Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
havstulpan

Mercury Optimax 175hk på Ryds 568

Rekommendera Poster

Hej Havstulpan,

Nu har jag fått klämt in extra instrumenten. Det hade givetvis varit snyggare med bara smartcraft instrument. Kanske nästa projekt.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kom inte med??  / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginalfilen var nog förstor, ett nytt försök.. /m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ser väl kanon ut tycker jag!! Snyggt monterat. Du får byta lite då o då kanske har ja mina kvar som ja har liggandes då dessa är vita tavlor mot vit ring alt svart ring ev så byter ja dessa mot mina som sitter i de har grå tavlor, ja monterade dit ny trim/tilt mätare köpte samtidigt vattentryck dessa har vit botten. Trim tilt bytte ja ut direkt i färdigt hål där den gamla satt vattentryck får ja göra lika som dig. Till nästa år beställer jag bränsleinstrumentet då behöver ja hjälp av Er vad jag ska köpa för givare som har samma hål fäste i tank.

I övrig info: Båten motorn går bara bättre den har fått ett annat ljud på högra varvtal den känns ännu mera rapp i accelerationen, den har gjort  1 knop på topfarten (kan nu tillta ut till nivå 7!), det verkar som motorn ställer om sig i elektroniken vartefter. Jag avvaktar denna säsong ut innan ja ev satsar på annnan propeller. Ja ska göra ett försök till få till en film på lördag ska försöka få ner den i format och lägga ut den på youtube och länka hit. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Då det va flera som ville ha en film så gjordes denna för ca 2 veckor sedan då motorn var inkörd nu har nu justerat sig i tändningen som gör att den nu ligger strax över 5600varv och 56KN. ni kan kolla denna länk så länge så ska ja försöka att framöver göra en nytt försök.inte lätt både filma o köra när det börjar gå undan men tack vare hydraulstyrningen så funka det okej ändå. Bilden här bredvid är nytagen och med de nya tändinställningen varvtal/fart och nivå 7 på trimningen //Havstulpan

post-10000082-1394236389,5593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

56 Kn !!  Häftigt,  men Youtube klippet stannade för mig efter c.a 20 sekunder. Båten kanske är snabbare än min dator...  / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ändra inställningen längst ner i bildrutan från 480p till 360p så funkar säkert filmen.

Härlig film.

 

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jäkligt fränt 56 knop vill jag med åka. är farten mätt med gps. isåfall hänger du i princip på en seadoo rxp  toppfart. jävligt nice.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpan !

Stört häftigt,  du sliter snart flaggan i bitar !  Var försäkrade du ekipaget? // magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja flaggan där har flagglinan blivit rejält skavt...Ska göra ett nytt film försök när vädret tillåtet det verkar på något sätt att motorn har mer ändå att ge är mera rå ett annat ljud på högre varv, hoppas kunna få fram det. Varvet är uppe på drygt 5600 nu och det kanske skulle funka med 23 propeller snart. Att hissa den tror jag inte på ja tror inte man får stävlyftet utan risken är att den blir svårare att hantera då den kommer flyta väldigt högt, därför tror ja inte jag vinner något med powerlift. Jag hoppas propellertrim kan svara på mina frågor men denna säsong så blir det ingen förändring. vi får se om den ställt in sig färdigt den har bara gått ca 19 timmar. Försäkringen har en kamrat hjälpt mig med som har kontakter in den branschen, men jag tror det är flera bolag som tar det man får betala för det, dels för jag höjt försäkringsvärdet. Jag har klass3 lås, motorlås, snap-off ratt, award märkt, secumark märkt detta gjorde det enklare för mig få den försäkrad. Trevlig båtsommar. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt Coolt detta!!

Hur är den i svängar i dessa farter. Har du fortfarande kontakt med vattnet eller ligger den och vinglar som en del båtar gör när de går över sin gräns.

Tror fortfarande en Enertia 22 skulle blir perfekt

Kolla med propellertrim först som har superkoll och program som kan beräkna rätt prop.

//Mac

 



Senast ändrad av MaCro | 09 juni 2010 | 21:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båten måste vara extremt överdimensionerad borde stå mera en 115hk som rek eller max på märkplåten tror den skulle sälja ändå bättre då. Att tilta ut så långt (7,3) har jag aldrig varit med om förut men det har mycket med farten att göra. Det blir inte mycket vatten kvar akteröver man känner att den är lyft från vattnet det är då det sköna sången kommer fram ur motorn. Att få ut 0-max på ca 15 sekunder är mäktigt...inte så imponerande med en bil på 0-100 på 15 sek vilket detta motsvarar att det kan vara sädan skillnad i fartupplevelser mellan sjö och väg? Det finns ingen som helst tendens att den skulle börja att wobbla eller överplana. Vid högsta fart och man ska svänga då är det inte som vanligt efterom den är så pass fri från vattnet så får man vara väldigt noga hur man rattar den beter sig då mera som en gokart väldigt direktstyrd då. Jag rekommenderar verkligen alla som har tanken på att göra något liknande man behöver inte ta 175hk skulle bli en otrolig ändring med en 135hk V6:a mot ex.vis 90 eller 115hk 3:a. Att jag tog 175 var att jag fick mest motor för pengarna och samma vikt som 135Hk visst dyrt men jag tycker det värt varenda krona.  Sen ska man tänka på att det gäller ha respekt det är absolut inte något man köper sätter dit på en förstagångsbåt det gäller veta sina gränser gör man inte det då kan man vara illa ute.

Propellerval Enertia 22 kanske är det perfekta men även vid köp från USA med moms o tull då blir det inte direkt billigt, begagnat verkar svårt. Givetvis när jag bestämt mig för att gå vidare måste jag notera alla tänkbara data vid olika hastigheter och presentera detta för propellertrim. Jag kommer att köra denna säsongen ut...tror jag med denna LaserII. Om jag får summera så här långt så trodde jag inte en sekund på att det skulle bli en sånt lyft förändring med denna motor som det blev,  och jag tror att just Optimax är det som gäller Verado så klart men den faller bort pga vikten. Ha en skön båtsommar.

//Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...