Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Gullmarn

Problem med att bottenmåla ny båt.

Rekommendera Poster

Hej.

Har skaffat en crescent 435 Cosmos. Båten skall ligga i Gullmarn på västkusten och tyvär ganska grunt vilket innebär påväxt.

Jag har aldrig bottenmålat en båt och mitt problem består av följande:

Båten ligger på en trailer med motorn på akterspeglen. Motorn väger ca 80 kg. Hur ska jag komma åt att slipa och måla skrovet?. Kan jag på något vis få upp båten högre eller på något annat sätt föränkla möjligheterna att komma åt skrovet.

Alla tips är välkomna

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för båt och hittade inget när jag googlade.

Har du nån bild eoch eller andra uppggifter på båten. Hur mycket väger den?

Är den bottenmålad tidigare eller är det en helt ny båt?

Jag är visserligen segelbåtsägare, men jag har sett vilket elände motorbåtsägare har när det gäller bottenmålning.

Är det en ny båt skall du ju dessutom måla en epoxygrundfärg. Den jag brukar använda skallmålas i sju lager.

Kan du inte ta av den från trailern. Lägg några lastpallar eller ställ en stadig båtbock under aktern framför motorn. Lyft under kärran med en domkraft innan sista pallningen läggs på plats. Dra fram båtkärran och palla under fören, för att sedan avlägsna kärran.

Vet man vad man gör är det ganska enkelt. Vet man inte vad man gör är det livsfarligt och dessutom nästan omöjligt. Ett bättre alternativ i det senare fallet när en kranbil eller lastare.

tommy

Med permanet båtskjul på Ellingeröd MBK och sommarplats på Springet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär ser en cosmos ut.

Du kan ju rulla den fram och tillbaka på trailern så du kommer åt allt, jäkligt jobbigt men.

Annars är det väl bara att samla ihop ett gäng och lyfta av motorn och palla upp båten uppochner med rutan nedmonterad. Det lönar väl sig att vara noggran första gången.

post-10013100-1394236243,4511_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättast är nog att knuffa av båten från trailern och palla upp den på stödbockar. Sedan kan du använda med hjälp av trailern och måla där båten var i kontakt med bockarna. Var försiktigt och tänk noga igenom varje steg för det finns mycket som kan gå fel om du väljer att göra så.

Ännu lättare är att lämna in båten till en marina som fixar det där enkelt. Vet ej vad det kostar men borde inte vara jätte dyrt eftersom båten är inte är så stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...