ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 Fråga!! Vem i h..te släpper ut skiten i nära vikar, sannolikt någon Idiot som int fattar. Vettigt sjöfolk släpper alltid, långt ut till havs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 Februari , 2010 Vad föranleder detta utbrott? Själv har jag bara råkat på bajs i vattnet när jag badat i medelhavet. Detta trots att det säkert förekommer att något småbarn misslyckas och bajsar i någon vik när det badar. Men vi båtägare ligger ju inte där det är grun och badbart för barn iofs. Har aldrig hört talas om någon båt som tömt sin toa vid land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 Vad jag tänker på, är politikernas tänkande, hur i h...te tänker dom!!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 Sorry! vad jag menar är kort & gott, politikerna som vet så mycket menar att vi är miljöförstare... miljöstationer etc???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 Sjöfolk i största allmänhet, har Ni missat förslagen/reglerna om hur det ska regleras ilag om hur vi ska bete``oss. Skit inte i närområden, Hallå!! Självskrivet för de flessta tömmer man tanken långt ut, ingen skada!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Februari , 2010 De har väl haft sina miljöspioner ute igen? Ungefär som när den gamla damen råkade slänga en uttjänt stekpanna vid återvinningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 12 Februari , 2010 He he! Säkert har dom haft det!! Kika lite närmare på lagförslagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 12 Februari , 2010 Ja det är lite slagsida på debatten. tung yrkessjöfart dumpar skiten ju fritt längre ut från kusten att några containers med miljögifter ramlar i då och då. Absolut största delen av övergödningen av Östersjön kommer ju från land bla släpper jordbrukets gödsling ut massor som slutligen hamnar i sjön. I det sammanhanget är det verkligen att sila mygg och släppa igenom kameler vad fritidsbåtsflottan släpper ut under framför allt några sommarveckor. Likadant med bottenfärger där ju yrkessjöfarten som ju har stora båtar som går året om får ha giftfärger som är mycket giftigare än fritidsbåtarna. Sedan är det väl klart att ingen vettig människa skiter i badviken om det kan undvikas. Alla djur och fiskar måste ju också skita och det har väl hamnat i sjön sedan urminnes tider. Regeringen tog ju till och med bort någon extraskatt på konstgödsel för då handlar det om ekonomi och då spelar som vanligt miljö lite roll. Men man kan ju införa kraftfullla åtgärder mot fritidsbåtar ganska riskfritt och sedan kalla sig handlingskraftig, fast det som verkligen skulle göra skillnad för miljön struntar man i. Senast ändrad av segelskorv | 12 februari 2010 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Februari , 2010 Som kuriosa kan nämnas att det man tömmer ur båtens septiktank ej syns som korvar. Alla båttoaletter maler sönder feklaierna. Dock instämmer jag att man skall tömma tanken långt från land, men allra helst i suganläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2010 Jag är helt övertygad om att den lilla mängd toaavfall jag släpper ut per säsong inte har nån som helst betydelse för miljön. Som Flipp760 påpekade blir det man pumpart ut en ljusbrun sörja. Jag brukar aldrig se nått spår av det när jag pumpat ut. Det var bara på den första båten med tank, där utloppet satt i vattenlinjen som man kunde se ett spår av sörjan. Efter att ha haft en båt, där jag på förekommen anledning blev tvungen att instalera sugtömning, kan jag inte tänka mig att inte installera detta när jag sätter in hålltank i min nuvarande båt, under våren. Att tömma med sugtömning är så oerhört enkelt. Dessutom finns det en station hemma, en knapp distansminut från min båtplats. Ett ställe som jag ofta går förbi när jag skall ut och segla. Huvudmetoden kommer bli att suga toatanken. Endast i undantagsfall kommer jag att pumpa ut skiten i havet - långt ifrån land. tommy Senast ändrad av toaen | 12 februari 2010 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Februari , 2010 Hehe ja bryr mig inte längre, bajspolisen får gärna försöka haffa mig. Om ja nu motförmodan skulle åka fast så sitter ja gärna av mitt straff.. Är numera Anarkist och följer dom nya lagar och regler ja finner vettiga.. Allt annat som tex detta skiter ja i och så får d gå som d går. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Februari , 2010 Nja, jag har självfall. Skiten pumpas upp till hålltanken på 80 liter som sitter en halvmeter ovan vattenlinjen, och när det är dags att tömma utanför finvillorna på Lidingö så öppnar man ballofixen och körvarna rullar ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 13 Februari , 2010 Läser med förvåning alla inlägg. Det verkar som ALLA inte släpper ut sin skit...Vilka är då de som bevislingen gör det? Att jämföra med fiskar och fåglar visar ju bara att ni inte förstår. Det havet ger kan havet också ta emot...Jag har själv sett slingor av toapapper, skitklumpar och liknande, dessutom nära land???. Det verkar som om detta forum innehåller bara Änglar så bra, snälla ni förmedla allt detta till de som inte har fattat allt. Hoppas på en mindre snuskig sommar. Må gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Februari , 2010 Om du med bevisligen menar mer el mindre påtagliga bevis så törs jag nästan slänga ut hakan och påstå att det troligen/säkerligen INTE kommer från en båt med toa med tillhärande septiktank eftersom toaletterna maler ner det påtagliga till inte fullt så påtagliga bevis.. lägg därtill några dagars lagring så återstår inte bevisen alls..... så, antingen är det folk som skiter direkt i vattnet eller så kanske (hemska tanke, o DET förkommer väl ändå inte) så kommer det från någon som har en sommarstuga i närheten.... Korvarna härrär dock med största sannolikhet inte från båtar med fast installerad toa vilket de flesta verkar ta för givet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Februari , 2010 De korvar jag simmat på utomlands har definitivt inte kommit från båtar utan just från hus som hade helt orenat avlopp direkt ut i havet. I år kommer vi ha möjlighet att tömma i land vilket vi kommer att göra när det finns anläggning att tömma vid. Det gör det vid vår hamn i Mälaren (50 m från vår båtplats) men vi vår skärgårshamn finns ingen toasug på vettigt avstånd så där blir det tömning till havs i år också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 14 Februari , 2010 Jag har självfall på min toatank,mycket enkelt att bara öppna bottenventilen och bli av med skiten.Min båt är utrustad även för sugtömning men jag är lite rädd för att använda det,det finns ingen manual från varvet.Ni som använder sugtömning hur gör man? funkar det bra? Mvh optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 14 Februari , 2010 portaporrti maler inte, och har man liten båt så åker man kanske inte så långt ut. Men dom klassas nog inte som fast tank, så där kommer det väl att vara fritt fram även i framtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Februari , 2010 Nej portapottin malen inte, men man tömmer den heller inte efter varje uträttat ärende, och efter inte så lång tid så är det bara en rinnande sörja kvar även i dem. Och dom är dessutom lättare att tömma på andra ställen än i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 14 Februari , 2010 Vilket skitsnack!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 14 Februari , 2010 Hur kom denna fråga fram vintern 2010? Släpper du skiten nu så ligger den på isen med ett snötäcke över sig. Förstår iaf frågan men inte denna årstid... Skit ska sugas med för ändamålet avsedd utrustning i hamnar och INTE dumpas i hav, sjö lr på isen ! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Februari , 2010 Portapottin har en löstagbar tank som det är lätt att bära med sig och tömma i en vanlig toalett. Har haft en sådan själv och kom inte ens på tanken att tömma den i sjön - varför skulle man göra det när det är så lätt att tömma iland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Februari , 2010 Nej pottipottin mal inte. Sist jag seglade från Stockholm till västkusten hade jag pottipotti. Den blev så småningom full, men jag hittade inget ställe iland där jag kunde tömma den. När jag kom ut på havet söder om Karlskrona tömde jag den överbord. Som någon sa så var det efter några dars skvalpande i tanken är det bara en ljusbrun sörja. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Februari , 2010 1. Lägg båten vid sugstationen. 2. Öppna däcksförskruvningen - förhoppningsvis märkt Waste. 3 Sätt i slugslangen i däcksförskruvningen. 4 Tryck på knappen som startar pumpen. Är du pessemist tror du att suget är så stort att tanken sugs ihop för att luftaren har för liten area. Skall installera tank med sugtömning i min nuvarande båt under vintern. Nån gång skall jag be nån kompis hjälpa mig vid tömmingen så jag kan kolla på hur tanken beter sig - bara för att veta. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theresep 0 Postad 15 Februari , 2010 Toaen: Jag såg att du befinner dig på västkusten, var är sugstationen du pratar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Februari , 2010 Enligt uppgift skall det finnas en sugstation vid isverket på Guleskär, Kungshamn. Jag har själv inte kollat, men får väl åka den vägen nån da. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theresep 0 Postad 15 Februari , 2010 Tack, det hade ju varit perfekt om det är så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Februari , 2010 Mja, det som konstateras är att ingen släpper medvetet ur sin skit på olämpliga ställen, i badvikar, nära land, grunda områden. ALLA släpper ut mitt på en fjärd eller ute till havs. Jag har dessutom separat burk för toapapper för att slippa se det i vattnet. Skitklumpar i vattnet nära land måste vara någon som skitit direkt i havet utan inblandning av toa. Där hjälper knappast sugtömning. Senast ändrad av Anders_St | 15 februari 2010 | 15:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 16 Februari , 2010 Vad jag tror så är det mindre båtar utan toalett. I stället för att knalla upp på land och krafsa ned allt, så skiter man i en hink och hivar allt överbord. Rätt så snaskigt för efterkommande båtar i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 16 Februari , 2010 Halloj! En fundering, ni säger att alla nyare manuella toaletter maler sönder avfallet. Jag har kikat på Jabscos tekniska spec och hittar inget kring detta. Kan någon förtydliga? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Februari , 2010 Om hålltanken ligger under vattenlinjen så används en pump vid tömning, den pumpen brukar (vet inte om alla fungerar så) hacka sönder avfallet. I mitt fall sitter hålltanken en bra bit ovan vattenlinjen och när det ska tömmas så öppnar jag kranen och allt far ut genom en rejält grov slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser