Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Phillle

Köp av Tohatsu 50 hk 1993?

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att köpa en Tohatsu 50 hk från 1993. Priset ligger på 14500 kr och jag undrar om det är ett bra köp och vad Tohatsu håller för klass. Motorn har power trim och tilt och reglage ingår naturligtvis. Ska tilläga att motorn gått i saltvatten. Är mycket tacksam om någon vill dela sina erfarenheter av denna motor.

Mvh Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du

Tohatsu är helt OK motorer. Inga konstigheter och lätta att få tag på delar till. Betänk dock att det är en motor som är närmare 20 år, och då är det alltid lite gambling, oavsett märke. Den kan hålla 20 år till, den kan gå sönder i morgon. Kolla att det ser bra ut vid trimcylindrar o d. Inga oljeläckage, rent och snyggt. El och hydraulik är generellt sett dyrt att åtgärda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svar! Är inte Yamaha och Tohatsu väldigt lika? har hört att alla el-komponenter är desamma som Yamahas. Men det kanske är bättre och satsa på en yamaha? Tycker priset dock var väldigt bra.

/Phille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... Jag har haft åtskilliga utombordare och av alla märken tror jag. Visst har jag favoriter, men därifrån till att påstå att något generellt skulle vara av bättre kvalitet än något annat gör jag inte.

Tittar du på 10-20 år gamla grejer är det:

* skick

* möjlighet till service/att få tag på delar nära dig

* den risk man är beredd att ta

som är avgörande.

Innan köp: Kolla med någon närbelägen serviceverkstad om det går att få tag på delar och svaga punkter man bör kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag vet är att den har gått i saltvatten.. Den är nyservad med bla nya stift och ska gå bra. Har rikigt svårt att bestämma mig om jag ska slå till eller vänta på att en 50 hk yamaha autolobe ska komma in på blocket. Va tycker ni?

Bifogar en bild på motorn//Phille 

post-10007087-1394236243,8954_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...