samma varor.

Jag går där luktar, snackar med kompisar och seglarvänner man träffar i hamnen, på mässan, SXK och bara myser...och det har jag gjort i år oxå!!!!!!!!!!!!

Dock MG gör lite mer reklam för denna sida det är den väl värd!!!! Satsa lite, ta dit några aktiva skribenter med namnskylt på så man vet vem dom är och låt dom snacka med andra likasinnande! Gör ett MG seminarieum som STSS gjorde om Tjörn Runt vilket var jättetrevligt! Fråga vad som är bra, vad som kan göras bättre och vad vi saknar på siten....

Återstår en fråga, vad vill vi medlemmar här på sajten att MG ska göra på båtmässorna??

Kom igen Ringhede, Westfjord och ni andra beskriv vad vi vill ha av MG på båtmässorna!

Jag startar en ny tråd i detta ämne!!!

Senast ändrad av CaptainH | 13 februari 2010 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor ju på gångavstånd från mässan. Det blev två besök, torsdag em och idag söndag em, fram till stängningsdags när man nästan fick dåligt samveta för man kände sig som om man höll kvar de stackars försäljarna. Jag har stått på mässa själv så jag vet hur kul det inte är.

Det fanns väl egentligen inte någon båt jag fick sådär enormt habegär över, fast Kungsjullen och Skagersnipan är alldeles förbannat fina, i synnerhet den senare. Alltid kul och titta på hur man löser olika designproblem i dessa genomtänkta båtar. Kul att se hur de fäster in beslag och utformar detaljer, och sedan gå till Stora Svenska Småbåtstillverkaren i grannmontern och förundras över deras klena konstruktioner med små sketna gångjärn som sitter nitade i plasten utan något på baksidan, etc. Där försvann min lust att köpa något från SSS hur sjösäkra skroven än är. Så lätt förvandlas skrov till skorv. Flört

Gick och tittade en hel del i tillbehörsmontrarna och insåg hur mycket grejer jag inte behöver, och hur katastrofalt utfattig jag skulle kunna bli på de grejer jag inbillar mig att jag skulle kunna behöva. Kul att i lugn och ro jämföra upplösning och skärmstorlek på GPS:er och ekolod - jag har följt med utvecklingen dåligt men det är kanske dags för en GPS snart. Bar som vanligt hem en enorm massa kataloger. Insåg också att det nog är något fel på mig då sjökläder för mig fortfarande är galonställ (är den enda i familjen som inte äger en seglarjacka, även om jag har flera andra jackor med Goretex).

Allmänna intryck? Bättre ventilation än förra året, då det inte luktade utan stank plastbåt i någon av hallarna. Färre besökare än jag hade väntat, i alla fall de tider jag var där.

Köpte två böcker och en liten scout-yxa att ha i båten; en yxhammare är perfekt att slå fast bergskilar med och en liten yxa är inte dum att ha när man skall få upp en skjutskåre etc. Den fick jag till söndagseftermiddagspris. Ramlade på lite kompisar som man brukar, och det är alltid kul, och hade en del trevliga pratstunder med olika säljare.

Missade MG första besöket och såg montern av en slump andra gången men inget i montern som lockade mig att stanna.

Senast ändrad av marterius | 14 februari 2010 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då hade man varit där..

Jag får väl börja med att stämma in i Bregott_22, 5756 och Westfjord26:s inlägg i denna tråd. Det var verkligen katastrof i mina ögon..

Åkte till mässan för att inhandla diverse tillbehör till båten.. Hittade ingenting av det jag skulle ha, förutom lite fiskegrejer. Där fick jag rätt bra pris också och en wobbler på köpet! Skrattande

Visst det kanske var mer utställare, men de utställare som var där hade ju dessto mindre med sig. Bara titta på Buster, inträngda i ett hörn.. och 2 st båtar..?!? Tillbehörs butikerna, på övervåningen hade ju inte ens hälften av utbudet de hade förra året.. utan hänvisade till butikerna, där mässpriser gällde. Och de är ju öppna en söndag.. Skrikandes

Varför jag åker till mässorna är ju för att köpa just tillbehör och drömma om en ny båt, vilket kanske kommer i framtiden. Men med ett sånt dåligt utbud på tillbehör är det ju inte lönt att åka på mässorna längre.. Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...